Varasemalt oleme selgitanud, kes on teadmustöötaja ja
mida ta teeb. On räägitud eraldi ka teadmusest, kuid kas me teame, kuidas on
teadmustöötajal kõige otstarbekam informatsiooni kasutada? Kuidas jõuab
teadmustöötaja vajaliku informatsioonini, mida ta otsib? Need on küsimused,
millele proovime vastuseid leida käesolevas artiklis.
Me teame, et informatsiooni leidmine, otsimine ja
selle kasutamine on aegade algusest olnud väga olulisel kohal. Tänapäevases
ühiskonnas saab öelda, et informatsiooni omamine, otsimine ja selle otstarbekas
kasutamine on vältimatu. Teadmustöötajad peavad suutma informatsiooni kasutada
efektiivselt, et tulla praeguses infomaailmas toime. (Virkus, 2009) Selleks, et
teadmustöötaja või teised spetsialistid, kes tegelevad info kasutamisega ja
selle otsimisega, peavad teadma, kui suur on see andmebaas, kust nad olulist
infot koguvad ja kasutada saavad. (CFI, n.d)
Isegi, kui teadmustöötaja jõuab vajaliku
informatsioonini kiirelt ning tõrgeteta, tuleb siiski ka mõista, milline on
sihipärane ja otstarbekas informatsiooni kasutamine teadmustöötaja poolt.
Selleks, et informatsiooni saaks kasutada otstarbekalt on vaja teada, kuidas
toimib infopäringu koostamine. Infopäring tuleb koostada võimalikult korrektsena,
et saadud info, mida teadmustöötaja kasutama hakkab, annaks selle lisaväärtuse,
mida ta vajab. Infot otsides on oluline otsingusõnade oskuslik kombineerimine,
et piiritleda informatsiooni leidmist võimalikult täpselt. (Virkus, n.d)
Kuid see kõik pole ainus viis, kuidas teadmustöötaja informatsiooni kasutada
saab.
Teadmiste sihipäraseks kasutamiseks on teadmustöötajal
soovitatud oma välja kirjutatud mõtteid ning informatsiooni korrastada. Nii on
võimalik leida üles see kõige olulisem, mis aitab erinevaid projekte ja
protsesse teostada. Soovitatav on planeerida, millist informatsiooni soovitakse
jagada või kasutada, ülevaate loomine on oluline, et saada teada, milline info
on juba olemas, kuid samas olemasoleva teabe salvestamine on samuti tähtis,
sest nii on võimalik talletada olemasolevad allikad ja teadmised. Üsna sarnane
salvestamisega on infoallikate talletamine kataloogidesse või järjehoidjatesse,
sest nii saab teadmustöötaja vajadusel alginfo juurde tagasi pöörduda.
(GCFGlobal, 2021)
Kas me teame, kuidas teadmustöötajad õige
informatsioonini jõuavad? On palju viise, kuidas ja mitmeid kohti, kust teadmusega
tegelevad inimesed infot saavad ning vajadusel talletavad. On teada, et
teadmustöötajad peavad teadma täpselt, kuidas saab massiivsest andmebaasist
vajalikku informatsiooni, kuid sellegi poolest on veel nii mõnigi variant,
kuidas vajaliku infoni kiirelt ja turvaliselt jõuda. Selleks, et töötajad
jõuaks vajaliku informatsioonini on vaja leida vahendid, millega usaldusväärset
informatsiooni hinnata ja kontrollida. Näiteks, kui teadmustöötaja on jõudnud
erinevate eelnevalt retsenseeritud veebilehtedele, raamatuteni jms saab ta olla
kindel, et tegemist on informatsiooniga, mida ta saab kasutada.
Samas läbi interneti otsides sattudes veebilehtedele,
mis kuuluvad konkreetsele ettevõttele ning kus infot värskendatakse tihti on
samuti tegemist sellise infoga, mida saab töötaja koheselt kasutada või endale
kuhugi üles märkida, et seda hiljem uuesti uurida. Töötaja jõuab vajaliku
informatsioonini ka siis, kui ta kasutab info otsimiseks paremaid
otsingutööriistu kui varem. Mõnikord on juhuseid, kui töötaja vajutab kogemata
mõne lehekülje kinni, kaotab paberile kirja pandud vajalikud andmed jms, siis
päästab õige info juurde jõudmine alati. Seljuhul tuleb tunnustada paremaid
ajaloofunktsioone, mida aeg-ajalt uuendatakse. Ajaloo-funktsioonide tõttu
saavad töötajad kiirelt tagasi minna pooleli jäänud lehtede või ülesannete
juurde. (Murphy&Sellen&Shaw, 2002)
Seega teame, et internetist infokildude otsimine on
aeganõudev, sest alatihti sisestatakse otsingumootoritesse sõna või fraas, mis
toob esile suure hulga erinevaid allikaid. Teadmustöötaja jaoks on oluline
kasutada infooskuseid, mis aitavad selekteerida, analüüsida ja süstematiseerida
leitud infot, et käsil olev projekt lõpuni teha. Teadmustöötaja peamised viisid
teabeni jõudmisel on seotud enamasti otsingumootori muutmise ja konkreetsete
märksõnadega. Kui otsingumootor, mida kasutatakse, ei anna soovitud tulemusi on
hea võimalus proovida sama otsingut konkreetsete märksõnadega teha teise
otsingumootoriga (Google, Bing, Yahoo). Samas on oluline kasutada erinevate
fraaside puhul jutumärke ning eemaldada otsingust sõnad, mis ei anna vajalikku
infot. (Mind Tools, n.d)
Kasutatud allikad
CHI. (n.d). Knowledge Workers. Accessing and Applying Information. https://corporatefinanceinstitute.com/resources/knowledge/other/knowledge-workers/
GCFGlobal. (2021). Use Information Correctly. Putting
information together. https://edu.gcfglobal.org/en/useinformationcorrectly/putting-info-together/1/
Mind Tools. (n.d). Seven Ways to Find
What You Want on the Internet. Gathering What You Need, Discarding What You
Don't. https://www.mindtools.com/pages/article/internet-searching.htm
Murphy, R., Sellen, J.A, Shaw, L.K. (2002). How
Knowledge Workers Use the Web. Web Behavior Patterns. 4(1), 233-234.
https://www.microsoft.com/en-us/research/uploads/prod/2016/08/knowledger-workers-and-the-web-02-.pdf
Virkus, S. (2009). Info hankimise ja
otsinguprotsessi uurimisest. Infoteaduste Instituut, Tallinna Ülikool. https://www.tlu.ee/~sirvir/Infootsingu%20teooria/Info%20hankimise%20ja%20otsinguprotsessi%20uurimisest/index.html
Virkus, S. (n.d). Päringu koostamine.
Infootsingu põhimõtted. Tartu Ülikool. https://sisu.ut.ee/otsing/p%C3%A4ringu-koostamine
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar