Kuidas toetab teadmusbaas organisatsiooni eesmärkide saavutamist?
Teadmusbaas toetab
organisatsiooni eesmärkide saavutamist kahel erineval viisil. Üks on seotud
ettevõttega ja töötajatega, teine külastajatega (kliendid, huvitundjad). Enamik
organisatsioone teavad, et neil on olemas kasutajatoe tarkvarad, kuid
teadmusbaaside kohta ei ole ettevõtted tänapäeval nii kursis. Alustades
iseteenindusest meeskonnatööni välja, pakub teadmusbaas ettevõtetele enamasti
väga suurt lisaväärtust.
Teadmusbaas toimib
ettevõtte jaoks kui olulise teabe kogumina, mis aitab ettevõtetel toimida ja
saavutada edu pikemaks ajaks. Teadmusbaas hoiab kokku aega, et töötajate,
klientide, toodete ja/või teenuste ja muud vajalikku informatsiooni salvestada.
Samuti annab teadmusbaas kõige ajakohasemat teavet, kui on vaja lahendada
probleeme või otsitakse väärtuslikku informatsiooni.
Enamasti toetab teadmusbaas
eesmärkide saavutamist kolmel erineval viisil. Nendeks on:
2.
Ühtivus (sama teabe ja faktide kättesaadavus)
– spetsialistid kasutavad teadmusbaasi vähemalt korra nädalas, seega peab
ettevõtte jagatav informatsioon olema sama sisuga ja ajakohane kõigi töötajate
jaoks;
3.
Enesekindlus – inimesed saavad
tihti esinevatele küsimustele kiirelt vastused.
Kuna välise
teadmusbaasi (millest oli juttu esimeses osas) eesmärk on enamasti millegi
saavutamine, siis sisemine teadmusbaas on mõeldud pigem ettevõtte ja/või
organisatsiooni liikmetele (töötajad). Sisemine teadmusbaas aitab meeskonnal
olla terviklikum, produktiivsem ja tõhusam. Tänu teadmusbaasile saab ettevõte
keskenduda pakilisematele probleemidele, millega nende poole pöördutakse,
samuti aitab teadmusbaas oma loomisega täiendada erinevate meeskondade teadmisi
ja oskusi baasi loomise ja kasutamise osas.
Siit saab järeldada, et teadmusbaasi toimimise nimel peavad kõik ettevõtte töötajad tööd tegema. Kui ettevõte on loonud endale oma teadmusbaasi, siis antud teadmusbaas võimaldab organisatsioonil kasutada seda andmebaasina, kuhu saab üles laadida erinevaid dokumente, mis on seotud ettevõttega. Lisaks sellele aitab teadmusbaas saavutada konkurentsi eelise võrreldes teiste sama valdkonna ettevõtetega ning see omakorda tõstab tootlikkuse ja koostöö kasvu märgatavalt. Kuna teadmusbaasi teadmisi kasutavad ettevõtte ja/või organisatsiooni töötajad, et teha oma tööd hästi, siis saavad kasu ka organisatsioonide kliendid ja erinevad partnerid.
Kas teadmusbaasil on negatiivseid omadusi? Mis need on?
Olgugi, et
teadmusbaas on kasulikum kui andmebaas, siis leidub ka teadmusbaasil nii
positiivseid kui ka negatiivseid omadusi. Enamasti on teadmusbaasi eelisteks
erinevate teadmiste kättesaadavuse parandamine, tõhusus, järjepidevus ja
lahenduste selgitamine, siis suurimateks piiranguteks saab teadmusbaasil lugeda
kõrgtehnoloogilise visuaalse väljanägemise, kulukad allhanked ja raske
sõnavara. Lisaks neile negatiivsetele omadusele, saab miinusteks lugeda ka
selle, et vastused ei ole alati õiged, piiranguid eiratakse ja teavet on piiratud
koguses.
Lisaks saab
piiranguteks lugeda veel süsteemi tiheda värskendamise, lühikesed ülesanded,
plaanide muutumise käigus vajab
värskendust, töötab ainult ajaloolise teabe baasil, aega nõudev ning täpsema
vastuse saamiseks läheb vaja tõhusamat algoritmi. Puuduseks
võib olla ka erineva informatsiooni ja ressurssi leidmine, inimeste
motiveerimine tihti, et nad jagaks ja kasutaks teadmisi, teadmiste ühildamine
eesmärkide ja erinevate strateegiatega.
Miks kliendid
lõpetavad just teatud ettevõtte teadmusbaasi kasutamise saab kokku võtta kahe
punktiga:
1.
Teadmusbaasi sisuosa on olematu – isegi
kui ettevõtte tooted või teenused on populaarsed võivad inimesed teadmusbaasi
mitte kasutada, kui nad ei leia sealt vajalikku informatsiooni.
2.
Peamine allikas vastuste saamiseks
– inimestel on lisaks allikale soov ka suhelda mõne klienditeenindajaga või nad
soovivad leida kohe vastused sageli esinevatele küsimustele. Inimesed ei soovi
kasutada asju, millest nad aru ei saa.
Ei tohiks ka unustada töötajate erinevaid
kirjutamisstiile ja nende teadmiste taset. Need kaks asjaolu kokku on samuti
teadmusbaasi üheks suurimaks puuduseks. Teadmusbaasi negatiivseteks omadusteks
võivad saada ka erinevad inimlikud (oskuste puudumine) ja kommunikatsiooni
(vähene suhtlemine) vead, süsteemi (protsesside analüüs) ja ühenduse vead
(erinevad katkestused).
Kes on vastutav teadmusbaasi
loomise ja haldamise eest?
On tavapärane, et
teadmusbaasi loomise ja haldamise eest vastutab teadmusjuht, kelle ülesandeks
on vastutada protsessi täitmise eest ja pidevalt tagada, et teadmusbaas töötaks
laitmatult. Lisaks teadmusjuhile võivad head vastutajad olla ka need, kes
oskavad laitmatult kasutada teadmusbaasi. Nendeks töötajateks võivad olla
erinevad operatsiooni- ja programmijuhid, õppe- ja arendusjuhid,
IT-spetsialistid ning erinevate kasutajalubade haldurid. Olenemata sellest, kas
ettevõte, kus teadmusbaasi kasutatakse on suur või väike, on olemas teadmusjuhi
roll, mille täitja valitakse spetsiaalselt välja.
Lisaks teadmusjuhile
aitavad teadmusbaasi juhtida ja hallata paljud teisedki. Teadmiste kaasautori
ülesandeks on dokumenteerida kõik, mis teadmusbaasi lisatakse. Tema kolmeks
suurimaks kohustuseks on genereerida ja esile tuua teadmised vastavalt
organisatsioonis määratud reeglitele, esitleda erinevaid teadmisi ja anda
kommentaarid sellele teadmusele, mis on juba olemas. Kaasautorile järgneb
teadmusspetsialist, kelle ülesandeks on hoida silm peal sellel, et protsessi
tegevused viiakse ellu ja need teadmised säilitatakse, mis baasi lisatud on.
Teadmusspetsialistil on palju kohustusi, mida tuleb täita ja järgida. Mõned
neist on näiteks protsesside loomisel abistamine, tagasisidele reageerimine ja
muud teadmusjuhi ülesannetele tugifunktsiooni pakkuvad ülesanded. Teadmusjuhi, teadmusspetsialisti ja kaasautori ning teiste
samasse meeskonda kuuluvate spetsialistide täpsematest ülesannetest saab lugeda
minu järgmises peagi ilmuvas blogiartiklite seerias: „Teadmusjuhi meeskond,
rollid ja koostöö võtmeisikutega“.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar