Infoliikumine ja edukas
organisatsioonisisene suhtlus on tugevas seoses. Efektiivne sisekommunikatsioon
on eduka ettevõtte alustala. Ebaefektiivse sisekommunikatsiooni korral kannatab
organisatsiooni liikmete vaheline koostöö, mis mõjutab oluliselt ettevõtte
tulemuslikkust. Seetõttu on efektiivsel
sisesuhtlusel tähtis osa ettevõtte olemasolu ja edukuse jaoks.
Varasemates blogiartiklites on kirjutatud infoliikumist takistavatest teguritest
ning infoliikumisega kaasnevast hirmust ja riskidest. Nüüd valmistab muret
ilmselt küsimus - Kuidas soodustada organisatsioonisisest infoliikumist?
Soovitused efektiivseks
sisekommunikatsiooniks on järgnevad:
• Selgelt ja terviklikult edastatud teave
Inimese aju ei
suuda infot katkendlikult töödelda. Tervikliku teabe puudumisel hakkab inimese
aju iseseisvalt infolünkasid täitma. See on osa inimese ellujäämisinstinktist ning
sageli hakkab inimene katkendlikku teavet täitma oma hirmudega.
„Hirmul on suured silmad“, kuid
tihtilugu kipub hirm olema alusetu ning pärsib inimese võimekust ning
tööefektiivsust.
Seetõttu on tähtis, et sõnumid oleks ette planeeritud ja terviklikud.
Selgesõnaline ja
üheselt mõistetav teave vähendab segadust organisatsioonis ja soodustab teabe
ühest tõlgendamist. Teabe ettevalmistamine annab aega infoliikumist läbi mõelda
ning tingib sõnumi arusaadavuse ja lihtsa mõtestatuse.
Enne info edastamist on soovituslik läbi mõelda järgnevad küsimused:
„Mis on töötajatele oluline?“
„Milline on töötajate taust, nende teadmised ja hirmud?“
„Kuidas edastada infot töötajatele arusaadavalt?“
• Ausus
Ausus kasvatab
töötajates usaldust ja lojaalsust ettevõtte suhtes, see omakorda soodustab
vastastiku usalduse teket juhtkonna ja töötajate vahel. Inimene soovib
panustada ja võtta vastutust pigem ettevõttes, kus ollakse tõemeelsed, mitte
organisatsioonis, mida valdavad ebasiirus ja kahtlused. Seetõttu on tähtis olla
organisatsiooni liikmetega aus, olenemata edastava info ebamugavusest. Samas on
tähtis valida õige vorm ja viis teabe edastamiseks. Infot tuleks jagada töötajatele
tõeselt ja empaatiliselt.
Aususega kaasneb
tihtipeale ka usalduslik keskkond – Kui töötajad teavad, et nad võivad oma
kolleegidelt alati abi paluda, siis saavutatakse ettevõttes paremaid
töötulemusi.
Usalduslikum keskkond soodustab organisatsiooni liikmete tahet tööle
kontsentreeruda ja ettevõttele pühenduda. Vastastikusel usaldusel on
positiivsed tulemused: Personal muutub loomingulisemaks, produktiivsemaks, töötajatel
tekib soov tööle tulla, teiste ideid kuulata ning oma mõtteid murevabalt
väljendada.
Mõjus ja
efektiivne ideede ärakuulamine ja töötajaskonna aus informeerimine võib olla
oluliseks komponendiks sisesuhtluse parendamisel.
• Tasakaalustatud infokogum
Efektiivse
sisekommunikatsiooni edastatav teave peaks olema tasakaalustatud. Vähene info
kogus valmistab töötajates spekulatsiooni ning umbusaldust. Üleliigne info seevastu
mõjub töötajatele koormavalt. Liialdases infohulgas ei leia töötajad endale
vajalikku infot ning see pärsib töötajate aktiivust, loovust ja
tööefektiivsust.
Efektiivse sisesuhtluse tarbeks on vaja leida balanss vajaliku ja tegelikult
saadud teabe vahel.
• Sisekommunikatsiooni
järjepidevus ja regulaarsus
Sisesuhtluse
järjepidevuse ja regulaarsuse korral kujuneb organisatsiooni töötajatel
harjumus teavet vastu võtta ning edastada omapoolset tagasisidet
organisatsiooni juhtidele. Sõnumeid tuleb edastada regulaarselt,
organiseeritult ja silmas pidades laiemat eesmärki.
Edasiste otsuste vastuvõtmisel peaks arvestama ka varasemalt vahendatud
teabega.
• Reageerimisvõime
Efektiivset
infoliikumist organisatsioonisiseselt mõjutab ka organisatsiooni juhi reageerimisvõime
– Mida kiiremini info muudatuse kohta töötajateni jõuab, seda rohkem jääb aega
sihtgrupil sellele reageerida.
• Tagasiside küsimine
Tagasiside
küsimine on tähtis, et veenduda, kas ja kuidas organisatsiooni liikmed infot
enda jaoks mõtestasid. Tähtis on siinkohal vältida „Kas“ küsimusi ning küsida
pigem, kuidas ettevõtte töötajad infost aru said. Küsimusele „Kas Te saite infost aru?“ on lihtne vastata „Jah,“ kuigi tegelikult ei pruugita infost aru saada või
defineeritakse teavet endale teisiti, kui organisatsiooni juht planeeris. Nii
võib tekkida segadus valeinfo levimise tõttu, mis annab alust kuulujuttude
tekkele ning tugevdab töötajate hirme.
Eduka sisesuhtluse
tarbeks omab suurt tähtsust õige sisekommunikatsioonikanali leidmine vastavalt
organisatsiooni vajadustele.
Mõnikümmend aastat tagasi olid ettevõtete peamised suhtlusvahendid memod, faks,
kirjad ja telefon, kuid tehnoloogia areng on andnud suure panuse sisekommunikatsiooni
hõlbustamiseks ning loonud uusi infoliikumise võimalusi, mida organisatsioonid
saavad kasutada efektiivse otsese ja kaudse suhtlusvahendina.
1. Silmast
silma suhtlemine on kahepoolne, mida peetakse kõige
tõhusamaks kommunikatsioonivahendiks. Sellisel suhtlemisviisil jõuab teave kohe
sihtrühmani ning tagasiside saadakse kohe, kas verbaalselt või
mitteverbaalselt. Mitteverbaalsed viisid suhtlemiseks on kehahoiak, hääletoon,
kehakeel ning näoilmed.
Kiire elutempo tõttu eelistatakse silmast silma suhtlemisele tänapäeval muid sisesuhtluse
altervatiive kuna silmast silma suhtlusviisi peetakse ebatõhusaks info
vahendamisel, mis sisaldab palju üksikasju ja arve.
Silmast
silma suhtlemine on tõhus sisekommunikatsioonikanal kohtumistel, koosolekutel
ja teabetundides.
2. Teadetetahvel
on kiireim viis edastada teavet kõigile töötajatele.
Tahvlit kasutades on võimalik edastada nii ametlikku kui ka mitteametlikku
teavet. Teadetetahvlil asetsev teave peaks olema võimalikult lühike ja tabav,
et töötajad ei kaotaks lugemise ajal huvi teate üle ning, et ei kuluks ülemäära
kaua aega teadetetahvli ees seismisele. Tahvel peaks asuma võimalikult nähtavas
kohas, et info jõuaks ettevõtte kõikide töötajateni.
Te Teadetetahvli eest peaks vastutama indiviid või osakond, kes hoiaks tahvlil
asetseva teabe aktuaalsena. Vastasel juhul on murekohaks teadetetahvlil asetsev
igavapoolne ja aegunud info.
3. E-post
on tänapäeval laialdaselt levinud kommunikatsioonikanal,
mis võimaldab saata teavet konkreetsele indiviidile või sihtrühmale, samas
pakub E-post võimalust edastada infot üheaegselt kogu organisatsiooni
kollektiivile.
E- E-postiga saadetav teave on konfidentsiaalne ning jõuab kiirelt saajani.
E-postiga saadetav teave peaks olema selgelt sõnastatud ning üheselt mõistetav.
4. Intranet
ehk sisevõrk on
organisatsiooni sisesuhtluse ja infoliikumise süsteem, mis võimaldab ettevõtte
liikmetel hõlpsamalt kommunikeerida ja koostööd teha, mille abil saab tõsta
organisatsiooni tootlikkust.
Organisatsiooni
sisevõrk võimaldab ligipääsu ka ettevõtte teiste riikide töötajatele. Sisevõrk
sisaldab otsingumootoreid, mille abil on töötajatel võimalik leida hõlpsalt
vajalikku teavet ning foorumeid ja jututubasid kasutades saavad organisatsiooni
liikmed omavahel kiirelt suhelda ning jagada oma mõtteid, ideid. Sisevõrgust
võib leida ettevõtte uudiseid, dokumente, kehtivaid reegleid, raporteid,
kalendreid jms...
Sisevõrk lihtsustab hulgaliselt ettevõtte eesmärkide saavutamist. Intranetis
teabe avaldamine ja haldamine nõuab vähem vahendeid, kui informatsiooni
paberile printimine ning levitamine. Info muutub pidevalt, seega vajab teave
pidevat uuendamist, mis sisevõrgus kuigivõrd suuri probleeme ei valmista.
Intraneti kaudu saavad organisatsiooni liikmed omavahel suhelda, kuid see ei
tohiks takistada harjumuspärast silmast silma suhtlust.
Sisevõrgu murekohaks on infotulv, mis muudab nägemisprobleemidega inimestel
teabe leidmise keerukaks.
5. Publikatsioonid
ehk ettevõtte
väljaanded: Organisatsioonisisesed infolehed või ajalehed,
juhtimisväljaanded, majandusaruanded. Publikatsioone levitatakse trükitult
ja/või e-posti vahendusel.
Trükitud
väljaanded on kaasaskantavad, püsiva infoga ja hea ligipääsuga sõltumata
tehnoloogiliste vahendite seisukorrast. Trükitud publikatsioonidel saavad
töötajad enda jaoks vajamineva info ära märkida, et teave oleks vajaduse korral
silme ees olemas.
Publikatsioonide
negatiivseks küljeks on, et organisatsiooni töötajad võivad piiratud teabe ning
liigse teksti tõttu kiirelt kaotada huvi väljaande vastu.
6. Veebilehekülg
ehk koduleht sisaldab ettevõtte ja
töötajate teavet, pilte, kontakte, videosid ja mitmesugust tüüpi andmekogumeid.
7. Sotsiaalmeedia on
ääretult ajakohane lähenemine sisesuhtluse hõlbustamiseks. On levinud naljatlev
ütlus „Kui inimene ei oma Facebooki
kasutajat, siis teda maailma jaoks ei eksisteeri.“ Ütlus väljendab
suurepäraselt tänapäeva sotsiaalmeedia populaarsust ning olulisust inimeste
eludes. Enim levinud sotsiaalmeedia platvormid on Facebook, LinkedIn, Twitter,
Youtube, Instagram jms...
Sotsiaalmeedial
on suur roll sisesuhtluses. Töötajad saavad kasutada sotsiaalmeediakanaleid, et
suhelda omavahel ning jagada teadmisi töötajate ja ettevõtte vahel.
Organisatsioonid kasutavad sisesuhtluse tarbeks ka videot ja audiot, mis
soodustavad sõnumi jõulisust ning ajakohasust. Videod hõlbustavad töötajate
juhendamist, kui juhil pole võimalust koha peal viibida.
Koroonaajastu on siinkohal samuti suurelt panustanud. Kui paar aastat tagasi
olid veebipõhised koosolekud, kohtumised ja teabetunnid pigem tuleviku muusika,
siis tänaseks on saanud eelmainitust igapäevaelu. Seesugune lähenemine
võimaldab nii verbaalset kui mitteverbaalset suhtlemist sarnaselt silmast silma
sisekanaliga, kuid negatiivseks küljeks võib veebipõhistel kohtumistel olla
vilets kuuldavus või kehvast netiühendusest tingitud ebakvaliteetne video.
Sisekommunikatsioonikanaliteks
on ka suured koosolekud ehk ühisüritused olulise teabe edastamiseks
või postiivsete tulemuste tähistamiseks. Ühisüritused soodustavad omavahelisi
suhteid ettevõtte liikmete seas.
Telefoni teel suhtlemine on samuti efektiivne
sisekommunikatsioonivahend. Telefoni teel on võimalik edastada kiiret teavet olenemata
vestlusosaliste asukohast. Telefoni teel suhtlemine võib soodustada usalduse
teket ja avatud kommunikatsiooni suurema tõenäosusega kui silmast silma
suhtlus.
Sobiliku sisekanali
valimisel tasuks kaalutleda läbi iga vahendi positiivsed ja negatiivsed küljed.
Efektiivse sisekommunikatsioonivahendi leidmine sõltub organisatsiooni
võimalustest ja vajadustest.
Tähtis on hinnata sisesuhtluse sisu ja strateegiaid iga konkreetse ajavahemiku
tagant, et leida töötajatele sobiv lahendus sisesuhtluse läbi viimiseks.
Näiteks kui sisekommunikatsioon käib läbi Facebooki grupi, kuid kõik ettevõtte
töötajad ei kasuta Facebooki, tasuks kaalutleda mõne muu sisekanali kasutusele
võtmise üle, et soodustada info liikumist organisatsioonis.
Eduka sisekommunikatsiooni korral on töötajate koostöö sujuvam ning ettevõtte
töötulemused paremad. Muudatuste tegemisel on tähtis arvestada ka töötajate
ning juhtide ootuseid, ideid, et saada ettevõttest ja edaspidistest
toimingutest täpsem tervikpilt. Soovitan muudatustega alustamisel arvesse võtta
eelnevalt mainitud kuut punkti sisesuhtluse soodustamiseks. Olulist rolli omab
organisatsiooni jaoks ka õige sisevahendi leidmine, mille puhul on tähtis
arvestada kogu personali oskuste, teadmiste ja eelistustega.
Kasutatud kirjandus:
Artikkel veebis,
ilma autorita: Kommunikatsiooni korraldamine. MTÜ abi. https://www.mtyabi.ee/nouanded/juhtimine/kommunikatsioon/
Artikkel veebis,
ilma autorita: Sisekommunikatsiooni vead, mis rikuvad töötajate pühendumust
(ning kuidas neid parandada) (2017,18.06) Tööheaolu.
https://www.tööheaolu.ee/lugemist/sisekommunikatsiooni-vead-mis-rikuvad-tootajate-puhendumust-ning-kuidas-neid-parandada
Johanson, M.
(2010) Sisekommunikatsioon ettevõttes Euronics. Bakalaureusetöö. Sotsiaal- ja
haridusteaduskond.
Kiisk, S.
(22.04.2020) Viis soovitust edukaks sisekommunikatsiooniks kriisiolukorras.
Äripäev. https://www.aripaev.ee/juhtimine/2020/04/22/viis-soovitust-edukaks-sisekommunikatsiooniks-kriisiolukorras
Kikas, K. (2019) Sisekommunikatsioon
ja selle parandamise võimalused Muuntosähkö-Trafoxi grupis. Magistritöö. Tallinna
Tehnikaülikool, majandusteaduskond.
Kurkina, A. (2017) Sisekommunikatsiooni
probleemid ettevõttes X. Bakalaureusetöö. Tartu Ülikool, majandusteaduskond.
Kommentaarid