Infoliikumine ettevõttes juhi ja meeskonnaliikmete ning
teiste struktuuriüksuste vahel.
Info on kujunenud ressursiks, mille abil toimivad kaasaegsed
organisatsioonid. Info on see, mis paneb organisatsiooni justkui elama. See on
selline ressurss, mis saab eksisteerida väljaspool inimest ja sealjuures ka
väljaspool organisatsiooni, kuid info on väärtusetu, kui inimesed selle abil
midagi kasulikku ei tee või uut väärtust ei loo.
Tänapäevasest organisatsioonist rääkides pean silmas infoküllases
keskkonnas tegutsevaid organisatsioone ja ettevõtteid. Organisatsioon on laiem
ja üldisem mõiste, kuid käesoleva teksti kirjutamisel keskendun ettevõtetele ja
nende infoküllasele töökeskkonnale, mille najal on hea tuua esile sobivaid
näiteid ja anda ka mõned soovitused.
Kelle käes on info, omab suuremat võimu – on see tõesti nii?
Organisatsiooni sees on info loojateks ja info kasutajateks inimesed. Nad
täidavad erinevatel positsioonidel oma ülesandeid selliselt, mis loob süsteemse
ja sujuva eesmärkide poole liikumise, mille organisatsiooni juhtkond on selle
organisatsiooni jaoks seadnud. Igal ametikohal töötav inimene omab ka teatavat
võimu, mille abil ta saab mõjutada oma töö tulemusi ning millest sõltub ka
suuremate eesmärkideni jõudmine. Inimeste töövõimel on siiski ka teatavad
piirid ja seetõttu on mõistlik hoida töökoormus selline, mis võimaldab pikalt
ja stabiilselt töötada ilma läbipõlemise ohuta. Loomulikult võib ette tulla
pingelisemaid tööpäevi või suurema töökoormusega perioode, kuid enamasti on
need lühiajalised. Võib öelda, et organisatsioon jaotab võimu oma töötajate vahel
ära, et saavutada kiiremini ja efektiivsemalt seatud eesmärgid.
Võimu võib tõlgendada mitmeti ja seda sõna saab kasutada erinevates
kontekstides, kuid käesolevas tekstis räägin võimust, mille nö kütuseks on
info. Kontoris arvuti taga istuv inimene võib pealtnäha olla rahulik ja vaikne
töötaja, kes läbi mõõgavõitluse oma võimu ei teosta, kuid siin muutub asi
põnevaks hoopis selle nurga alt vaadates, et ega me ju ei tea ega näe, mis
toimub selle töötaja peas. Arvutiekraani kaudu jõuab tema mõtetesse palju
informatsiooni, mida ta töötleb ja ümber mõtestab ning mille abil ta annab
mitmeid fakte omavahel põimides ja loogiliselt kokku sobitades nendele
faktidele hoopis uue kuju ja uue väärtuse. Nüüd on selle uue väärtuse abil
võimalik midagi head oma ettevõttes ära teha. See aitab täita mingit kindlat
tööülesannet või lahendada hetkel laual oleva probleemi. Samalaadsete
probleemide pikemaajaliseks lahendamiseks kujundatakse lausa tööprotsessid, mis
fikseeritakse kirjalikul kujul ja millest luuakse juhendid täpse kirjeldusega,
kuidas midagi tuleb teha, et lahendada probleem või jõuda soovitud eesmärgi
täitmiseni. Selline tööprotsessi kirjelduste kirjalikul kujul fikseerimine loob
ettevõtte jaoks suuremat sõltumatust sellest kindlast indiviidist, kes
parasjagu ametikohal on, sest inimesed ei püsi lõputult samal positsioonil.
Varem või hiljem jõuab ikka kätte aeg, kui töötaja liigub teisele ametikohale
samas ettevõttes või hoopis lahkub, et minna mujale tööle või vanaduspõlve
nautima. Ettevõte saab sellisteks olukordadeks varakult valmistuda vaid
selliselt, et kirjeldab vajalikud tööprotsessid ja tööülesannete täitmise
sammud kirjalike juhendite abil, mis on suureks toeks uutele töötajatele, kes
ametikoha üle võtavad. Läbi sellise kirjalikul kujul info talletamise saavutab
ettevõte suurema võimu ja sõltumatuse. Kirjalikul kujul info talletamine on üks
asi, kuid siinjuures on töötajate käe sees olevate oskuste ja peas asuvate
teadmiste kättesaamine mõnevõrra keerulisem teema, mille puhul samuti tuleb
mängu võimu omamine. Osates või teades midagi, mida teised ei oska või ei tea,
saab inimene enda kätte võimu, mida õigesti kasutades saab enda huvides ära
kasutada. Näiteks saab tööülesandeid paremini ja efektiivsemal moel sooritada,
mis toob lisaboonused või aitab kaasa paremale positsioonile saamisel, kus on
võimalik suuremat palganumbrit enda kontole teenida. Nende spetsiifiliste
teadmiste ja oskuste kirjalikul kujul väljendamine tähendab enamasti töötaja
jaoks justkui võimu käest ära andmist või selle võimu üle andmist ettevõttele,
mis võib selle teadmusega edaspidi endale sobival moel ringi käia. Selliste hoiakute
ja väärarusaamade vältimise nimel on vaja teha selgitustööd töötajate hulgas,
et maandada tekkivaid riske ja võimalikke keeldumisi sellises teadmuse
talletamise protsessis osalemisel.
Saab öelda küll, et kelle käes on informatsioon ja teave, siis tal on ka
suurem võim, mida enda ja ettevõtte huvides ära kasutada. Mida rohkem inimene
teab olulisi fakte mingist probleem situatsioonist, kus ilmselgelt on vaja
tegutseda parimal viisil, et see olukord lahendatud saaks, seda suurema
tõenäosusega on võimalik vastu võtta otsused, mille tegemisel on arvesse võetud
kogu infot ja fakte, mis selle probleem situatsiooniga seonduvad ja seda
teadlikumad ning paremad otsused ja lahendused saavad sündida, mida reaalselt
rakendama hakatakse. Õige ja adekvaatse informatsiooni najal tehtud otsused
saavad viia efektiivsemate protsesside töösse rakendamiseni, mis omakorda aitab
vähendada erinevate strateegiate katsetamise arvu ja jõuda vähema ajaga ning
kiiremini soovitud eesmärgini.
Millised on juhi põhilised infoallikad?
Juht vajab oma töö tegemiseks mitmekülgset informatsiooni erinevatest
teemavaldkondadest. Juhi infovajadus sõltub eelkõige temale määratud
tööülesannete sisust, vastutusest ja ettevõtte üldisest tegevusvaldkonnast.
Niipalju kui on erinevaid juhte saab olla ka erinevaid variatsioone ja
kombinatsioone nendest infoallikatest, mida iga juht oma töös kasutab. Võttes
aluseks põhifunktsioonid, mida tavaliselt iga juht oma rollis täidab, saab
nimetada ka põhilisi infoallikate liike, mis on iga keskmise ja suurettevõtte
puhul tavaliselt alati olemas ja kasutusel.
Põhilised infoallikate liigid juhi töös on näiteks:
-
Siseveeb,
kuhu on koondatud koosolekute protokollid, erinevad raportid ja aruanded,
juhendid, isikuandmete kaitsega seonduv info (privaatsuspoliitika, juhendid
isikuandmetega ümber käimiseks, andmeregister, jne), asutuse sisesed
koolitusmaterjalid, meeskonna ametijuhendid erinevate ametikohtade jaoks,
infoülevaated vajalikel ja olulistel teemadel, ettevõtte sisesed uudised,
tähtsamad sündmused ja veel palju muud vajalikku.
-
Juhi
tööarvutis olevad failid, mida ta on ise regulaarselt loonud oma tööülesandeid
täites.
-
Teised
meeskonnaliikmed, kellele tema on juhiks, sest infoliikumine ja infovahetus
peab toimima juhi ja tema meeskonnaliikmete vahel suurepäraselt.
-
Uute
meeskonnaliikmete värbamise jaoks saab vajalikku infot ja tuge
personaliosakonna töötajatelt, kellega koostöös kaardistatakse uue ametikoha
täpsem vajadus ja tööülesannete sisu.
-
Juhi
juht on oluline persoon, kellega samuti toimub oluline infovahetus. Juhi juht
annab juhile kindlaks määratud tööülesanded ja vastutuse, mille teostamiseks
tuleb anda ka vajalikke juhiseid ja kättesaadavaks teha juhendid, kus on kirjas
mida konkreetselt oodatakse ja kuidas selle ettevõtte spetsiifikast lähtudes on
kõige parem tulemusteni jõuda.
-
Juht
juhib ühte struktuuri üksust ettevõtte sees, kuid ta teeb koostööd ka teiste
struktuuriüksuste juhtidega, kellega vahetatakse informatsiooni koosolekutel,
üks-ühele vestlustel, e-maili ja telefoni teel ning muudel viisidel.
-
Koolitused
ettevõtte sees ja täiendkoolitused väljaspool ettevõtet erinevates
õppeasutustes ja lühikursuste pakkujate näol aitavad kursis olla viimaste
trendidega juhtimisvaldkonnas ja pakuvad võimaluse uute teadmiste ja oskuste
ning kompetentside omandamiseks või olemasolevate oskuste täiendamiseks ja
edasi arendamiseks.
-
Juhtimise
alased raamatud on hea võimalus omandada teoreetilisi teadmisi ja lugeda
parimate praktikate näiteid ning avardada oma silmaringi erinevate juhtimisstrateegiatega
tutvumise läbi. Sellisest lugemisest saab häid näpunäiteid, mida oma
igapäevases meeskonna juhtimise töös saab rakendada ja uus info saab olla
parimaks inspiratsiooni allikaks, mis aitab lahendada mõnda keerulisemat
probleemi. Võib ju lugedes sattuda ette paar lehekülge sellist infot, kus keegi
kirjeldab, kuidas tema samalaadse probleemi lahendas.
-
Artiklid
mõnes tuntud väljaandes on hea viis kursis olla, mis on kõige aktuaalsemad teemad,
probleemid, juhtumised ja edulood ning uudised nii Eestis kui ka välismaal.
Lugeda jõuab 2-4 minutit (soovitan süvenedes lugeda igapäevaselt 15-20 minutit)
igaüks tööpäeva kohvipausi ajal, kui vestluskaaslast hetkel läheduses pole või
vabal ajal bussiga tööle või koju sõites. Mõni leiab selle aja nädalavahetusel
puhkehetkel hommikukohvi, teed või kakaod nautides.
-
Ettevõtte
tegevusvaldkonna spetsiifikat kajastavad veebilehed, uudiste portaalid ja
eriala artikleid vahendavad veebisaidid on väga suureks abiks töö spetsiifika
ja valdkonna uute trendidega kursis olemiseks. Neid infoallikaid võib isegi nii
palju olla, et ettevõttes on loodud eraldi ametikoht, mille täitjale on
ülesandeks tehtud jälgida neid infoallikaid regulaarselt ja koostada infoülevaated
ning raportid iganädalastest ettevõtet puudutavatest uudistest, turuolukorra
muutustest, konkurentide õnnestumistest ja ebaõnnestumistest ja veel paljust
muust, mida juhtkond väärtusliku infona oluliseks peab.
Olen nimetanud siin 10 põhilist infoallikate liiki.
Täpsemate näidete esiletoomiseks oleks vaja mõnest ettevõttest küsida, et mida
nemad põhiliste infoallikatena kasutavad, kuid käesoleva teksti koostamisel see
ei ole eraldi eesmärk. Iga infoallika liik sisaldab endas spetsiifilisi
infoallikaid, mis on vajalikud konkreetse ettevõtte töötajate ja juhtide jaoks.
Päris põnev oleks teada, kui pikaks võib see infoallikate nimekiri ühe
ettevõtte jaoks kujuneda. Kellel tahtmist ja huvi selline infoallikate kaardistus
oma töökohal teha, siis alustada võib enda tööks vajalike infoallikate kaardistamisest,
seejärel vaadata kui palju infoallikaid meeskond ja juht kasutavad ning seejärel
saab edasi liikuda kogu ettevõtte infoallikate kaardistamise juurde. Seda tehes
saab kasutada spetsiifiliste allikate kindlaks tegemist või infoallikate
liikide või tüüpide järgi vaadata, mida ja kus meeskonnas rohkem kasutatakse.
Kui oma töötajatel pole aega sellise asjaga tegeleda, siis saab selline
infoallikate kaardistamine olla hea uurimistöö teema mõne üliõpilase
bakalaureuse- või magistritöö jaoks, mis aitaks kellelgi seeläbi ka oma õpingud
edukalt lõpetada ja oma erialaseid oskuseid proovile panna. Vastutasuks taolise
uurimistöö võimaldamise eest saab ettevõte uuringu läbiviija käest väärtuslikke
soovitusi, mida on vaja teisiti teha või paremaks muuta ja tervikpildi tolle
ajahetke olukorrast, millal uuringu läbiviimine toimus.
Kuidas käitub juht, kui ta midagi ei tea?
Küsides juhilt küsimuse, millele ta vastust ei tea, võib ta käituda mitmel
moel. Mõned näited on sellised:
-
„Mina
ei tegele sellise teemaga. Küsi kellegi teise käest.“
-
„Seda
küsitakse minult esimest korda. Ma pole sellele varem mõelnud. Ma esmalt
mõtlen, kes seda vastust teada võiks ja konsulteerin temaga. Seejärel saame
sellel teemal edasi rääkida.“
-
„Ma
ei tea ja mind ei huvita ka.“
-
„Ma
ei tea, aga see on põnev teema. Arutame seda omavahel ja vaatame, kas leiame
lahenduse.“
-
„Ma ei
tea. Kuid see tundub oluline teema olevat. Sellega on vaja kindlasti tegeleda.
Teeme meeskonnaga koosoleku ja arutame oma inimestega seda teemat ja vaatame,
millise lahenduseni jõuame.“
-
„Ma
ei tea, kuid mulle tundub, et see on rohkem osakonna X ja Y teema. Ma
konsulteerin nendega ja pärast vestlen Sinuga sel teemal, kui olen targemaks
saanud.“
-
„Ma
ei tea, kuid mulle tundub, et see peaks kirjas olema juhendites. Kas vaatasid
juba juhendeid? Kui seda juhendites kirjas ei ole, siis tuleb lahendus koos
meeskonnaga leida ja fikseerida see kirjalikult juhendites ka.“
-
„See
ei kuulu minu vastutusalasse. Tegele sellega ise.“
-
„See
ei kuulu minu vastutusalasse ja see ei ole meie meeskonna lahendada. Sellega
tegelevad kolleegid teises osakonnas.“
Eespool toodud juhi vastused kuvavad erinevaid reageerimise viise sellele,
kui töötajal on tekkinud keerulisem küsimus, millele lahenduse saamiseks ta
pöördub esmalt oma juhi poole. Toetav juht tunnistab, et ta ei tea kohe vastust
öelda, kuid võtab selle küsimuse jutuks mõne teise osakonna juhi või töötajaga.
Teine võimalus on korraldada arutelu koosolek oma meeskonnaga ja koostöös meeskonnaliikmetega
püütakse jõuda sobiva lahenduseni. Kui sarnaseid olukordi tuleb töötajatel veel
ette, siis on alati hea mõte uus lahenduskäik fikseerida kirjalikult juhendina
või olemasolevate juhendite täiendusena.
Kuidas toimib korrektne infoliikumine juhi ja meeskonnaliikmete vahel?
Kaootilisuse ja infopuuduse vältimiseks on hea paika panna ja sõnastada
reeglid või juhised, mis määratlevad, kuidas meeskonna sees töötajad omavahel
infot vahetavad ja infoliikumist korraldavad ning kuidas seda teha meeskonna ja
juhi vahel. Juhi ülesanne on määratleda, millist infot ootab tema oma
töötajatelt ja millisel kujul see info peab olema. Info saab olla teksti
dokumentides ja tabelite kujul, koosolekute protokollidena, iga kuiste
raportitena ja tulemuste kokkuvõtetena, tööülesannete kirjeldustena ja täpsete
juhenditena, e-kirjadena elektroonilises postkastis, raamatutena ettevõtte
siseses raamatukogus või kõigile ligipääsetaval avariiulil, mis asub
puhkenurgas või mujal läbikäidavas asukohas. Operatiivset ja kiireloomulist
infovahetust teostatakse enamasti silmast-silma vestluste kaudu, koosolekutel
ja telefoni teel suhtlemise läbi. Nendel juhtudel antakse edasi lühidalt ja
konkreetselt vajalik info, mida kõik meeskonnaliikmed või konkreetseid
ülesandeid täitvad kolleegid teadma peavad.
Jooksvalt kerkib üles infoedastamise vajadus, mis tuleb kiiresti edasi anda
olukorras, kus info kättesaamisest sõltub mõne tellimuse õigeaegne täitmine,
kättetoimetamine või kliendini jõudmine, kui teda hetkel olude sunnil
kokkulepitud ajal kodus pole või tarneaadress on tellimusel 5 minutit tagasi
muudetud ja see info on vaja edastada kiiresti kullerile, kes saab ära jätta
algsele tarneaadressile mineku ja selle asemel operatiivselt ning
ajasäästlikult oma sõidu marsruuti muuta. Taolistes logistilistes küsimustes on
kõige parem ja kiirem viis infot edastada telefoni teel, kuid sõiduvahendi
roolis oleva isiku turvalisus on ääretult oluline ja hea on võimaldada talle
tööandja poolt „käed vabad“ ehk hands-free system telefonikõnede
vastuvõtmiseks. Ega see ei ole mitte kellegi jaoks hea telefoni kõnesid roolis
olles teha ja vastu võtta. Kuid siin on inimese enda vastutus väga suur, et ta
tagab enda ja teiste ohutuse liigeldes ning vajadusel eirab sisse tulevat
telefonikõne ning helistab ise tagasi esimesel võimalusel, kui täielik ohutus
on tagatud.
Hommikused lühikoosolekud kogu tiimiga juhi eestvedamisel on suurepärane
viis jagada vajalikku infot eesoleva tööpäeva ülesannete ümberkorraldusest,
eelmise tööpäeva tulemustest, täpsustavate küsimuste küsimiseks, tööpäeva
eesmärkide seadmiseks, pikemate koosoleku aegade kokkuleppimiseks ja igasuguste
muude teemade osas info edastamise jaoks.
Regulaarsed üks-ühele vestlused juhi ja tema meeskonnaliikme vahel aitavad
silma peal hoida, kuidas töötajal ülesannete täitmine kulgenud on, mida ta
tahaks, võiks ja peaks teisiti tegema. Juht saab anda tagasisidet, teha
ettepanekuid mõne oskuse või tulemuse paremaks muutmiseks, jagada hoopis uue
lisaülesande, sest töötaja on väga tubli ja võimekas olnud siiani ning juht
tahab tema arengut soodustada ja luua vajalikud tingimused professionaalsuse
edasi arendamiseks. Töötaja saab jagada oma kogemuse najal infot juhile, kuidas
tema arvates tööülesandeid sellisel kujul täita on. Kui töötaja tunneb, et
midagi võiks teisiti olla, siis ta saab sellest juhile nelja silma all rääkida.
Juhilt saadud tagasisidet saab töötaja kohe kommenteerida ja arutada, kas ja
kuidas midagi teisiti teha, kui senine tulemus näitab, et on võimalik paremaks
muutuda. Alati ei pea esile tooma negatiivseid aspekte sellise vestluse ajal.
Vastupidi – oluline on rõhutada ka seda, mis on hästi tehtud, mida head on
saavutatud ja mida selleks seni on tehtud. Siit võib välja tulla mõni selline
nipp või soovitus, mida saaks meeskonna teiste liikmetega samuti jagada, et
mingit tööprotsessi ühiselt kiirendada ja veelgi tulemuslikumad kogu
meeskonnana olla. Kuuldes juhilt positiivseid sõnumeid saab töötaja innustust
ja inspiratsiooni samamoodi jätkata, ta on rahulik ja enesekindel oma
positsiooni püsimise suhtes ja saab juurde motivatsiooni, mis aitab jätkuvalt
oma tööülesandeid hästi, edukalt ja tulemuslikult sooritada.
-
Milline
roll on teistel struktuuriüksustel infoliikumise ja info kättesaadavaks
tegemise protsessides?
Olenevalt ettevõtte suurusest, töötajate arvust, arvutitöökohtade
olemasolust, tööstiilist (liikuv vs kontor / kodukontor), ligipääsuvõimaluste
olemasolust siseveebile ja infosüsteemidele sõltub see, kuidas infoliikumine
korraldatakse ja kelle ülesandeks on info kättesaadavaks tegemine ning
ettevõtte siseste inforessursside haldamine ja juhtimine. Väiksemates
ettevõtetes vastutab enamasti iga ametikoha täitja ise selle eest, et tema
rolliga seonduv info jõuaks õigete inimesteni ettevõtte sees. Lepitakse kokku
kindlad infokanalid, mille kaudu info osade teemade puhul kindla
regulaarsusega edastatakse teistele osapooltele ja teiste teemade puhul on
määratletud, kuidas operatiivset infot edastatakse. Väiksemates ettevõtetes
mahukamate andmebaaside ja infosüsteemide sisu haldamine saab kuuluda selle
töötaja ülesannete hulka, kes neid vahendeid kõige rohkem oma töös vajab.
Seejuures vastutab ka nende infosüsteemide ja andmebaaside sisu ajakohasuse ja
muudatuste sisseviimise eest, mis otseselt puudutab tema tööülesandeid.
Keskmised ja suured ettevõtted korraldavad infoliikumist ja info
kättesaadavaks tegemist teistsuguste strateegiate abil, sest neil on oluliselt
suurem hulk inimesi, kes igapäevaselt vajavad töö tegemiseks värsket ja ajakohast
informatsiooni. Igas osakonnas on olemas inimene, kelle tööülesannete hulka
kuulub siseveebis vastava osakonna tegevust kajastava veebilehe sisu nö sisendi
andmine näiteks sisekommunikatsiooni spetsialistile või -juhile, kelle
vastutusalas on otseselt siseveebi haldamine ja selles muudatuste tegemine.
Temal on siseveebi administraatori õigused ja ta tegeleb vajalike osapoolte
käest info kogumisega ja sisu loomise ettepanekute tegemisega, et teha ühes
infoallikas kättesaadavaks oluline info kõigile ettevõtte töötajatele,
spetsialistidele, juhtidele ja tippjuhtidele, kes omavad ligipääsu siseveebile
info kasutaja rollis.
KOKKUVÕTE: Millised on infoliikumise protsessi
õnnestumise kuldreeglid / soovitused?
1) Osates või teades midagi, mida teised ei oska või ei tea,
saab inimene enda kätte võimu, mida õigesti kasutades saab enda huvides ära
kasutada.
Kuldreegel nr 1: Hoolitsege oma ettevõttes väärtushinnangute kujundamise
eest, mis selgitavad teadmusbaasi koostamise jaoks töötajate teadmiste ja
oskuste kirjalikul kujul fikseerimise vajadusi ja põhjuseid.
2) Kellel tahtmist ja huvi selline infoallikate kaardistus
oma töökohal teha, siis alustada võib enda tööks vajalike infoallikate
kaardistamisest, seejärel vaadata kui palju infoallikaid meeskond ja juht
kasutavad ning seejärel saab edasi liikuda kogu ettevõtte infoallikate
kaardistamise juurde.
Kuldreegel nr 2: Ettevõttes ringi vaadates võite leida entusiastliku
infoallikate huvilise või üliõpilase, kellele võib suurt rõõmu valmistada
uurimistöö läbiviimise võimalus. Töötaja arendaks edasi oma seniseid oskuseid.
Üliõpilane annaks olulist lisaväärtust läbi uurimistöö kaudu soovituste andmise
ja ettevõte saaks teadlikuks varjatud aspektidest. Olge avatud võimalustele,
mis aitavad infoliikumisega seotud aspekte sügavamalt ja avarama pilguga
uurida.
3) Juhi vastus töötaja ootamatule ja keerulisele küsimusele:
„Ma ei tea. Kuid see tundub oluline teema olevat. Sellega on vaja kindlasti
tegeleda. Teeme meeskonnaga koosoleku ja arutame oma inimestega seda teemat ja
vaatame, millise lahenduseni jõuame.“
Kuldreegel nr 3: Toetav juht julgeb välja öelda, et ta ei tea kohe õiget
vastust öelda, kuid ta on valmis algatama arutelu oma meeskonnaliikmetega või
teiste osapooltega, kes saavad aidata küsimusele vastuse leida.
4) Juhi ülesanne on määratleda, millist infot ootab tema oma
töötajatelt ja millisel kujul see info peab olema.
Kuldreegel nr 4: Arutage oma meeskonnaliikmetega ja juhiga, milliseid
teemasid puudutav info on oluline vahetada infoliikumise protsessi käigus ja
millisel kujul ning millisel kandjal see kõige paremini oma eesmärgi täidab.
5) Alati ei pea esile tooma negatiivseid aspekte sellise
vestluse ajal. Vastupidi – oluline on rõhutada ka seda, mis on hästi tehtud,
mida head on saavutatud ja mida selleks seni on tehtud.
Kuldreegel nr 5: Üks-ühele vestlused juhi ja meeskonnaliikme vahel on
efektiivsed siis, kui usalduslikus õhkkonnas saab avatult rääkida probleemidest
ja kitsaskohtadest, millega meeskond tegeleb. Kuid oluline on alati tuua välja
ka positiivne pool, olgu selleks tublid tulemused, hästi sooritatud ülesanne
või kellegi edulugu. Positiivsus loob juurde uusi positiivseid aspekte, mida
juba järgmisel vestlusel rõõmuga omavahel arutada saate.
6) Olenevalt ettevõtte suurusest, töötajate arvust,
arvutitöökohtade olemasolust, tööstiilist (liikuv vs kontor / kodukontor),
ligipääsuvõimaluste olemasolust siseveebile ja infosüsteemidele sõltub see,
kuidas infoliikumine korraldatakse ja kelle ülesandeks on info kättesaadavaks
tegemine ning ettevõtte siseste inforessursside haldamine ja juhtimine.
Kuldreegel nr 6: Delegeeri inforessursside haldamine ja juhtimine inimese
kätte, kes omab oskuseid, kompetentse ja erialast silmaringi vastavas
valdkonnas. Tänapäeval koolitatakse infoteaduse valdkonnas mitmesuguseid
erialaspetsialiste – dokumendihaldurid, arhivaarid, infojuhid, teadmusjuhid,
haridustehnoloogid ja mitmekülgsete teadmiste ja info oskustega infospetsialistid
on omaette lisaväärtus igas meeskonnas ja ettevõttes üldiselt.