Eelnevalt oli juttu sellest, kuidas teadmustöötaja informatsiooni otstarbekalt kasutada saab ning kuidas ta jõuab teabeni, mis on kasulik ja usaldusväärne. Enamasti inimesed, kes tegelevad infoteadusega ja puutuvad igapäevaselt kokku informatsiooniga, teavad, miks on vaja infoga seotud erinevad probleemid üles märkida ning seda, et olemas on ka probleemi lahendamisplaan. Käesolevas artiklis proovimegi omale veidi selgemaks teha kaks peamist küsimust/probleemi, milleks on: a) kas ja miks on vaja teadmustöötajal infoga seotud probleeme kaardistada?; b) milline näeb välja probleemi lahendamisplaan ja kuidas seda teha? Need on käesoleva artikli põhiteemad.
Selleks, et üldse rääkida, lahendusplaani
tegemisest ja sellest kas teadmustöötaja kaardistab infoga seotud probleeme,
tuleb selgeks teha, mis asi on lahendusplaan üldiselt. Varem on olnud teada, et
erinevate teadmiste kaardistamine on teadmusjuhtimise valdkonnas üks
kriitilisemaid tegureid. Teadmiste kaardistamine aitab huvirühmadel hinnata
teabe asukohta, kuidas see teadmustöötajateni jõuab ning kas antud
teadmised/informatsioon sisaldab endas puudujääke. Saab öelda, et lahendusplaani
kasutamine ettevõttes on parim viis teadmiste kogumiseks, säilitamiseks ja
nende puuduste tuvastamiseks, mis mängivad suurt rolli
ettevõtte/organisatsiooni kasvu, turuvõimaluste ja ebaõnnestumiste juures. (EdrawMind,
n.d)
Üldiselt teame, et teadmisi saab
kaardistada mitmel erineval põhjusel.
Neist kolm põhjust, miks teadmisi kaardistatakse ehk koostatakse lahendusplaani
on tootlikkuse suurendamise nimel, mis aitab organisatsiooni või
ettevõte seest leida spetsiaalsete oskustega inimesed kiirelt, mille tagajärjel
suureneb toodete/teenuste tootlikkus; erinevate otsuste tegemiseks
tehtud lahendusplaan aitab analüüsida ja arvestada organisatsiooni
teadmusressursside seisu; kõige olulisem on riskide tuvastamine, mis
võivad teadmustöötajat aidata tuvastades organisatsiooni/ettevõtte sisemised
riskipiirkonnad, mis tähendab seda, et lahendusplaani loomine aitab sageli
paljastada nõrgemad lülid kogu ettevõttes. (EdwardMind, n.d)
Kuid see ei ole ainukene definitsioon
lahendusplaanile. On üpriski tavapärane, et ettevõttes on inimesi, kellel on
teadmisi, mida on vaja, et terve organisatsioon saaks edasiliikumiseks
kasutada. On teada, et teadmiste kaardistamine on kasulik selleks, et töötajad
ja organisatsioonid ja/või ettevõtted saaksid kategoriseerida õigesse kausta,
et need oleksid kättesaadavad kõigile. (Armstrong, 2016) Samas on oluline, et
informatsiooniga kaasnevaid probleeme kaardistatakse, sest nii on võimalik
leida üles vajalik ja usaldusväärne teave ning eemaldada kõik see, mis on
üleliigne. Seega saame olla kindlad, et probleemi lahendamiskaardid on
suurepärased vahendid erineva teabe korrastamiseks (Armstrong, 2016).
Kas me teame, miks on vaja teadmustöötajal
infoga seotud probleeme kaardistada? Teadmiste kaardistamine aitab koguda
töötajatel kokku ebavajalik info ja erinevad probleemid, mis on varasemalt
olnud. Nii on võimalik organisatsioonides teha kindlaks see, milliseid
probleeme võib info kogunemisel ja töötlemisel tulla. Samuti aitab probleemide
kaardistamine määrata erinevaid lünki ja takistusi, mis võivad kaasneda
informatsiooni otsimisega ja mitte õige kasutamise tagajärjel. (Armstrong,
2016) Infoga kaasnevaid probleeme on hea kaardistada, sest nii on võimalik
hoida ära enamus probleeme, mis informatsiooniga kaasnevad ühes kohas
(Armstrong, 2020).
Teadmustöötajatel võib tekkida aeg-ajalt infot läbi töödeldes või selle
otsimisega probleeme, mida ta kohe lahendada ei oska. Eelnevalt kirjutasime,
mis on probleemi lahendamisplaan ja miks peaks erinevate ettevõtete ja
organisatsioonide töötajad seda kasutama. Kuid milline näeb välja probleemi
lahendamisplaani struktuur või punktid ning kuidas seda üleüldiselt tehakse?
Antud plaan võib koosneda mitmest osast ning olenevalt ettevõttest, kasutatakse
vastavalt vajadusele tehtud punkte. Enamasti kasutatakse 4-7 sammu, et
lahendusplaan oleks täiuslik.
Esimene ja kõige loogilisem on tuvastada informatsiooniga kaasnev probleem
või probleemid. Selleks on vaja üle vaadata terve informatsioon, sest võib
juhtuda, et midagi on jäänud märkamata. Märkamata asjad võivadki tekitada
erinevaid probleeme. Olgu see suur või väike, esinevad infoga seotud probleemid
enamasti ühekordselt ja on kergelt lahendatavad, kuid nii mõnigi kord tuleb
lahendamisele panustada rohkem aega kui tavaliselt. Teiseks on oluline koguda
kokku kogu teave, mida probleemse informatsiooni kohta teatakse, sest ainult
nii on võimalik probleeme paremini mõista ja lahendada. Tähtis on meeles pidada
seda, et kui probleemide andmed ja muu oluline teave on kogutud, on soovitatav
probleemid esitada küsimustena, millele saab hakata koos kaastöötajatega ideid
ja muid ettepanekuid kokku korjama. Nii saab teha endale selgeks iga töötaja,
millised on tema põhjused, miks ta antud probleemi just nii lahendab. Tähtis
on, et välja saaksid öeldud kõik ideed ja ettepanekud, sest nii on kõige kergem
sorteerida nende seest välja need, mis võivad probleemset infot parandada. Mida
rohkem lahendusi, ideid ja pakkumisi tuleb, seda kergemaks muutub probleemile lahenduse
leidmine. Kuid tuleb meeles pidada, et esimesed lahendused, mida arvad olema
õiged ei pruugi seda olla, sellepärast on vaja välja töötled erinevad
strateegiad, et probleemile lahendus leida. Rohkemate lahenduste puhul, mis
tunduvad õiged, tuleb kontrollida neid kõiki, et saada teada milline neist on
siiski see kõige õigem. Kuid kõige olulisem – välja tuleb valida see kõige
parem ja õigem plaan, et probleem lahendatud saaks. (Gartenstein, 2018)(Lucid
Content Team, n.d)
Kokkuvõtvalt saame öelda, et probleemi lahendusplaani on vaja teha ja
kasutada, et organisatsioonid või mistahes ettevõtted ei satuks infot otsides
või kasutades erinevate takistuste otsa. Probleemi lahendusplaani on võimalik
kasutada ka hiljem teiste takistuste korral, kui peaks teabega muresid tekkima.
Ja selleks, et informatsiooni probleemsed kohad kaotada on hea variant kasutada
probleemi lahendamisplaani, mis võib olla nii 4-7 sammuga teostatav plaan. Mida
usaldusväärsem, kontrollitum ja uuem on informatsioon, seda parem on
teadmustöötajatel seda kasutada.
Kasutatud
allikad
Armstrong, L. (16.
jaanuar 2020). What is knowledge mapping? We walk you through the basics and
benefits. MindManager Blog. https://blog.mindmanager.com/blog/2020/01/16/201912what-is-knowledge-mapping-we-walk-you-through-the-basics-and-benefits/
Armstrong, L. (21.
jaanuar 2020). Your 4-step guide to the knowledge mapping process. MindManager
Blog. https://blog.mindmanager.com/blog/2020/01/21/202001202001your-guide-to-the-knowledge-mapping-process/
EdrawMind. (n.d).
Everything You need To Know About Knowledge Mapping. Knowledge Mapping. https://www.edrawmind.com/article/everything-about-knowledge-mapping.html
Gartenstein, D.
(2018). Five Steps for Business Problem Solvin. Chron.
https://smallbusiness.chron.com/fix-employee-turnover-leadership-consepts-38954.html
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar