Mis on infoliikumist takistavad tegurid?
Muudatused ja vahelduv info on osa tööelust. Seetõttu on oluline efektiivne info liikumine – teavet organisatsioonis edasi anda ning tagasi saada. Sisekommunikatsioon on tihedalt seotud organisatsioonisisese infoliikumisega – mida efektiivsem on ettevõtte sisekommunikatsioon, seda edukamalt info liigub.
Infoliikumine
on faktid, ideed, andmed ja arvamused, mida arutatakse organisatsioonis.
Infoliikumine on ettevõtte hingeks. Info liigub organisatsioonis pidevalt, kuid
kui teabel pole võimalik organisatsioonis objektiivselt levida, hakkab ettevõte
varem või hiljem kokku varisema.
Informatsiooni on
vaja teatud koguste andmete kogumiseks ja selleks, et aidata organisatsioonidel
paremini mõista, mis nende ettevõttes toimub. Infoliikumist soodustab tõhus
sisekommunikatsioon.
Sisekommunikatsioon
on informatsiooni jagamine organisatsioonis erinevatel tasanditel kõikide
töötajate vahel.
· Kasvatada
töötajate teadlikkust organisatsiooni kohta (eesmärgid, tooted/teenused,
väliskeskkond...);
· Aidata
töötajatel mõista uuenduste ja muudatuse tähtsust. Sellevõrra on töötajatel
lihtsam võtta omaks uuendusi;
· Tekitada
töötajates tunne, et nende panus on vajalik organisatsiooni toimimiseks. Tundes
oma panust organisatsioonis, muutuvad töötajad ettevõtlikemaks ja nende tööd tootlikumaks
ja väärtuslikumaks;
· Julgustada
töötajaid kaasa lööma organisatsiooni tegevustes;
· Edendada
häid suhteid juhtkonna ja töötajate vahel. Omavahelised head suhted aitavad
kujundada töötajate suhtumist ettevõttesse.
Edukas sisesuhtlus
tagab koostöö erinevate osakondade vahel, et organisatsioon saavutaks oma
eesmärgid. Sujuva ja õigeaaegse info jõudmise korral on töötajad varustatud
tarviliku teabega, mis kergendab tööprotsessi.
Enimlevinud takistavad tegurid infoliikumisel organisatsioonisiseselt
on:
· Teabe filtreerimine
Tihti ei julgeta
avameelselt tunnistada ega rääkida eri osakonna töötajatega ettevõtte sisestest
probleemidest. Kardetakse negatiivseid emotsioone ning reaktsiooni
vestluspartneri poolt.
Näiteks
projektijuht, kelle projekt ületab eelarve ning ta varjab seda võimalikult
pikalt oma juhi ees, peljates juhi reaktsiooni.
Ülemäärase
filtreerimise tõttu ei saa eri osakonna töötajad ühtset ülevaadet
organisatsiooni seisundi kohta.
Probleemide aus
tunnistamine ning siiras sisesuhtlus on olulisel kohal töötajate usalduse
tekkeks ettevõtte suhtes.
· Informatsiooni ülekoormus
Töötajatele
kiputakse edastama ebaolulist informatsiooni, mis mõjub töötajale koormavalt. Üleliigne
info kulutab töötajate aega, mida saaks rakendada töö tegemiseks. Ebaoluline
teave pärsib töötajate loovust, aktiivsust ning tööefektiivsust.
Esineb
situatsioone, kui ettevõtte sisekommunikatsioon toimub töö käigus ning tugineb peamiselt
olukorrale, kus suheldakse siis, kui tekib selleks vajadus. Sisekommunikatsioon
peaks olema planeeritud.
Teiseks, et kommunikatsioon
korduks – nii aidatakse sõnumitel kohale jõuda ja kinnistuda.
· Kuulujutud töökohal
Kuulujutud on
organisatsooni vältimatuks osaks. Puudulik info, pidevad muutused ja ebakindlus
võivad soodustada kuulujuttude teket ja vääritimõistmisi. Töötajad usaldavad
üksteist rohkem kui organisatsiooni juhti, kuid sageli ei vasta kohvilauas
kuuldu tõele. Kuulujutud on eksitavad ning mõjuvad töötajatele kurnavalt. Tõese
info edastamine soodustab ettevõttes heade töötulemuste teket, kuid kohvilaua
kuuldustest tekkinud hoiakud raskendavad juhipoolset õige info edastamist.
· Saatja ja saaja erinevad tajud
Informatsiooni- ja
otsustusteooria kohaselt on mitmekesisemad meeskonnad loovamad ning
tulemuslikumad, mis on tingitud võimest näha asju erinevate perspektiivide läbi.
See soodustab rohkemate ideede ja lahenduste valmimist organisatsioonis. Mitmekesisuse alla kuuluvad kultuur, haridus,
sugu, vanus, tööstaaž jms... Need on tegurid, mis mõjutavad info lahti
mõtestamist indiviidi kohta.
· Sisekanalid ei toeta
infoedastust; edukas kommunikatsioonivõrgustik
Näiteks võib
ettevõttes valmistada probleeme olukord, kui ei arvestata töötajatega, kes
igapäevaselt tehnoloogilisi seadmeid ei kasuta ning kogu ettevõtte
sisekommunikatsioon käib vaid veebipõhiselt. See pärsib teabe jõudmist kõikide
töötajateni ning põhjustab ebaefektiivset sisesuhtlust, mis omakorda valmistab
probleeme töötajate ja osakondade koostöö seas.
Efektiivse
sisekanali leidmine sõltub iga organisatsiooni võimalustest ja vajadustest,
samuti töötajatest ja nende ootustest. Paljud töötajad eelistavad e-kirju, et
teave oleks kirjalik ning soovi korral alati silme all olemas, teised aga
näost-näkku kohtumist, et saada kiiret tagasisidet ning näha vestluspartnerite
emotsioone. Lihtsate vahenditega ja väikeste investeeringutega on võimalik luua
mitmesuguseid töötajate vajadustega arvestavaid sisekanaleid: siseveeb, veebileht,
infostend, e-kiri, rakendus või mõni muu
lahendus, mis ettevõttele enim sobib.
· Juhid ei ole
organisatsiooni sisesuhtlusesse kaasatud
Tihti jäetakse
sisesuhtlus vaid konkreetse osakonna või töötaja hooleks. Mitmete uuringute
tulemustena on selgunud, et juhid peaksid olema sisekommunikatsiooni kaasatud
kõnelejate ja eestvedajatena. Juhtide eesmärgiks on edastada töötajatele
asjakohast ja vajalikku teavet. See on vajalik, et inimesed oleksid kursis
ettevõttes toimuvaga ja töötaksid efektiivselt ja entusiastlikult. Usaldava
sisesuhtluse puhul edastavad töötajad meelsamini vajalikku teavet juhtkonnale,
mis on oluline ettevõtte probleemide lahendamiseks ja otsuste vastu võtmiseks.
Juhi poolne otsene
teave on töötajate jaoks tõsiselt võetavam ning omab erinevat tähendust ja mõju,
kui info edastamisel sisekanali kaudu anonüümselt või tehes seda konkreetse
töötaja poolt. Juhid mõjutavad töötajate suhtumist töösse ning sellevõrra ka
mõjutavad, mida töötajad räägivad organisatsioonist nii ettevõtte siseselt kui
ka väljaspool. Ettevõttest teadlikud töötajad võivad tõsta organisatsiooni
mainet ja lojaalsust põhinedes sellele, kuidas ja millist informatsiooni neile
ettevõtte kohta serveeritakse ning milline on nende hoiak ettevõtte suhtes.
Kasutatud kirjandus:
Ajalehe
artikkel veebis, ilma autorita: Kuulujuttude mõju organisatsoonile. (2019,
17.01) Personaliuudised. Loetud aadressil:
https://www.personaliuudised.ee/uudised/2019/01/17/kuulujuttude-moju-organisatsioonile
Ajalehe
artikkel veebis, ilma autorita: What Is Information Flow in an Organization?
(2020, 26.03) Reference. Loetud
aadressil:
https://www.reference.com/business-finance/information-flow-organization-1b90e8abe5b4fb40
Kurkina,
A. (2017) Sisekommunikatsiooni probleemid ettevõttes X. Bakalaureusetöö. Tartu
Ülikool, majandusteaduskond.
Tuulik,
M. (2016, 28.02) Kuidas vältida sisekommunikatsiooni vigu? Äripäev. Loetud aadressil: https://www.aripaev.ee/uudised/2016/02/24/kuidas-valtida-vigu-sisekommunikatsioonis
Kommentaarid