Mõistet „teadmustöö“ kasutati esimest korda 1959. aastal. Seda tegi juhtimisteadlane Peter Drucker oma raamatus „The Landmarks of Tomorrow“. Ta ennustas, et informatsioon muudab viisi, kuidas inimesed töötavad – et väärtuse loomine toimub eelkõige mõttetöö, mitte füüsilise töö kaudu. Hiljem, oma 1992. aasta essees arutles ta selle üle, kuidas iga paarisaja aasta tagant on lääne ühiskonnas toimunud suur muutus ning tõi praeguse suure muutusena välja liikumise teadmusühiskonna suunas, kus teadmine on põhiressurss nii üksikisiku jaoks kui majanduses üldiselt.
Teadmustöötaja jaoks on vajalikud head
infooskused – ta peab aru saama infovajadusest ning oskama infot otsida,
hinnata, kasutada ning edasi anda. Neile on oluline teada, millistest
allikatest nad endale vajalikku infot leiavad ning kuidas neid allikaid edukalt
kasutada. Teadmustöötajad kasutavad infot probleemide lahendamiseks,
küsimustele vastamiseks, ideede genereerimiseks. Oluline on oskus kasutada
infot uutes situatsioonides.
Samuti on teadmustöötajale vajalikud
spetsiifilised fakti- ja teooriateadmised. Õpetajal on teadmised konkreetsest
ainest, õpetamise strateegiatest ning õppimisteooriatest. Müügiesindajal on aga
näiteks faktiteadmised toote kohta, mida ta müüb ning teooriateadmised sellest,
kuidas tekitada kliendis toote vastu huvi. Kuna teadmised on ajas muutuvad ning
neid tekib kogu aeg juurde, täiendavad teadmustöötajad end omal initsiatiivil
ja vastavalt vajadusele.
Veel on teadmustöötaja jaoks olulised head
suhtlusoskused, kommunikatsioon. Teadmustöötajad puutuvad tõenäoliselt tihedalt
kokku teiste inimestega – klientide, kolleegide, ülemuste, alluvatega. Nad
peavad olema võimelised edukalt suhtlema kirjalikult ja suuliselt, nii
üks-ühele kui suuremas rühmas. Organisatsiooni edukaks toimimiseks ning
arenemiseks on vajalik suhtlus ülemuste ja alluvate vahel, samuti kolleegide
omavaheline suhtlus. Teadmustöötajatel on suhtlusoskused, mis võimaldavad neil
teha koostööd eesmärkide seadmises, otsustusprotsessides ja ideede loomises.
Millised rollid vajavad teadmustöötajaid?
Siiski tuleb kindlate töörollide puhul töötaja
põhiline tööpanus tema spetsiifilistest teadmistest. Sellistes rollides on vaja
suurt kompetentsust, kindlat haridust või kogemust ning töö eesmärgiks on
teadmise loomine, jagamine või kasutamine. Need rollid on olulised väga
paljudes valdkondades, näiteks hariduses, IT-sektoris, teaduses, meditsiinis,
kultuuritöös. Teadmustöötaja ülesanded tänapäeva töömaailmas võivad olla vägagi
erinevad. Ta võib näiteks koostada ja kontrollida eelarvet; tegeleda
andmeanalüüsiga või hoopiski tööülesannete jaotamise ja delegeerimisega;
koostada tegevuskava eesmärkide saavutamiseks; olla nõuandjaks, kelle poole
töökaaslased saavad küsimuste ja probleemide korral pöörduda jne. Seega on
teadmustöötajaid vaja vägagi erisugustesse rollidesse ning tööülesannetesse, võimalused
ja vajadused on mitmekesised. Praeguseks on maailmas üle miljardi
teadmustöötaja ning sellise töö osakaal ning tähtsus on aina kasvanud ning
kasvab veelgi.
Lisalugemist:
Peter F. Drucker, The
New Society of Organizations, Harvard
Business Review 1992.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar