neljapäev, 17. veebruar 2022

Mida õpetatakse ettevõtlus ja projektijuhtimise tudengitele infohalduse, juhtimise ja suhtekorralduse teemadel - kas need teadmised ühtivad tööturu vajadustega?

 

Olles InfiBirdis sisuloome kirjutaja-toimetaja ning õppides samal ajal ettevõtlus ja projektijuhtimist, siis on hea tuua siia ettevõtte blogisse mõni jutt sellest, mida õpetatakse tudengitele projektijuhtimise ja ettevõtlus erialal erinevate infohalduse, juhtimise ja suhtekorralduse teemadel. Muidugi toon välja ka selle, kas need teadmised, mis tudeng neil teemadel saab ühtivad praegu tööturu vajadustega. Saagu kohe ära mainitud, et mida rohkem uurida, seda rohkem me mõistame, et kõige lähimad tööturu pakkumised nende teemade ja vajaduste puhul on turundus- ja kommunikatsioonispetsialistid.

Ettevõtlus ja projektijuhtimist õppivad tudengid saavad endale peale lõpetamist erinevad teadmised ja oskused, mis on seotud ettevõtluse ja projektijuhtimisega. Seal hulgas õpetatakse neile ka erinevaid võtteid, kuidas midagi juhtida, kuidas suhelda oma klientidega, meeskonna ja iseendaga. Samas antakse ka mõningaid nippe, kuidas saaks infohaldust paremini enda jaoks ära kasutada. Peamised oskused ja teadmised, mida õppejõud tudengitele edastavad on seotud kommunikatsiooni või erinevate majandusalaste teadmistega. Tuleb tõdeda, et igal ettevõtjal on vaja mingeid erialaseid teadmisi, kuid ainult ettevõtja teadmistega hakkama ei saa. Nii on oluline ka omada mõningaid teadmisi, mis on seotud infohalduse ja juhtimisega. Kui uurida erinevaid töökuulutusi on ikka ja jälle puudus noortest spetsialistidest ja juhtidest, kellel oleks olemas vähemalt 5-aastane töökogemus, kahe erineva kõrgharidusega. Kuid sellest ei piisa. Kõrgharidus annab tudengile vaid osa tema oskustest ja teadmisest, mis tuleks endale selgeks teha ja saada.

Tööturul ringi vaadates võib leida selliseid tööpakkumisi, kus on vaja erinevaid teadmisi, mida annavad näiteks suhtekorralduses õpitu. Selliseid teadmisi vajavad erinevate ettevõtete kommunikatsioonispetsialistid või miks mitte ka turundajad. Miks ma arvan, et just need näited on siia sobilikud? Olles õppinud aineid, milleks on infopädevuse alused ja digipädevuse alused, siis saan oma kogemustest lähtuvalt öelda, et need kaks annavad suurepärase põhja, et hakata tegelema kommunikatsiooni ja turundamisega. Eelkõige siiski turundamisega, sest turundajal on vaja igasuguseid infootsinguid ja allikaid, kus ja kuidas ettevõtet nähtavaks teha. Samas ei saa kommunikatsioonispetsialist hakkama ilma suhtekorralduseta. Küsid miks ja otsid vastust? Kohe räägin sulle täpsemalt.

Kommunikatsioonispetsialistide ülesanneteks on enamasti suhtluse koordineerimine, mis toimub meeskonna ja juhi vahel, meediaga suhtlemine, avalike esinemiste läbiviimine ning kindlasti erinevate kampaaniate tegemine. Samas võib spetsialisti ülesandeks olla ettevõtte sotsiaalmeedia haldamine. Kust kommunikatsioonispetsialist endale need teadmised ja oskused saab? Jah muidugi peaksid mingid alged olemas olema ka juba varem, kuid infohaldamine, juhtimine ja suhtekorraldus annavad oma osa juurde. Näiteks suhtekorralduse puhul antakse tudengile edasi mitmeid erinevaid eneseväljenduse viise ja ka ideid, kuidas teistega suhelda. Seal hulgas meediaga, meeskonnaga ja juhiga, miks mitte ka sotsiaalmeedias. Tudeng, kes kavatseb peale lõpetamist minna õppima kommunikatsiooni on vaja antud oskuseid, et ettevõtet vee peal hoida ning konkurentidest eristuda. Samas leian ka, et juhtimine ja sealsed moodused, erisugused nipid jms, tulevad ükshetk tööturul kasuks, kui tudeng on otsustanud end kuhugi tööle kandideerida.

Milliseid aineid, mis on seotud juhtimisega saaks tudeng enda oskustest ja teadmistest lähtuvalt tööturul ära kasutada? Olles Tartu Ülikooli Pärnu kolledži tudeng ja läbides aineid, milleks olid protsessi- ja projektijuhtimine ning digipädevuse alused, saan öelda, et nende ainete teadmised ja oskused aitavad noorel tudengil tööturul leida endale meeldiva eriala või midagi sellega seonduvalt. Protsessi- ja projektijuhtimine annab tudengile aimu, kuidas toimub erinevate projektide koostamine (sh saab teada, kui keeruline ja lõbus see korraga on), samas saab teada, milliseid ülesandeid ja oskusi on vaja erinevatel juhtidel (projektijuht, protsessi omanik jms), et tööturul hakkama saada. Miks ma tõin välja digipädevuse alused? Eelkõige sellepärast, et see on selline aine, mille kaudu on võimalik tudengil õppida kõike, mida võib vaja minna ühel oma ala parimal turundusspetsialistil.

Turundusspetsialistil on vaja teada erinevaid andmekaitsega seotud aspekte, samas ei ole ka üleliia, kui spetsialist teab, kuidas teha lugema kutsuvaid postitusi, reklaame ning millised ohud võivad ees oodata. Kõike seda saab näiteks endale rohkem kinnistada just nimel digipädevuste alused ainega. Ei oma tähtsust, kas tudengil on varasemalt olemas erinevad oskused ja teadmised, kuidas internetis toimetada, mida tuleb kontrollida jms, sest antud ainega saab igaüks endale kinnistada seda, mida on varasemalt teadnud. Samas saab uusi ja huvitavaid teadmisi, mida töötades ära kasutada. Näiteks saab tudeng endale juurde info- ja kirjaoskust, isegi kui see on varasemast olemas, siis saab ta seda kinnistada ning mõningal määral uusi nippe, kuidas paremini infoga ümber käia. Muidugi on vaja ettevõtlust õppides ka suhtlust ja koostööd digikeskkonnas, mitte ainult silmast silma suheldes või füüsiliselt koostööd tehes. Ei puudu ka digiturvalisus ega probleemide lahendamine. Isiklikult arvan, et ükskõik, mida hakkab tudeng hiljem tegema, tulevad talle eespool nimetatud teemadega kaasa antavad teadmised igal töökohal kasuks.

Juhtimine, suhtekorraldus ja digipädevus oskused ning teadmised on peamised tööturul olevate töökuulutuste nõudmised. Praegu leidub erinevates töökuulutuste platvormidel mitmeid tööpakkumisi, kus oleks inimesel sh tudengil, võimalus võtta kasutusse enda juhtimisoskused ja suhtekorraldus. Head näited CV-Keskusest on projektijuhtide, juhatajate, vanemteenindajate töökuulutused. Usun, et nendel ametikohtadel tuleks kasuks mõni protsessi- ja projektijuhtimise nipp, mida tudengina õpid. Samas aitavad kaasa ka suhtekorraldus ja digipädevus. Eriti hea kasutusvaldkonna leiab neile mõne juhataja või vahetusevanema tööpakkumisest.

Enamus teavad, et peamised infohalduse ülesanded, mida koolides üliõpilastele antakse, on seotud erinevate infootsingute, andmete kogumisega ja nende haldamise ning ka kirja panemisega. Kui õpid ettevõtlust ja projektijuhtimist ei saa mõelda, et antud erialal on vaja ainult nutikust ja pisut mõjuvõimu, mis sind konkurentidest eristab. Mida saab veel infohaldamise juures silmas pidada? Tudengeid õpetatakse kasutama erinevate allikate informatsiooni, leidma sobivaid märksõnu ja muid vajalikke teabega seotud aspekte. Näiteks saab infohaldamisest meeletult kasu tudeng, kes plaanib peale ettevõtlust hakata ise ettevõtjaks või hoopiski mõne ettevõtte turundajaks, sest teadmised, mis lõpetanu saab infohaldusest ja suhtekorraldusest annavad talle mitmeid erinevaid võimalusi. Kuid see ei ole veel kõik.

Miks läheks ühel tudengil vaja eespool nimetatud teemasid ning kuidas ta neid tööturul hiljem kasutada saab? Kuna enamasti kasutab tudeng infohaldamist terve kooliaja, siis tasub sealseid teadmisi talletada ka edaspidi. Eriti vajalik on infohaldamise teema raamatukoguhoidjatel, mistõttu leiabki tööturul tihti antud tööpakkumisi. Tunned huvi miks? Muidugi on oluline, et info käsitlemise juures tuleks osata teavet otsida ning seda analüüsida, kuid see pole ainukene, mida tudengitele õpetatakse. Peamised tööturuga ühtsed vajadused, mida tudeng infohaldamisel saab on selle otsing, erinevate allikate kontroll ning nende kasutusviis. Samas mängib olulist rolli antud teema juures ka erinevate andmete säilitamine.

InfiBird on varem kirjutanud infopäringu ja märksõnade kohta artikli, kus saab täpsemalt teada, miks on informatsioon oluline. Saab ka öelda, et ükskõik, millisele töökohale minna, läheb inimesel vaja infohaldamist, mistõttu tasuks tudengil võimalikult palju antud teema puhul kaasa mõelda ja teha. Vajadusel ka juurde otsida erinevat teavet, kui jääb puudu. Andmete, sh erineva info haldamine ja käsitlemine on oluline isegi ettevõtte juhtidele, kes tegelevad päevast päeva ettevõtte sisese infoga - hallates oma töötajate andmeid, klientide erinevaid andmeid, toodete ja teenuste infot. Kõiki neid haldamisi, kontrollimisi ja töötlemisi, saab teha vaid juhul, kui juht on selles pädev. Seega tasuks igal tudengil kuulata, mida tema õppejõud räägivad, sest kunagi ei tea, millal tal endal neid teadmisi ja oskuseid vaja läheb.

Kokkuvõtvalt saab öelda, et ettevõtlus tudengitele antavad teemad nagu suhtekorraldus, infohaldus ja juhtimine, annavad tudengile piisavalt palju teadmisi, et tööturu vajadustega sobituda. Ei oma tähtsust, kas inimene juba teab varasemalt mõningaid vajalikke ideid ja nippe, kuidas infohalduse, suhtekorralduse või juhtimisega hakkama saada, sest õppejõudude poolt antavad tagasisided, pakkumised ja ütlused annavad tudengile suure pagasi, millega edaspidi toime tulla. Ettevõtluse erialal omandatud teemad tulevad kasuks mitmel erineval erialal, pakkudes vastavalt ametikohale sobilikke või iseloomulikke olukordi, kus tuleb koolis õpitud teadmisi ja oskusi kasutada.

 

Blogi artikli autor: Angelina Täker

Kommentaare ei ole: