Teadmusjuhi
ja teadmusspetsialisti roll, ülesanded ja koostöö
Varasemalt kirjutatud
teadmusbaasi raamatus oli juttu teadmusjuhist ja tema meeskonnast, erinevatest
ülesannetest ning kuidas nad omavahel tööd teevad. Käesolevas raamatus
kirjutatakse konkreetsemalt ja pikemalt erinevatest rollidest, kes aitavad
kaasa teadmusbaasi valmimisel ning sellega ka hiljem edasi tegutsevad. On
teada, et teadmusjuhtimises olevad erinevad astmed vajavad erinevate kohustuste
täitmist, mis sõltuvad organisatsiooni suurusest. Mõned rollid tohib
kombineerida, kuid kohustuste sisu peab jääma samaks (Micro Focus, 2018).
Kõige olulisem roll
on teadmusbaasi loomise juures ja sellega tegelemisel teadmusjuhil. Sellest oli
juttu ka teadmusbaasi raamatus. Teadmusjuht peab vastutama ettevõtte teadmiste
vara reklaamimise ja kasutamise eest. Lisaks sellele töötab teadmusjuht
ettevõtte sees ning väljas erinevate klientide, huvirühmade kui ka teadmusbaasi
oma töötajatega. Milline on see õige teadmusjuht ja mis on tema põhilised
ülesanded? Teadmusjuht on alati vastutustundlik, motiveeritud suhtleja ning heade
analüütiliste oskustega. Kuna teadmusjuhid on need, kes osalevad enamasti
koosolekutel, siis teevad nad tihedat koostööd meeskonna ja erinevate ettevõtte
partneritega. Teadmusjuhi peamiseks ülesandeks on teadmiste haldamine, kuhu on
kaasatud meeskond kui ka erinevad partnerid, kellega koostööd tehakse. Teadmusjuhi
kohustus on luua ka ühtsuse tunnet terves organisatsioonis, viia ellu uusi
ideid. Lisaks sellele paneb ta paika ka erinevad tegevuskavad ja teeb kõik
selleks, et organisatsioon oleks tugev ja ühtne. (Great Sample Resume, n.d)
Muidugi on teadmusjuhi ülesandeks ka erinevatele probleemidele ja muredele
lahenduste leidmine, et need saaks kiirelt ületatud, peale selle juhib ja
julgustab ta meeskonda rohkem eesmärke saavutama ning oma ideid jagama (Zippia,
2020).
Olenemata teadmusjuhi
olulisusest ei ole tema roll ainuke, mis on terve organisatsiooni teadmusbaasis
vajalik. Lisaks teadmusjuhile on oluline
roll ka paljudel teistel. Näiteks aitab teadmusbaasi loomisel kaasa
teadmusspetsialist. Teadmusspetsialisti tööülesanded on väga erinevad, sest
sõltuvad tööandjast ja tööhõivevaldkonnast. Tavaliselt on nende kohustused
seotud tehnilise toe materjalide pakkumisega töötajatele. Selleks, et olla hea
spetsialist või selleks saada, tuleb kursis olla teabega, mida hallatakse.
Enamasti on oluline, et oleks olemas eelnev töökogemus kui ka sertifikaat antud
ametialal. Muidugi võib kogemuste pagasis olla ka mõni edukalt läbitud praktika,
mis on tehtud sarnasel positsioonil, kuid ka haldusassistendi ametialal
töötamine tuleb kasuks. Tavaliselt on nende kohustused seotud materjalide
pakkumisega töötajatele, juhenditeabe ja ekspertide teadmiste kogumisega ning
selle struktureeritud digitaalse või kirjaliku materjali muutmisega, mida
töötajad saavad kasutada õppevahendina. Lisaks võivad nad välja töötada
programme ja töötubasid praktikantidele ja uutele töötajatele, töötada välja
strateegiad tööjõu optimaalseks toimimiseks ja kooskõlastada osakonna
juhatajatega töötajate vajaduste väljaselgitamiseks. (Zippia, 2020)
Teadmiste
kaasautor, kirjastaja, administraator
Lisaks neile kahele
on olemas nii teadmiste kaasautor kui ka kirjastaja, kelle ülesanded ei erine
üksteisest väga palju. Võib öelda, et on üsnagi sarnased. Kaasautor vastutab
enamasti teadmiste dokumenteerimise ja salvestamise eest. Tema peamisteks
kohustusteks on luua teatud arv teadmusüksusi, esitada erinevaid teadmisi,
kommenteerida olemasolevaid teadmusbaase, uuendada ja lisada artikleid ning
määrata ära iga artikli sihtrühmad. Seevastu teadmiste kirjastajad on autorid,
kes tunnevad teadmusbaasi ja sellega seonduvaid standardeid, kuid loovad
sellegipoolest pigem väliseid artikleid. Kirjastaja ülesandeks on täita kõiki
kohustusi, mida täidab teadmiste kaasautor. Ta avaldab, eemaldab ja värskendab
artikleid erinevates portaalides, määrab süsteemis uusi reegleid, mida
kasutatakse hiljem sihtrühmade määramisel. Siinjuures tuleb mainida, et
kaasautoritel on omavoliliselt õigus luua ja/või kinnitada erinevates toote valdkondades
teadmiste artikleid, ilma et neid oleks keegi üle kontrollinud. (Servicenow,
2018; Micro Focus, 2018)
Teadmiste
administraator on kasutaja, kes võimaldab kasutajal täita kõiki
teadmushaldussüsteemi hooldamisega seotud haldusülesandeid. Teadmiste
administraator täidab enamasti ülesandeid, milleks on profiilide ja keskkondade
muutmine, kategooriate ja dokumentide haldamine, dokumentides kajastatud
teadmiste haldamine, teadmusbaaside haldamine ja otsingutulemuste kohandamine
ja seadistamine. (Micro Focus, 2018) Lisaks neile kolmele on olemas veel
mitmeid erinevaid ametialasid, mida teadmusbaasis leidub. Näiteks on üheks
teadmusjuhiga sarnaseks ametikohaks teadmiste halduri ametikoht. Teadmiste haldur
oskab ennast kehtestada kui on vaja, kuid sellegipoolest hoiab ta tagaplaanile
ja teab täpselt, millal sekkuda. Kuna teadmiste haldur on enamasti poolekohaga
töö, siis tema peamisteks ülesanneteks on coaching ehk erinevate sõnumite levitamine või
õpetamine ning probleemide lahendamine; ülevaatamine sisaldab sisu
kontrollimist ning selle heaks kiitmist, kui teistel puudub selleks aeg;
maaklerluse all mõeldakse seda, kui teadmiste haldur on kontaktisik teistele
osakondadele ning pakub välja erinevaid ideid, kui soovitakse midagi muuta.
(Yelsky, n.d)
Teadmiste
vahendaja ja haldaja
Teadmiste vahendaja
kui ka haldaja ülesanded on lugedes ja korra peale vaadates sarnased, kuid
sellegi poolest ei saa neid panna ühe alla. Oma erinevustest lähtuvalt suudavad
ja peavad nad omavahel koostööd tegema kui ka töötama koos teiste teadmusbaasi
loojatega. Teadmiste vahendaja on inimene, kes teab, kust leida erinevaid
teadmisi, et pakkuda neid inimestele, kes neid vajavad; haldaja seevastu
vastutab teadmiste ajakohastamise ja erinevate oluliste teadmiste salvestamise
eest organisatsiooni mällu (Hajric, 2015).
Teadmiste vahendaja (knowledge
broker/navigator) võib olla nii terve organisatsioon kui ka üksikisik,
kelle eesmärgiks on arendada erinevaid suhteid ja võrgustikke teadmiste loojate
ja kasutajate vahel, pakkudes neile eri seoseid, allikaid ja teadmisi oma
organisatsiooni võrgustikele. Tuleb mainida, et vahendajate ülesanded võivad
olla erinevad, sest kõik oleneb sellest, millises sektoris ta juhuslikult
töötab, aga põhiülesandeks on ja jääb teadmiste jagamine erinevate sihtrühmade
vahel, kuhu võivad kuuluda ka teadlased, poliitikud kui ka praktikandid.
(Knowledge broker, 2021) Teadmuse haldaja (knowledge steward) on
teadmiste ressursside hoidja, kes tagab enamasti teadmiste nõuetekohase
haldamise ja ajakohastamise (Skyrme, 2011).
Teadmusjuhi
ülejäänud meeskond
Analüütiku rolli
kohta leidub Devex töökuulutuste portaali lehel, et teadmiste analüütiku
põhiülesandeks on erinevate üksuste ja meeskondade toetamine ja sidemete
loomine. Tema vastutusel on ka aidata teadmusjuhil juhtida, suunata ja
kontrollida erinevaid tehnilisi tegevusi, mis on seotud erinevate süsteemide ja
tööriistadega. Enamasti peetakse oluliseks, et analüütikul oleks vähemalt
bakalaureusekraad või 3-5 aastane kogemus antud erialal, peab olema osav
erinevates tehnoloogiatega seotud programmides, omab kriitilist mõtlemist, on
olemas suurepärane kuulamisoskus, kirjalik ja suuline väljendusoskus, osava
abistaja, hea koostöövõime ja projektijuhtimise oskused. Peamisteks
ülesanneteks, mida võib analüütiku alla paigutada on koolituste pakkumine,
analüüsimine, tegelemine sihtrühmadega, vajaliku dokumentatsiooni loomine ja
erinevate teadmiste väljatöötamisel osalemine. (Abt Associates, 2015)
Lisaks analüütikule
leidub teadmusjuhi meeskonnas ka teadmuse insener, kes tegeleb enamasti teadmuse
ehitamisega (Knowledge engineer, 2020). Selleks, et saada asendamatuks teadmuse
inseneriks on vaja sobivat haridust ja kogemusi. Kuna tegemist ei ole ainult
tehnoloogia valdkonnaga tuleb osata end ka suuliselt ja kirjalikult väljendada.
Samamoodi nagu analüütiku puhul on inseneri puhul vaja vähemalt
bakalaureusekraadi. (Woods, n.d) Teadmuse süsteemiinsenerid ja teadmuse
insenerid on kui vennad, aga sellegi poolest leidub nendelgi erinevusi.
Süsteemiinsenerid tegelevad erinevate süsteemidega, näiteks pakuvad klientidele
erinevaid kaupu ja teenuseid. Nende peamiseks ülesandeks on pakkuda positiivset
kasutajakogemust ja püsida konkurentsis, tehes koostööd teiste
meeskonnaliikmetega. Süsteemiinseneri tööülesanded sõltuvad sellest, millises
ettevõttes ja süsteemis nad töötavad. Enamasti on tööülesanneteks
kontrollimine, vastuvõtmine ning uuendamine. (Pickett, 2019)
Kuna teadmusjuhi
meeskond võib olla ettevõttest või organisatsioonist sõltuv, siis on
meeskonnaliikmeid alati erinev arv. Eespool välja toodud on põhilisemad, kes on
olemas igas teadmusjuhi meeskonnas ja kes suudavad omavahel koostööd teha.
Olenemata erinevustest leidub igal rollil sarnasusi, kuid mida rohkem
erinevusi, seda rohkem nad üksteist täiustavad. Kõige olulisemat rolli mängib
meeskonnas teadmusjuht, kellele järgnevad spetsialist, kaasautor, kirjastaja
kui ka administraator. Neile lisaks on meeskonnas alati olemas teadmiste
haldaja ja vahendaja. Veelkord öeldes, mida suurem on ettevõte või
organisatsioon, seda suurem on meeskond, kellega koostööd tehakse ning oma
valdkondade eest vastutatakse.
Teadmusjuhi
meeskonna toetus organisatsiooni võtmeisikute eesmärkide saavutamisel. Näited
Igal ettevõttel
ja/või organisatsioonil on omad juhid, kellel on suur või väike meeskond, kes
toetavad teisi. Lisaks teadmusbaasi haldajatele leidub teadmusjuhi meeskondi
erinevates tehnoloogiaettevõtetes, kus kombineeritakse erinevaid erialasid.
Olemas on ka projekti meeskond, kes luuakse kindlal eesmärgil ning kindlaks
ajaks – kõige enam on projekti meeskonna liikmed osavad teatud erialadel,
millega saavad nad teisi projektis osalejaid aidata, näiteks tarkvaraarendus.
Funktsionaalsed meeskonnad ja nende toetus on kasulikud eriti
tervishoiuteenuseid pakutavates organisatsioonides, aga ka turunduses ja
inseneriteaduses. Virtuaalsed meeskonnad loovad end ise, kui tegemist on
näiteks ettevõtetega, kus töötajad on üksteisest eemal, kuid toetavad teineteist
eesmärkide saavutamisel, jagades informatsiooni, oma ideid jms, näiteks koolid.
(Lumen, n.d)
KASUTATUD ALLIKAD
Abt Associates.
(2015). Knowledge Management Business Analyst. Job description. Devex. https://www.devex.com/jobs/knowledge-management-business-analyst-380816
Bloom, L.
(2018). The Role of the Communication Department in an Organization. Bizfluent.
https://bizfluent.com/info-8673875-role-communication-department-organization.html
Bureau of
Labor Statistics. (2021). Occupational Outlook Handbook. Public Relations
and Fundraising Managers. https://www.bls.gov/ooh/management/public-realtions-managers.htm#tab-2
Duggan, T.
(2019). Examples of External Communications in the Workplace. Chorn. https://smallbusiness.chron.com/responsibilities-marketing-department-69931.html
Ettevõtluse
Arendamise Sihtasutus. (2019). Protsessihaldur. CV.ee https://www.cv.ee/et/vacancy/31208/ettevotluse-arendamise-sihtasutus/protsessihaldur?
Eesti
Rahvusringhääling. (2019). Dokumendihalduse spetsialist. CV.ee https://www.cv.ee/et/vacancy/30979/eesti-rahvusringhaaling/dokumendihalduse-spetsialist
Euro Work OÜ.
(2021). Merepersonali assistent. CVKeskus.ee https://www.cvkeskus.ee/merepersonali-assistent-tallinnas-euro-work-ou-720947
Getreskilled.
(n.d). What is a Documentation Specialist? Pharma blog. https://www.getreskilled.com/what-is-a-documentation-specialist/
Great Sample
Resume. (n.d). Knowledge Manager Job Description. https://www.greatsampleresume.com/jobdescription/examples/administrative/knowledge-manager
Greenberg, A.
(2014). The Complete List of Human Resources Job Titles and Descriptions. Contractrecruiter.
https://www.contractrecruiter.com/human-resources-job-descriptions/
Hajric, E.
(2015). Knowledge Management Positions and Roles. Knowledge Management Tools.
https://www.knowledge-management-tools.net/roles.php
Helling, B.
(2020). Press & Media Relations Officer. Responsibilities. https://www.myjobsearch.com/careers/press-media-relations-officer/
IAM. (n.d).
Administrative Management. https://instam.org/administrative-management
Igrafx. (n.d).
Why Business Process Management? Innovate and Transform Your Business. https://cdn2.hubspot.net/hubfs/3439270/Articles/Why-Business-Process-Management.pdf
Indeed
Editorial Team. (2021). How To Become a Successful Document Specialist. https://www.indeed.com/career-advice/finding-a-job/how-to-become-document-specialist
JobHero. (n.d).
Process Manager Job Description. Process Manager Duties and
Responsibilities. https://www.jobhero.com/job-description/examples/production/process-manager
Khan, H. (20.
aprill 2021). How to Hire for Internal Communications: Internal Communications
Manager Job Description. Simpplr blog. https://www.simpplr.com/blog/2021/hire-internal-communication-manager-job-description/
Knowledge
engineer. (30. juuli 2020). https://en.wikipedia.org/wiki/Knowledge_engineer
Knowledge
broker. (29. mai 2021). https://en.wikipedia.org/wiki/Knowledge_broker
Lucid Content
Team. (n.d). What Does HR Actually Do? 11 Key Responsibilities. https://www.lucidchart.com/blog/what-does-hr-do
Lumen. (n.d).
Defining Teams and Teamwork. Boundless Management. https://courses.lumenlearning.com/boundless-management/chapter/defining-teams-and-teamwork/
Micro Focus.
(19. september 2018). Knowledge Management roles and permissions. https://docs.microfocus.com/ITSMA/2018.02/NG/SM_X/Content/1500_KnowledgeManagement/kmRoles.htm
Micro Focus.
(19. september 2018). Knowledge Administrator role. https://docs.microfocus.com/SM/9.60/Hybrid/Content/knowledgemgmt/concepts/knowledgebase_administrator_role.htm
Mishra, P.
(2014). Effective Role Of Administration In An Organization. Linkedin. https://www.linkedin.com/pulse/20140714095925-34031211-effective-role-of-administration-in-an-organization
NQA. (6. juuli
2017). Who is the process owner? NQA blog. https://www.nqa.com/en-me/resources/blog/july-2017/process-owner
PMU. (n.d).
Functions of Public Relations. https://www.pmu.edu.sa/about/functions_pr
Prickett, P.
(2019). What Does a Systems Engineer Do? The Balance Careers. https://www.thebalancecareers.com/tech-career-profile-systems-engineer-2071298
RMIT. (2021). Linux
süsteemiadministraator. CVKeskus.ee. https://www.cvkeskus.ee/linux-susteemiadministraator-eestis-rmit-722755
Root III, G.N.
(2019). The Importance of Communication Between Different Departments in an
Organization. Chorn. https://smallbusiness.chron.com/problems-within-organizational-structure-3828.html
Servicenow.
(26. juuli 2018). Knowledge Management roles. https://docs.servicenow.com/bundle/quebec-servicenow-platform/page/product/knowledge-management/reference/r_KnowledgeRoles.html
Skyrme, D.
(19. märts 2011). Organizing for Knowledge Management. http://www.skyrme.com/kmroadmap/roles.htm#skills
TargetJobs. (n.d).
Public relations (pr) officer: job description. https://targetjobs.co.uk/careers-advice/job-descriptions/278247-public-relations-pr-officer-job-description#skills
TargetJobs. (n.d).
Secretary: job description. https://targetjobs.co.uk/careers-advice/job-descriptions/278955-secretary-job-description
TEHIK. (2020).
Väliskommunikatsiooni juht. CV.ee https://cv.ee/et/vacancy/14076/tervise-ja-heaolu-infosusteemide-keskus/services
Zippia (a).
(2. oktoober 2020). Administrative support. Overview. https://www.zippia.com/administrative-support-jobs/
Zippia (b).
(2. oktoober 2020). Document manager. Overview. https://www.zippia.com/document-manager-jobs/
Zippia (e).
(18. august 2021). Media relations manager. Overview. https://www.zippia.com/media-relations-manager-jobs/
Zippia (d).
(2. oktoober 2020). What does a knowledge manager do? Knowledge manager
what they do. https://www.zippia.com/knowledge-manager-jobs/what-does-a-knowledge-manager-do/
Zippia (e).
(2. oktoober 2020). What does a knowledge management specialist do?
Knowledge management specialist what they do. https://www.zippia.com/knowledge-management-specialist-jobs/what-does-a-knowledge-management-specialist-do/
Vollanova
University. (2020). Key Business Process Management (BPM) Skills and
Organizational Roles. https://www.villanovau.com/resources/bpm/business-process-management-skills-roles/
Woods, P. (n.d).
How do I Become a Knowledge Engineer? Wisegeek. https://www.wise-geek.com/how-do-i-become-a-knowledge-engineer.htm
Yelsky, S. (n.d).
What Makes a Good Knowledge Champion and Why You Need One. Upland blog. https://uplandsoftware.com/rightanswers/resources/blog/makes-good-knowledge-champion-need-one/
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar