Tänapäeval on raamatukogud kõike
muud, kui ainult raamatute laenutamiseks ja nende tagastamiseks. Varem käisid
inimesed raamatukogudes ainult lugemas või endale meelepärast teost koju kaasa laenutamas,
et seda kodus vabal ajal lugeda. Ühesõnaga raamatukogu on koht, kus hoitakse,
säilitatakse, kogutakse ja töödeldakse trükiseid, mida inimesed saavad ükshetk
laenutada või kohapeal lugeda. Olenevalt raamatukogust pakuvad erinevad
teadusraamatukogud, rahvusraamatukogud ja rahvaraamatukogud inimestele mitmeid
erinevaid lisateenuseid. Olgu teenused tasulised või tasuta.
Eesti Rahvusraamatukogu, mis on
kõige suurem ja tuntuim raamatukogu pakub inimestele lisaks raamatute
laenutamisele võimaluse otsida andmebaasidest informatsiooni. Sel juhul on
tegemist veebipõhiste e-kataloogidega, kus inimesel on võimalik vastavalt oma
valikutele ja soovidele otsinguid teha leidmaks vajaminevat informatsiooni.
Kasutada saab nii eesti kui ka võõrkeelseid e-katalooge. Peale erinevate
andmebaaside kasutamist, võimaldab raamatukogu enda kasutajatel esitada
päringuid. Inimestel on võimalik küsida erinevaid küsimusi, millele infospetsialistid
kiiremas korras vastused proovivad anda. Olgu need seotud andmebaasidega või ei
leia enda soovitud teost, infospetsialistid aitavad sul vastused leida.
Rahvusraamatukogu annab lugejatele õiguse külastada nende avaandmete portaali,
kus saab tutvuda erinevate helisalvestiste, postkaartide, raamatute, plakatite
ja kaartidega, nootidega ning miks mitte ka perioodika ja jätkväljaannetega.
Nii nagu Pärnu, Saaremaa kui ka
Tallinna Keskraamatukogud, võimaldab Rahvusraamatukogu oma kasutajatel ja mööda
minevatel külastajatel kasutada arvuteid, printida endale vajaminevaid
dokumente või informatsiooni, teha kopeerimisi ning skaneerida. Keskraamatukogud,
näiteks Rakvere (Lääne-Virumaa), Tallinn ja Pärnu, võimaldavad inimestel
üürida/rentida nende ruume erinevateks üritusteks. Olgu tulemas mõni üritus,
loeng või hoopis konverents. Raamatukogud võimaldavad enda hinnakirja järgi
kasutajatel ruume rentida. Olenevalt kasutajast sõltub ka hind, tavainimesele kallim,
kuid MTÜ-d jms saavad rentida veidi odavamalt. Pärnu Keskraamatukogu erineb
teistest raamatukogudest sellega, et Pärnus on olemas eraldi pilliriiul, kus on
raamatukogu külastajal ja kasutajal võimalik vastavalt raamatukogu reeglitele
laenutada endale pill. Pilliriiul on eelkõige abiks muusikaharrastajatele ning
suureks abiks erinevate muusikaringi juhendajatele.
Olenemata sellest, et
raamatukogud on kõik üsnagi erinevad, leidub nii mõneski biblioteegis
lisateenusena koju tellimine või teisisõnu koduteenindus. Sel juhul saavad
inimesed endale erinevad teosed, mida nad soovivad otse koju tellida. Antud
lahendus on eelkõige hea vanematele lugejatele, kes seda teenust kasutavad.
Käesolev teenus on olemas nii Pärnu kui ka Rakvere keskraamatukogu teenuste
nimekirjas. Samas teadusraamatukogud kasutavad kullerteenust, mille kaudu on
võimalik endale tellitud teosed endale meeldivasse sihtpunkti tellida.
Kullerteenust kasutab eelkõige Tallinna Ülikooli Akadeemiline Raamatukogu. Kuna
tegemist on ülikooli raamatukoguga, siis on antud raamatukogus teenuste hulka
arvestatud ka erinevate töötubade ja õhtuste saalide teenus. Töötubasid on
võimalik reserveerida rühmatööks kui ka individuaalseks kasutamiseks ning
õhtused saalid, kus väljaspool lahtiolekuaegu teenindajad puuduvad, on mõeldud
õppe- ja teadustöö tegemiseks.
Viimasel ajal on raamatukogude
puhul populaarseks saanud ka laenutuskapid või raamatukapid. Nende põhiliseks
funktsiooniks on hoiustada tellituid raamatuid, millele inimesed saavad
ööpäevaringselt järgi minna. Antud lahendust kasutavad näiteks Pärnu ja Rakvere
Keskraamatukogu, Tallinna Ülikooli Akadeemiline Raamatukogu ning ka
Rahvusraamatukogu. Sama teenus kogub populaarsust ka Eesti maaraamatukogude
hulgas. Samamoodi on olemas ka eraldi tagastamiskastid või kapid, kuhu on
võimalik läbiloetud raamatud jätta.
Olenevalt raamatukogust ja
nende teenustest, on raamatukogudes alles lisaks uutele teenustele varem
aktiivselt kasutust leidnud ja eespool nimetatud teenused. Nendeks on arvuti
kasutamine, printimine, kopeerimine ning skaneerimine. Need kõik on tasulised teenused,
kuid osadele kasutajatele väga vajaminevad. Olenevalt raamatukogust, on antud
teenuste tasu ka erinev. Kui varem sai raamatuid laenutada ainult sealt, kus
parasjagu raamatud olid, siis nüüdseks toimib ka raamatukogude vaheline laenutus.
Raamatuid saab laenutada lisaks Eesti raamatukogudele ka välismaalt. Osades
ülikoolide raamatukogudes on erinevatele teenustele lisaks ka teadustööde
tegemise tugi ja erinevad koolitused. Selline teenus on olemas Tartu Ülikooli
raamatukogus, kus on võimalik saada koolitusmaterjale ja juhendeid, saada
erialast informatsiooni omaala spetsialistidelt, kes aitavad leida ja otsida
vajaminevat infot ning suunavad, kuidas kasutada erinevaid andmebaase,
pakutakse konsultatsioone ning väljastatakse erinevaid DOI aadresse. Sellele
saab juurde lisada ka TÜ Raamatukogus oleva teenuse, milleks on
restaureerimine- ja köitetööd. Sel juhul on tegemist tasulise teenusega, kus
vanaaegsed teosed restaureeritakse või köidetakse eraldiolevad lehed
spetsiaalsesse ümbrisesse.
Kuna raamatukogu külastajaid on
erinevaid ning teoste lugejateks võivad olla ka erivajadustega kasutajad leidub
nii mõneski suuremas raamatukogus eriti ülikooli ning Tallinna raamatukogudes
spetsiaalsed erivajadustega inimeste teenused. Iga inimene väärib kultuuri ja
selle talletamist oma mällu. Miks mitte võimaldada lugemist ja laenutamist
kõigile. Paljud biblioteegid pakuvad teenusena ka nõustamist. Nõustamist
pakutakse individuaalselt seega pole oluline, millega sul abi vaja läheb.
Spetsialistid aitavad sind. Olgu abi või nõu vaja erinevate nutiseadmete
kasutamisega (arvuti, telefon, ID-kaardi kasutamine), e-posti loomisega,
erinevate raamatuportaalide kasutamisega. Samuti pakub individuaalne nõustamine
abi koolilõpetajatele uurimis- või lõputööde kirjutamisega, andmebaaside
kasutamisega. Olenevalt sellest, millise raamatukoguga on tegemist, sõltub ka
antud nõustamiste sihtgrupp. Ülikoolide puhul on enamasti nõustamine suunatud
tudengitele, õppejõududele, teadlastele ja spetsialistidele, kuid sellegi
poolest võivad nõustamisele pöörduda kõik, kes abi vajavad.
Kokkuvõtteks võib öelda, et
ükskõik milliseid teenuseid raamatukogud pakuvad. On need tasulised, tasuta või
suunatud spetsiaalse sihtgrupi poole, leiavad endale abi ja vajamineva info
kõik, kes julgevad pöörduda. Raamatukogu teenused, mis on enamasti kõikjal
samasugused vaid väikeste erinevustega, on mõeldud kasutamaks kõigile, mis
tähendab, et ükskõik, millise mure või raamatusooviga lähed, leitakse just
sinule sobiv lahendus.
Kasutatud allikad
Eesti Rahvusraamatukogu. (2021).
Teenused. https://www.nlib.ee/
Pärnu Keskraamatukogu. (2021).
Lugejale. Pilliriiul. https://www.pkr.ee/lugejale/lugeja-meelespea/
Raamatukogu. (8. september 2021). https://et.wikipedia.org/wiki/Raamatukogu
Saare maakonna keskraamatukogu. (n.d).
Tasulised teenused. https://skr.lib.ee/tasulised-teenused/
Tallinna Keskraamatukogu. (2021).
Tasulised teenused. https://keskraamatukogu.ee/tasulised-teenused/
Tallinna Ülikooli Akadeemiline
Raamatukogu. (2021). Teenused. Muud teenused. https://www.tlulib.ee/teenused/muud-teenused/
Tartu Ülikooli raamatukogu. (2021).
Teenused. https://utlib.ut.ee/lugejaks-registreerimine
Tartu Ülikool Pärnu kolledž. (2021).
Raamatukogu. Teenused. https://www.pc.ut.ee/et/raamatukogu/teenused
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar