Info liikumine käib
eri kanalite kaudu. Efektiivne info liikumine soodustab ettevõtte töötajate
vahelisi suhteid ning ettevõtte töötulemusi. Millisel kujul peab info olema, et
see saaks inimeste vahel liikuda?
Suusõnaline info on mistahes teave, mida saab esitada keelelisel teel.
Verbaalse info alla liigituvad silmast
silma vestlused, arutelud, telefonikõned, koosolekud, esitlused, intervjuud
jms...
Silmast silma vestlus
on asendamatu suhtlemisviis. See võimaldab edastada infot kiirelt ning saada
kohest tagasisidet. Silmast silma vestlus aitab luua usaldusväärsust ning
võimaldab ebaselge info korral viivitamatult teavet täpsustada. Teabe või
arvamuste eristumisel on võimalik pidada arutelusid.
Arutelud on funktsionaalne viis nägemaks ning mõistmaks teiste
perspektiive. Tihti aitab see avastada uusi mõttekohti ning teavet taas läbi
mõelda.
Sarnaselt silmast silma vestlusele võimaldavad telefonikõned edastada infot kiirelt ühelt inimeselt teisele. Telefonikõnede
puhul pole näha inimese miimikat, mis tõttu on raskem näha inimese tõest
reaktsiooni. Sellest hoolimata avatakse tihti end telefoni vestluse ajal rohkem
kui koha peal viibides ning silmast silma vestluse puhul. Telefonikõne positiivne
pool on, et tihti inimesed avavad end rohkem kui silmast silma vestlust
pidades.
Esitlused on funktsionaalne viis
teabe edastamiseks suuremale rahvahulgale. Pilkupüüdva esitluse valmistamise
kohta on nõudeid mitmeid, kuid üks tähtsamaid tingimusi on märksõnade või
lühilausete koostamine. See aitab hoida publiku tähelepanu esitlusel ning
erinevalt näiteks tavapärasest silmast silma suhtlemisest, lihtsustab esitlus piltmäluga inimestel teabe
omandamist ning meelde jätmist. Slaididel esitatud märksõnadele, lühikestele
lausetele teabe juurde rääkimine võimaldab kuulajaskonnale anda parema ülevaate
edastatava info kohta.
Koosolekud soodustavad teabe
jagamist konkreetsele sihtrühmale. Asutuse siseseid koosolekuid on soovituslik
pidada regulaarselt kuna see võimaldab jagada mõne aja vältel muutunud infot.
Mõned üldisemad koosolekute tüübid on järgmised:
· Informatsioonikoosolek
– Eesmärgiks edastada koosoleku osavõtjatele uusi oskuseid, teistsuguseid
mõttelaade, arutelu ja tegusid.
· Koosolek
probleemide lahendamise eesmärgil – Sihtrühm on kokku kutsutud ettevõtte
siseste probleemide lahendamiseks: Tegeletakse otsuste vastuvõtmise ja
tegevusplaani koostamisega.
Mõttevahetused toimuvad üsna vabas vormis, kuid peab olema kokku lepitud,
millisest tehnikast probleemi lahendamisel lähtutakse.
· Loominguline
koosolek – On eelkõige ideede tootmiseks,
et ettevõtte takistustele lahendusi leida. Ajurünnakud hõlbustavad
koosoleku osalejate ideede teket ning on murekohtade lahendamisel parimaks
elemendiks. Ajurünnaku korraldamisel tasuks hammaste vahel hoida kriitika ning
hinnanguid anda vaid läbimõeldult. Liigse kriitilisuse puhul väheneb osavõtjate
ideede hulk ja mõtete kiirus.
· Otsustav
koosolek – Suunatud otsuste täideviimisele. Otsustav koosolek eeldab tavapärast
rutiini ning formaalset koosoleku juhtimist. Selle koosoleku tüübi puhul on
tähtis koosoleku juhatajal säilitada erapooletus ning kuulata kõiki arvamusavaldusi
ja ettepanekuid, et neid
otsustamisprotsessis arvesse võtta. Otsustavat koosolekut juhitakse lähtudes päevakorrast.
Suusõnalise info
vahetamine on küll hea viis kiirelt info edastamiseks ning arutelude tarbeks,
mis tihti soodustab info nõrkade kohtade läbimõtlemist ning nende kallal
töötamist. Mõnikord kaalutleb kirjalik infoliikumine verbaalse info liikumise.
Kirjalikult dokumenteeritud info võimaldab tõestada asutuse tegevuse käigus
toimunud fakte või tegevusi. Seega millised
on kirjalikud viisid infoliikumiseks inimeste vahel?
E-mail võimaldab teavet saata
kiirelt konkreetse isiku või sihtrühmani. E-kirjana saadetud infot on võimalik
mitmeid kordi taas avada ning üle lugeda. E-kiri võimaldab saata manusena
erisuguseid dokumente ja faile, mis parasjagu ettevõttes aktuaalsed on.
Koosoleku protokoll on dokument, mis
koostatakse koosoleku käigu ja vastuvõetud otsuste kinnitamiseks. Protokoll
peab vastama dokumentidele kehtestatud vormi- ja sisunõuetele. Protokoll peaks
vastama järgnevatele küsimustele: Millal
toimus? Kes osalesid? Mida otsustati?
Protokollimisel on tähtis teada ning arvesse võtta organisatsioonisiseseid
kokkuleppeid.
Memo ehk memorandum on informatiivne
dokument, mis lihtsustab
organisatsioonisisest infoliikumist. Memo kajastab koosolekute, kohtumiste,
külaskäikute, otsuste ja kokkulepete käiku. Memorandum peaks olema kirjutatud
võimalikult lihtsalt ja arusaadavalt, see mõjutab konkreetse dokumendi
efektiivsust nii lugejale kui ka kirjutajale.
Poliitika dokument on suunatud
eelkõige ettevõtte juhtidele ning asutuse olulisematele positsioonidele. Iga
ettevõte peaks looma oma infopoliitika dokumendi kuna puudub üldine ning
standariseeritud infopoliitika mudel. Infopoliitika väljatöötlemisel on tarviklik
läbi viia organisatsiooni alusuuring. See aitab välja selgitada ettevõtte
kehtivad väärtused ja normid. Poliitikadokumendi loomisel saab võtta malliks
teiste loodud dokumente, kuid põhimõtete määratlemise puhul on tarvis arvestada
asutuses püsitatud eesmärke.
Enne poliitikadokumendi loomist on tarvis välja töötada infopoliitika. Poliitikadokumendi väljatöötamisel on oluline läbi
mõelda neli põhiaspekti:
· Alusuuring
– Läbi mõelda ettevõtte struktuur, kultuur ja eesmärgid
· Infoaudit
– Ettevõtte infojuhtimise viis, mida kasutatakse kestva olukorra hindamiseks
ning tarvilike muudatuste läbiviimiseks
· Tasakaalutabeli
rajamine – Ettevõtte eesmärkide võrdlemine infoauditi käigus saadud
resultaadiga, et selgitada positiivseid ja negatiivseid seoseid ettevõtte
siseselt
· Poliitika
ja poliitikadokumendi loomine
Strateegia dokument dokumenteerib
ettevõtte strateegiat ning selle taga olevat mõtteviisi. Lühidalt öeldes
selgitab strateegiadokument ettevõtte strateegiat.
Ettevõtte strateegia
dokumendi valmistamisel tasub selgeks teha, mida soovite dokumendiga saavutada.
Strateegia dokumenteerimisel kirjutame dokumendi eesmärgiga inimestele
strateegiat selgitada, et töötajad saaksid strateegiat tõlgendada ning rakendada.
Teisisõnu, kui saadakse aru asutuse strateegiast, ei vajata üksikasjalikke
juhendeid järgnevate sammude kohta.
Juhendid aitavad hõlbustada
ettevõtte sisest tööd kuna töötajad teavad, mida neilt oodatakse ning kuidas konkreetsetes olukordades käituda.
Juhendid tagavad töötajatele õigused ja kohustused.
Teavet
annab koguda erisugustel viisidel: Elektrooniliselt,
paberkandjal, dokumenteeritult, videona, audiona jms... Teabe kogumine ning
selle töötlemine, säilitamine ja jagamine võimaldab infot hallata. Kuid mis on
info haldamise viisid?
Teadmusbaas on teabe kogum,
mis sisaldab teavet/infot inimkogemuse ning oskuste kohta erisugustes
valdkondades. Teadmusbaas hõlbustab info otsinguid tänu otsingu võimalusele.
See omakorda aitab inimestel leida kiirelt vajaminevat infot. Teadmusbaas
säästab inimeste aega ja soodustab väärtusliku info leidmist.
Andmebaas on korrastatud
andmete hulk, mida säilitatakse mitmesugustel põhjustel. Andmebaas teostab
andmemudeli, võimaldab säilitada andmeid andmekandjal ning neid ühiskasutada.
Lisaks võimaldab andmebaas andmete muutmist jätmata süsteemi teisi elemente
ümber korraldamata. Elektroonilise andmebaasi liikideks on lameandmebaas ja
relatsioonandmebaas. Need erinevad
üksteistest relatsioonide ehk tabelitest. Lameandmebaas sisaldab endast vaid
ühte tabelit, kuid relatsioonandmebaas sisaldab mitut seostatud tabelit.
Arhiiv on isiku või ettevõtte
tegevuse käigus loodud arhivaalide ehk säilitustähtajaga dokumentide
säilitamine. See tähendab, et kui dokumendi kasutamiseks pole enam vajadus,
tuleb dokumenti säilitada kuni dokumendi säilitustähtaja lõpuni.
Näiteks ei näi esmapilgul olema tööleping enam päevakohane dokument pärast
töötaja töölt lahkumist, kuid sellegipoolest tuleb töölepingut säilitada 10
aastat pärast töölepingu lõppemise kuupäeva.
Oluline on arhiivi korraldada lihtsalt, et vajaduse korral oleksid dokumendid
kiirelt leitavad.
Dokumendihaldusesüsteem on
infosüsteem, mis toetab dokumentide valmimist ning hõlmab ja haldab dokumente
nende elukäigu jooksul. Dokumendisüsteemi moodustavad ühiselt dokumendid, nende
haldamisega seotud toimingud, süsteemi kasutajad ning dokumentide haldamisel
kasutatav tarkvara.
See on asutuse
keskseks osaks ning toetab asutuse tegevusi. Dokumendisüsteem katab sõltumata
ajast asutuse kõik dokumendi haldamise tarvidused. Dokumendihalduse põhinõueteks
on kasutajate koolitus, vastutus, toimimisviisid, ohje vahendid, haldussüsteemi
toimise kontrollimine ja ajakohastamine.
Ettevõtte sisene raamatukogu
on raamatukogu, mis on suunatud asutuse töötajatele. Ettevõtete raamatukogude
teabeteenused hoiavad kokku töötajate aega ning toetavad töötajate tööd. Ettevõtte
sisene raamatukogu julgustab töötajaid õppima ning võimaldab areneda pakkudes
ametikohaga seotud erialakirjandust.
Info peab
liikumiseks olema verbaalsel või kirjalikul kujul. Verbaalse infoliikumise
viisi alla kuuluvad vestlused, arutelud, telefonikõned, esitlused, koosolekud.
Kirjalikud seevastu on e-kirjad ja mitmesugused eelmainitud dokumendid. Infohaldus
võimaldab infot koguda, töödelda, säilitada ja jagada. Eelmainitud viisid
võimaldavad infot organiseeritult hallata, mis omakorda tagab ettevõttes
tõhususe ja selguse.
Kasutatud allikad:
Arhiiviseadus. (1998) Vaadatud: 19.09.2021
https://www.riigiteataja.ee/akt/75133
Corporate library.
(23.04.2021)
https://en.wikipedia.org/wiki/Corporate_library
Hein, M. Andmebaasi mõiste ja kasutusvaldkonnad. Kollis.
http://www.kollis.pri.ee/topicfiles/16.pdf?fbclid=IwAR1dN0uZIFCtVFv95U9MVGYqsNE_1TbWwutsmsL1mcTair8aGSEDaSUaL4Y
Helme, P. Memo: salajase info žanr valitud publikule
(09.12.2020) Eesti Ekspress.
https://ekspress.delfi.ee/artikkel/36287145/memo-salajase-info-zanr-valitud-publikule
Jones, P. A strategy document is
different to strategic plan. (30.05.2020) Excitant. https://www.excitant.co.uk/strategy-document-different-strategic-plan/
Mis
on memo ja kuidas seda kirjutada. Eesti
Infotehnoloogia Kolledž. https://praktikatutvustus.weebly.com/memo.html
Noormets, J. Koosolekud. Tallinna Ülikool,
Terviseteaduste –ja Spordi instituut.
https://www.tlu.ee/opmat/ts/TSK6005/e-kursus%20TSK6005/3.2%20Koosolekud.pdf?fbclid=IwAR3fWbaY-jZYxvj5O70W6wDBuGTMYpEwxGL4R12ZaRHjnFRWIdvAkD8sjqw
Prints, H. Dokumendisüsteem. (2013) Tallinna
Tehnikakõrgkool. https://eprints.tktk.ee/id/eprint/258/50/dokumendissteem.html
Protokoll
vastaku nõuetele. (17.03.2017) Sekretär. https://www.sekretar.ee/uudised/2017/03/27/protokoll-vastaku-nouetele
Uverskaja,
E. Infoauditi mõiste ja eesmärgid. (2012)
Tallinna Ülikool. Infoteaduste instituut.
https://www.tlu.ee/opmat/in/Organisatsiooni%20infoaudit/1_infoauditi_miste_ja_eesmrgid.html
Väikeettevõtete
dokumentide säilitamine, arhiveerimine ja hävitamine. (07.03.2018)
Veebisekretär.
https://veebisekretar.ee/dokumentide-sailitamine-arhiveerimine/
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar