Mida tähendab surve kahanevale konkurentsivõimele Euroopa Liidu näitel?
Euroopa
Liidu kahanevat konkurentsivõimet ja sellega seotud survet muuta
seniseid tarbijakeskseid ühinemisreegleid. Näiteks 2019.
aastal blokeeritud Thyssenkruppi ja Tata Steeli ühinemine, mille eesmärk oli
kaitsta end odava Hiina terase eest, kuid mis keelati konkurentsimurede tõttu.
Nüüd seisavad mõlemad ettevõtted silmitsi raskustega, mis on ajendanud
Brüsselis tõsist debatti, kuidas ELi konkurentsireeglid saaksid tööstuspoliitikat
paremini toetada.
Mitmed poliitikud ja
eksperdid, sealhulgas Friedrich Merz ja Mario Draghi, on kutsunud üles reformima
ühinemiste reguleerimist, et võimaldada Euroopa turuliidrite teket
ja soodustada innovatsiooni. Draghi hoiatas, et EL seisab silmitsi "eksistentsiaalse
väljakutsega", kui soovib jääda globaalseks majanduslikuks
suurvõimuks. Brüsselis kaalutaksegi regulatsioonide leevendamist seoses personalivahetusega
Euroopa Komisjonis, kus Teresa Ribera võib olla vähem tarbijakeskne kui
tema eelkäija Margrethe Vestager, eesmärgiga kohanduda muutunud
geopoliitilise olukorraga, kus USA ja Hiina on muutumas agressiivsemaks.
ELi majanduskasv on jäänud alla USA ja Hiina omale, mis osaliselt seostatakse suure
regulatiivse koormusega. Sarnane arutelu toimub ka Ühendkuningriigis.
Arutelu keskmes on
võimalus lubada ELi suurettevõtetel ühineda, et saavutada mastaabisäästu
ja paremini konkureerida rahvusvaheliste rivaalidega, isegi kui see võib kahjustada
konkurentsi või tõsta tarbijahindu. DigitalEurope juhib tähelepanu,
et Euroopa on liialt keskendunud ettevõtete reguleerimisele, mitte nende
edendamisele, ja et praeguste reeglitega ei ole võimalik luua selliseid
ülemaailmseid tehnoloogiahiide nagu Apple või Nvidia.
Samas leidub ka vastuseisu
ühinemisreeglite lõdvendamisele, kartes, et see tugevdab niigi
domineerivate turuosaliste positsiooni tarbijate ja väiksemate ettevõtete
kahjuks. Märgitakse, et komisjon on siiski heaks kiitnud märksa
rohkem ühinemisi kui ära keelanud. Näidetena tuuakse varasemad blokeeritud
tehingud nagu Siemens/Alstom ja LSEG/Deutsche Börse, mille
poliitilist otstarbekust on hiljem kahtluse alla seatud.
Prantsusmaa ja
Saksamaa on olnud peamised
reforminõudjad, rõhutades vajadust luua suuremaid Euroopa ettevõtteid, eriti
telekomi- ja lennundussektoris. Komisjoni president Ursula von der Leyen on
andnud uuele konkurentsivolinikule ülesande konkurentsipoliitikat
kaasajastada, pöörates rohkem tähelepanu innovatsiooni- ja
kaitsevaldkonnaga seotud kaalutlustele. See võib viidata leebemale
lähenemisele ühinemiste hindamisel.
Euroopa Tarbijate
Ühendus BEUC aga kritiseerib ideed Euroopa turgu valitsevatest hiiglastest ja
leiab, et suurema konsolideerumise lubamine ei paranda Euroopa
konkurentsivõimet, vaid pigem võimaldab olemasolevatel turuosalistel oma võimu
konsolideerida. Komisjoni sees võib tekkida sisemine vastuseis
reformidele.
Tuuakse
välja, et ühinemiste reguleerimise eesmärk on seista vastu ülemäärasele
turujõule, mitte ainult mastaabile. Samas kaalutakse võimalusi, kuidas aidata
väiksematel Euroopa turuosalistel kasvada ilma, et USA rivaalid nad ära
ostaksid. Plaanis on laiendada volitusi "tapvate omandamiste"
takistamiseks, mis ohustavad eelkõige Euroopa idufirmasid.
Telekomisektor on hea näide konkurentsireeglitega seotud
väljakutsetest, kus arutletakse turu määratlemise (riiklik vs EL tasand) ja
investeeringute lubaduste rolli üle ühinemisotsustes. Ühendkuningriigi
hiljutine otsus kiita heaks Vodafone'i ja Three UK ühinemine investeerimiskohustuste
alusel võib viidata võimalikule suunamuutusele ka ELis.
Skeptikud aga
märgivad, et komisjon on juba varem toetanud suuremate ettevõtete teket, tuues
näiteks Fiat Chrysler/PSA ja Arcelor/Mittal ühinemised. Lisaks tuuakse esile,
et konkurentsipoliitika üksi ei lahenda Euroopa konkurentsivõime probleeme,
vaid olulised on ka investeeringud teadus- ja arendustegevusse ning arenenud
kapitaliturud, kus Euroopa jääb USA-le alla. Paljud Euroopa ettevõtjad
eelistavad rahastuse saamiseks pöörduda USA riskikapitalistide poole ja
skaleerida USA turul ebajärjekindlate ja piiravate reeglite tõttu Euroopas.
Kokkuvõttes rõhutatakse vajadust tasakaalustada konkurentsi kaitsmine ja Euroopa ettevõtete
rahvusvahelise konkurentsivõime tugevdamine, kusjuures arvamused reformide
vajalikkuse ja ulatuse osas lahknevad.
Kommentaarid