1. Õppiva organisatsiooni
mõiste, sisu ja olemus
Organisatsioonid,
kus inimesed jätkuvalt suurendavad oma võimet saada neid tulemusi, mida nad
tõepoolest taotlevad, kus edendatakse uusi avatud mõttemalle, kus on lahti tee
ühistele püüdlustele ning kus inimesed õpivad, kuidas üheskoos õppida (Peter
Senge). Õppiv firma on selline organisatsioon, mis edendab kõigi oma liikmete
õppimist ning kujundab teadlikult ümber iseennast ja oma konteksti (Pedler et
al. 1991).
Õppiva
organisatsiooni kontseptsioon on tekkinud eelkõige organisatsioonide vajadusest
kohaneda või ennetada kiireid muutusi organisatsiooni ümbritsevas
väliskeskkonnas. See omakorda nõuab suuri muutusi organisatsiooni positsiooni
ja eesmärkide määratlemisel laiemas ühiskondlikus kontekstis, juhtimises,
ülesehituses, organisatsioonikultuuris, organisatsioonisiseses koostöös,
teabevahetuses jm reeglites (Roots, Sarv ja Loogma, 2008).
Peter
Senge The Fifth Discipline: The Art and Practice of the Learning Organization
tutvustas esimesena mõistet "õppiv organisatsioon". Õppiv
organisatsioon eeldab viie komponendi ehk viie võtmedistsipliini järgimist:
·
ühisvisiooni arendamine;
·
organisatsiooni liikmete isikliku meisterlikkuse arendamine;
· organisatsiooni
liikmete mõttemudelite arendamine;
· meeskondlik
õppimine;
· süsteemne
mõtlemine.
2. Õppiva organisatsiooni
kontseptsiooni areng ja selle peamised esindajad
Juhtimisteooriast
kui teooriast rangelt võttes rääkida ei saagi. Pigem on siin terve konglomeraat
ühe inimtegevuse valdkonna kohta käivaid arvamusi, uskumusi, lähenemisviise ja
soovitusi. Teoreetiliselt vettpidav ja teaduslikult tõestatud faktidel põhinev
osa sellest on enamasti laenatud mõnest päristeadusest, sotsioloogiast või
psühholoogiast.
Kuid
mingid suundumused, teatavad trendid, on siiski ka selles segadikus märgatavad.
Nii on alates 1980ndatest aastatest ilmnenud juhtimiskontseptsioonide kasvav
distantseerumine juba XIX sajandi Saksa filosoofiast tuntud veendumusest, et
maailm on (juhi) tahe ja kujutlus. Juhi määratlus kujul, et too on „lõplik
autoriteet ehk boss – keegi, kes suudab vastu võtta lõplikke otsuseid ja tagada
nende täitmise“ (Drucker 2003, 21. Viidatud Roots, H. Loengumaterjali kaudu).
Õiguste
ja vastutuse delegeerimise temaatika juurest ollakse jõutud soovitusteni
rakendada alluvate suhtes pigem eestvedamist kui taganttõukamist ning liidri ja
mänedžeri rollide eristamise ja koguni vastandamiseni (Roots, H. Loengumaterjal).
Kümnendi
vältel toimunud muutus on märgatav. 1980ndate aastate algul oli strateegia
peaasjalikult küsimus eesmärkidest ja ressurssidest. Ajapikku lisandusid sinna
veel küsimused liikumise ajakavast („Millal me peaksime kohal olema?“) ja
hindamise kriteeriumidest („Kuidas me saaksime oma edusamme mõõta?“). 1990ndate
aastate alguseks aga oli esikohale tõusnud meid ümbritsev maailm (loe:
tegevuskeskkond) ja meie koht selles maailmas. Alles sealt tulenevad
(võimalikud, selles maailmas realiseeritavad) eesmärgid ning nende
saavutamiseks valitav strateegia ja taktika (H. Roots, Loengumaterjal).
Peamised
esindajad: Steven Brandt, Tarja Meristö, Drucker, Mintzberg jt.
3. Erinevused õppiva
organisatsiooni ja teiste organisatsiooni arendamiskontseptsioonide vahel
Kui teised organisatsiooni arendamise kontseptsioonid keskenduvad näiteks
kvaliteedijuhtimisele, strateegilisele juhtimisele, teadmusjuhtimisele, infojuhtimisele
jt juhtimise distsipliinidele, mille eesmärk on tagada otsuste, ülesannete
delegeerimise õigeaegsus ja süsteemsus. Õppiva organisatsiooni eesmärk on
tegeleda organisatsioonis tekkivate kogemuste, teadmiste ja parimate praktikate
säilitamisega ja teistele organisatsiooni liikmetele kättesaadavaks tegemisega.
4. Teadmusjuhtimine õppiva
organisatsiooni kontekstis
Teadmised on vaja töötajate käest kätte saada, süstematiseerida, talletada
ja neile ligipääs võimaldada üle organisatsiooni. Ilma toimiva
teadmusjuhtimiseta ei saada töötajate käest kätte neid kogemusi, parimaid
praktikaid ja muud, mida õppiva organisatsiooni kontseptsioon esindab.
5. Tehnoloogia sh
haridustehnoloogia roll õppiva organisatsiooni arendamisel
Tehnoloogiliste lahenduste rakendamisel saame rääkida näiteks grupitöö
vahenditest, wiki-dest, sotsiaalsetest keskkondadest ja muudest
haridustehnoloogia lahendustest, mille abil saab arendada õppivat
organisatsiooni. Sellised lahendused on olulised, sest tänapäeva digitaalses
keskkonnas pole võimalik muidu toime tulla.
6. Formaalne, informaalne
ja mitteformaalne õppimine
Formaalne õppimine – omandatakse ametlikus vormis õppides haridusasutuses
ja õpingute lõpus saadakse hariduse omandamist tõendav tunnistus või diplom.
Informaalne õppimine – seda me teeme igapäevaselt endale vahel isegi
teadvustamata. Näiteks tehes google-otsingut või saades infot mingi igapäevase
nähtuse kohta.
Mitteformaalne õppimine – igapäevases keskkonnas mingi uue oskuse
omandamine. Näiteks erinevate hobide raames uute tegevuste õppimine ja
harjutamine, rahvatants, koorilaul, pillimäng, küpsetamine, söögi tegemine jms,
kuid nende oskuste omandamise eest ametlikku tunnistust või diplomit välja ei
anta. Siiski omandatud oskused rikastavad igapäevaelu ja on kasulikud.
7. Infokultuur,
infokäitumine ja infopädevus
Infokultuur on
see, kuidas käitutakse informatsiooni jagamisel, loomisel, töötlemisel,
säilitamisel jms aspektides. Ka hoiakud, kuidas informatsiooniga käitutakse,
kuulub siia alla.
Infokäitumine on
kogu interaktsioon infoga. Ka see on infokäitumine, kui me eirame mingit kindlat
liiki informatsiooni.
Infopädevus on
oskus informatsiooniga ringi käia. Sellega tegeleda, otsida, kättesaadavaks
teha, süstematiseerida jms.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar