Mis on teadmusbaasi funktsioon ja eesmärk?
Teadmusbaase
kasutavad inimesed tavaliselt selleks, et lahendada ülesandeid või leidmaks
kiirelt vajalikku informatsiooni. Seega mis asi on teadmusbaas tegelikult? Varasemalt
on olnud teadmusbaasil palju erinevaid tähendusi, kuid ajapikku on see muutunud
ning teadmusbaas on saanud hoopis teistsuguse tähenduse. Ettevõtete teadmusbaasides
olev informatsioon võib pärit olla kõikjalt ja kõikidelt, kuid eelkõige
erinevatelt töötajatelt, kes sellega tegelevad, kuna neil on olemas
spetsiifilised teadmised. Teadmusbaase saab ja tohib defineerida mitmel
erineval viisil. Definitsioonide sõnastused võivad olla järgmised:
1.
Teadmusbaas
on iseseisev andmekogu, kuhu kuuluvad erinevad dokumendid, videod, tekstid ja
teenused/tooted.
2.
Teadmusbaas
on meetod, mis on kasutusel info talletamiseks erinevates süsteemides, kuid
erineb teistest andmekogudest seetõttu, et sinna on võimalik informatsiooni
edaspidi juurde lisada ja muuta.
3.
Teadmusbaas
on iseteeninduskeskkond, kus kliendid saavad leida väärtuslikku informatsiooni
vajaliku teema, toote või teenuse kohta. Lisaks klientidele on teadmusbaasi
kasutamise õigused ka erinevatel ettevõtte töötajatel, kui neil on vaja leida
kiirelt teavet.
4.
Teadmusbaas
on hoidla, kuhu saab teavet/teadmisi salvestada, korrastada ja seejärel jagada
neid klientide, töötajate ja
partneritega.
Lühidalt öeldes
on teadmusbaas iseseisev informatsiooni kogum, mis sisaldab endas erinevaid infoallikate
liike. Teadmusbaasi saab vajadusel vastavalt baasis olevale informatsioonile
kategoriseerida, avaldada, korrastada, leida ja avaldada. Nii on inimestel
kergem ja kiirem viis leida endale just vajaminev informatsioon. Mõnikord on
teadmusbaasid kasutusel ka klienditeeninduse spetsialistidel, kui nad aitavad
oma klientidel probleeme lahendada. Selleks, et klienditeenindus oleks hea ja
kasutajad saaksid suurepärase kasutajakogemuse osaliseks on vajalik
teadmusbaas, kuhu on võimalik talletada kogu vajaminev informatsioon, mis on
varasemalt kokku korjatud ja süstematiseeritud.
Teadmusbaasi suurimaks eesmärgiks on erineva informatsiooni taasesitamise võimaldamine läbi otsingu funktsiooni, et inimesed leiaks lahendused oma probleemidele ilma abi küsimata. Kuna teadmusbaasid on nii organisatsiooni sisesed kui ka -välised, siis saavad inimesed vajaliku info ja abi lugedes korduma kippuvaid küsimusi ning uurides erinevaid juhendeid. Osad ettevõtted säilitavad teadmusbaase kõikide jaoks, kes on huvitatud nende tegevusest, sealhulgas ettevõtte oma töötajad, kliendid ja teised huvitundvad inimesed. Lisaks kõigele sellele on teadmusbaasi eesmärkideks hoida inimesed õnnelikuna, andes neile vajalikku ja väärtuslikku informatsiooni. Inimesed on õnnelikud, kui nad saavad oma muredele leida lahendused kiirelt ja ilma probleemideta. Teine eesmärk on kasvatada kliendibaasi, pakkuda inimestele järjepidevalt vajalikku kliendituge, vähendada telefoni kasutamist abi küsimiseks, hoida kogu kasulik teave ühes kohas ning ennetada küsimus-vastus meetodil inimestel tekkivaid küsimusi, millele soovitakse vastuseid. Lisaks nendele eesmärkidele on teadmusbaasi suurimaks eesmärgiks toetada turundust, müügiesitlusi ja erinevaid müügivihjeid.
Lisaks eelnevale on teadmusbaasidel olemas kaks
peamist vormi, milleks on inimese poolt loetav- ja masinloetav teadmusbaas. Nimetatud
teadmusbaasid on vajalikud, et ettevõtted saaksid kiirelt muutuvas maailmas oma
äritempoga püsida teistega samal tasemel ning konkurentsi pakkuda. Masinloetav
teadmusbaas on andmeid salvestav kogum, mida analüüsitakse tehislike süsteemide
kaudu. Lahendused, mis antud kogum tekitab, põhinevad enamasti deduktiivsel
arutlusel, see tähendab, et kui kasutaja sisestab ükskõik millise päringu,
kitsendab tarkvara saadaval olevaid otsingu tulemusi, et kasutaja leiaks
kiiremini vajalikku teabe. Inimese poolt loetavad baasid on teadmusbaasid, mis
salvestavad erinevaid dokumente ja tekste, millele on inimestel kerge
juurdepääs. Nimetatud teadmusbaase kasutatakse sagedamini, mille tõttu on nad
praktilisemad ja interaktiivsemad, kuid lahenduste leidmiseks kulub veidi
rohkem aega. Inimese poolt loetavad teadmusbaasid peavad olema sisukad ja
lugejale arusaadavad, sest vastasel korral võivad nad muutuda väga kiirelt
masinloetavaks teadmusbaasiks.
Olenemata sellest, kas teadmusbaas on
masinloetav või inimese poolt loetav, on teadmusbaasil olemas ka väline baas,
mis on suunatud tavaliselt spetsiaalselt klientidele ja sisemine teadmusbaas
ettevõtte või organisatsiooni töötajatele. Klientide teadmusbaas jaguneb
omakorda taas kaheks: 1) kohesuse tegur ehk inimesed soovivad oma
probleemidele/küsimustele koheselt vastuseid ja lahendusi. Mida kiiremini
saavad inimesed soovitud teabe, seda suurem on rahulolu ja suurem kasum
ettevõttele; 2) mitmekesisuse tegur ehk baas pakub põhjalikku teavet,
võimaldades klientidele neile huvipakkuvad teemad esile tuua. See tähendab, et
mida vähem aega kulub klientidel oma teemade leidmiseks, seda kasulikum on see
ettevõttele ja klientide kliendikogemus muutub järjest paremaks.
Välisest ja sisemisest teadmusbaasist tuleb käesolevas
artiklite seerias veel juttu. Lühidalt kokkuvõttes on teadmusbaasid sarnaselt
andmebaasile andmekogud, mis on suunatud nii ettevõtte töötajatele kui ka nende
klientidele, kes on selle teadmusbaasi kasutajad. Suurimaks eesmärgiks on
teadmusbaasil teha inimesed õnnelikuks läbi selle, et neil on võimalus kiirelt
kätte saada neile vajalik informatsioon ilma ühegi probleemita. Lisaks sellele
saab teadmusbaasi tüübid jagada kaheks erinevaks vormiks, milleks on
masinloetav- ja inimese poolt loetav teadmusbaas. Kuid kindlasti ei tohi ära unustada,
mis on teadmusbaasi ja andmebaasi erinevused, kuigi need tunduvad väga
sarnased. Erinevustest ja sarnasustest tuleb juttu järgmises osas.
Andmebaas vs teadmusbaas – milles seisneb erinevus ja sarnasus?
Igapäevaselt on kasutusel terminid, milleks on
teadmised, teave ja andmed. Nende terminitega on võimalik eristada ka
teadmusbaasi ja andmebaasi. Klassikalise
definitsiooni järgi nimetatakse andmebaasiks korrastatud ja loogiliselt
seostatud andmete hulka, mis säilib andmekandjatel minimaalselt ja seda võivad
kasutada erinevad rakendused sõltumata üksteisest. See tähendab, et andmebaas
on omavahel seotud ja süstematiseeritud andmete kogum. Samas võib andmebaasiks
nimetada andmete kogumit, mis sisaldab endas peale andmete ka andmete
struktuuri kirjeldust.
Oluline on meeles pidada, et andmebaas jälgib
kindlaid reegleid, kuidas teavet endasse koguda ja seda seal hoida. Andmebaas
vastab omadustele, milleks on kindlasti kindlad kliendi andmed (asuvad
tabelis), pikaealisus ehk baasid on paigutatud suurematele infoväljadele, et
kauem säilida ja olemas on kasutajatugi, mida haldab terve meeskond.
Kuna andmebaas on korrastatud ja loogiliselt
seostatud andmete hulk, siis varasemalt kasutati teadmusbaasi, et eristada
teadmispõhiseid näpunäiteid andmebaasis. See tähendab, et teadmusbaasid
kasutavad andmebaase, et luua mõisteid. Seega saame öelda, et sarnaselt
teadmusbaasile sisaldab andmebaas endas andmeid, mida on vaja, et luua
teadmusbaasi. Suureks erisuseks on ka andmebaasi ja teadmusbaasi tüüpide
erinevused. Nii andmebaasil kui ka teadmusbaasil leidub kuus erinevat tüüpi,
milleks nad jagunevad. Alustame andmebaasi kuuest tüübist, mis on järgmised:
1.
Lameandmebaas ehk baas, mis
koosneb enamasti ühest tabelist, kuhu on paigutatud ainult klientide, töötajate
ja ärikontaktide, kaupade jms andmed.
2.
Puustruktuuriline (hierarhiline)
baas on kogum, kus on kajastatud ainult omaniku ja alluva suhted, mistõttu ei
saa see baas olla mitme inimese vahel seotud ja nende alluvuses.
3.
Võrkmudeli baas on sarnane hierarhilise
mudeliga, kus on kasutusel alluvate ja omanike suhted. Võrkmudelis on see eest
pisut avaramad omaniku ja alluvate vahelised mõisted ja suhted. Ühel ja samal
alluval võib võrkstruktuurilises andmebaasis olla mitu erinevat omanikku ja
mitu alluvat.
Lisaks neile kolmele, kus kaks baasi on üsna
sarnased on olemas veel kolm andmebaasi varianti, milleks on:
1.
Relatsioonandmebaasi puhul on
objektid andmebaasis esitatud tabelite kujul. Need võivad koosneda ühest kuni
mitmest tabelist, mis on omavahel seotud. Seostamine tähendab andmefailide
ühendamist ühesuguse sisuga väljade järgi. Relatsioonandmebaas koosneb nimega
tabelitest, kus on nimega veerge üks või enam ning suvaline arv ridu. Ühes relatsioonandmebaasis
võib olla mitmeid ja mitmeid tabeleid.
2.
Objektiandmebaas säilitab endas
programmis loodud objekte. Andmed salvestatakse objektidena ja neid saab
interpreteerida ainult vastava klassi meetodit kasutades. Sarnaste objektide
vahelised suhted ja objektide vahelised viited säilitatakse.
3.
Kronoloogiline andmebaas on
tarkvarasüsteem, mis on optimeeritud aegridade salvestamiseks ja esitamiseks
seotud aja kaudu.
Samamoodi nagu on andmebaase kuus erinevat
varianti, leidub ka teadmusbaasil erinevaid tüüpe. Teadmusbaasi kuueks
põhiliseks tüübiks on järgmised baasid:
1.
Sisemine teadmusbaas on kasutusel
enamasti organisatsiooni oma töötajate jaoks, kuhu nad saavad vajadusel
ligipääsu, et saada väärtuslikku informatsiooni.
2.
Organisatsiooni väline teadmusbaas
kogub ja salvestab teavet nii sisemiste kui ka väliste klientide või
sidusrühmade jaoks hoides andmed hästi süstematiseerituna ja hõlpsasti
kättesaadavatena.
3.
Isetehtud teadmusbaasi hallatakse organisatsiooni enda serverites.
See lähenemine annab organisatsioonile suurema kontrolli turvalisuse,
privaatsuse ja tööaja üle, kuid seetõttu võivad tekkida erinevad probleemid.
Ülejäänud kolm teadmusbaasi on järgmised:
1.
Klientide teadmusbaas on koostatud
selliselt, et see korraldab teavet klientide jaoks nii, et neil oleks kergem
juurdepääs ja lihtsam teabe kasutamise võimalus.
2.
Avalik teadmusbaas on loodud
avalikuks kasutamiseks kõigi poolt, kes seda soovivad. Variandid, kas see on
tasuta ja kui hea on juurdepääs oleneb kõik antud teadmusbaasi haldajast.
3.
Väline teadmusbaas on mõeldud
kasutamiseks klientidele, mille tõttu sisaldab see avalikult kättesaadavat teavet
ettevõtte toote/teenuse kohta.
Kuid mismoodi erinevad andmebaas ja
teadmusbaas veel on üsna tavapärane. Andmebaas on enamasti erinevate andmete
kogumise jaoks, millele on kerge juurdepääs, korraldatud on haldamine ja
ajakohastamine. Kuna andmed on tavaliselt oma algupärasel kujul, tuleb neid
enne rakendamise alustamist analüüsida ja töödelda. Teadmusbaas kui hoidla on
kasutusel tavapäraste küsimuste, vastuste või probleemide lahendamiseks,
võimaldab kiirelt otsingut teha ja korduvalt kasutada personali või abi
vajavate klientide poolt. Erinevalt andmebaasist on teadmusbaasi kõik kirjed
välja töötatud ja valmis koheseks kasutamiseks.
Samuti on erinevuseks see, et teadmusbaas pole
ühtse struktuuriga teabe kogum, vaid sinna salvestatakse infot edasi nii, et
see ei takistaks mistahes info lisamist. Teadmusbaaside keerukuse tõttu vajavad
need rohkem kasutajatuge, kuna asendavad sisuliselt tehisintellekti, milleks on
näiteks vestlusrobotid. Olenemata sellest, et teadmusbaas vajab kasutajatuge,
on need usaldusväärsemad, järjepidevamad ja suudavad teadmisi jagada, seevastu
andmebaasid on vähem usaldusväärsed, enamasti puudub ka järjepidevus ning
teadmiste jagamine on raskendatud. Lisaks neile seisneb erinevus selles, et
ühel on olemas alati kasum, kuid teisel võib see puududa, teadmiste uuendamine
toimub eksperdi või vajalike teadmiste abil.
Kokkuvõtvalt öeldes töötlevad nii andmebaasid
kui ka teadmusbaasid teavet arusaadavaks infoks, kuid andmebaasid annavad vihjeid
edasiseks uurimiseks. Inimestele on siiski kõige kasulikum kasutada
teadmusbaasi, sest selle kasutamisel ei ole teadmisi/fakte, mis vajavad lisakontrolli,
et veenduda nende õigsuses. Teadmusbaasi kasutamine on klientidele kasulikum ja
lihtsam, kuid sellegipoolest on ettevõtteid ja muid organisatsioone, kes
kasutavad enda teadmiste talletamise ja haldamise vahendina andmebaase.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar