Olenemata sellest, et maailmas on möllamas erinevad kriisid ja uued probleemid, mis kerkivad aeg-ajalt esile, siis lahendusi neile siiski ei leidu. Kõige selle tõttu on muutunud erinevate töökeskkondade teadmusjuhtimise roll. Varasemalt olime teadlikud, kuidas toimub mõni protsess ja selleks, et protsessid saaksid omale väärtuse, nägid selle nimel vaeva kõik, kes ettevõttes või organisatsioonis töötavad. Alates administraatorist lõpetades juhtidega. Kuidas ja kas on muutnud 2022. aastal teadmusjuhtimise roll töökeskkonnas? Võimalik, et nii mõnigi juba teab vastuseid, kuid selleks, et olla kindel, siis käesolev blogiartikkel annab sulle põhjalikuma ülevaate.
Me teame, mis asi on
teadmusjuhtimine ja kuidas see toimib. Varasemalt on olnud juttu sellest, mis
kõik käib teadmusjuhtimise alla ja kuidas seal tööd tehakse, kuid kas oled
kunagi mõelnud, milline on teadmusjuhtimise roll töökeskkonnas 2022 aastal.
Just siis, kui kogu maailma on raputanud igasugused muutused, milliseks muutub
teadmusjuhtimine? Antud küsimusele proovibki käesolev blogiartikkel vastuse
leida.
Miks inimesed
arvavad, et 2022. aastal on teadmusjuhtimise roll olnud kriitiline? Põhilised
murekohad on antud juhul töötajate suur voolavus ehk töötajad vahetavad
töökohti või tehakse suuri koondamisi; inimesed hakkavad rohkem kodus töötama
ja kommunikatsioon kolleegidega muutub harvemaks. Siin juures saab ka mainida,
et kõikide nende probleemsete tegurite puhul võivad kõiksugu teadmised ja
kogemused ettevõttest kaduda. (StackOverflow, 2022)
Praegusel aastal
tuleks teadmusjuhtimist võtta kui teadmiste jagamist, et varem kogutud ja
edaspidi saadavad teadmised ja kogemused oleksid jätkusuutlikult ja tõhusalt
hallatavad. Mitmed ettevõtted ja organisatsioonid on võtnud eesmärgiks
esikohale seade digimaailma, seal hulgas erinevad tehnoloogiad, mis aitavad
teadmisi endasse talletada (dokumendid, failid jne). Kuid sellegi poolest tuleb
öelda, et see on üsna ebainimlik, sest inimene, kes teab ja omab rohkem
kogemusi on paigutatud teisele kohale. Jah, erinevad tehnoloogiad võivad olla
kasulikud ning struktureerida teadmisi, aga selleks, et nad seda teha saavad
peavad inimesed oma teadmisi jäädvustama, salvestades nad erinevatele
dokumentidele, pilvedesse, paberitele. Ükskõik kuhu, kust saaks neid vajadusel
üles leida. Tehnoloogia võib olla küll hea, kuid siiski peavad organisatsioonid
ka nende kasutamise pärast maadlema erinevate probleemidega. Heaks näiteks saab
tuua uued ja algajad töötajad, kellel pole kogemusi ega piisavalt teadmisi ning
nende otsimine ja leidmine on keeruline, sest spetsiaalsed platvormid ei tee
koostööd. Teadmusjuhtimise alla saab
suurepäraselt paigutada ka inimeste küsitlemise ja selle kaudu teadmiste
kogumise. Jah, tööaja, kellel on pikk tööstaaž ja on nõus teistega neid jagama,
teeb seda enamasti intervjuu vormis, sest nii on kindel, milline on sihtgrupp
ja lähtepunkt. Kui sama inimene, kes on varasemalt kellelegi oma teadmisi
intervjuu käigus jaganud, panna kirjutama spetsiaalset artiklit, siis
heameelega töötaja keeldub, sest nii on raske leida endale see õige sihtgrupp
ja ulatus, millest ja kuidas kirjutada. (StackOverflow, 2022)
Ühesõnaga 2022 saab
olema teadmusjuhtimine tööstusmaastikul väga kriitiline, kui erinevad
ettevõtted ja organisatsioonid, ei hakka oma töötajaid seadma esiplaanile.
Kõiksugu töötajad on iga tööandja kasumitootjad, kui osatakse nendega
korrektselt ümber käia. Selleks, et teadmised ei kaoks ja nende haldamine oleks
tootmisele edutooja, tuleks investeerida erinevatesse lahendustesse, mis on
seatud teadmistega ja nende talletamisega, et ei tekiks igasuguseid muresid,
kui keegi peaks töölt lahkuma ja tema asemele tulema keegi uus.
Kui puudub õige suhtumine ja käitumine oma ettevõtte
kui ka organisatsiooni teadmiste osas, siis ei toimu ka normaalselt haldamist. Sellisel
juhul võib ükskõik milline vale lüke ettevõtte ohtu seada. Samas kui osatakse
hallata oma ettevõtte teadmisi, aitab see kaasa organisatsiooni ja ettevõtte
töötajate kasvule ning on kasulik ka kogu meeskonna arengule tulevikus.
Teadmusjuhtimise põhilised takistused ettevõttes/organisatsioonis
Antud e-raamatus on
juttu küll 2022. aasta teadmusjuhtimisest töökeskkonnas, kuid sellegi poolest
on vaja meenutada põhilisi teadmusjuhtimise takistusi, mis ei muutu ka 2022.
aastal. Ei oma tähtsust, millal nendest rääkida. Teadmusjuhtimise takistustest,
olemusest ja muust teadmusbaasi omamisest on räägitud ka varasemalt valminud
e-raamatus „Teadmusbaas - tõhus tööriist teabe, teadmiste ja info haldamisel“.
Põhiline takistus on teadmusjuhtimise
juures vananenud tehnoloogia. On oluline jälgida, et erinevad süsteemid ja
võtted, mida ettevõtte kasutab oleks kaasaegne ja alati töökorras. Kui
kasutusel on tehnoloogia, mis on vananenud, siis töötajatel on vajaliku
informatsiooni leidmine ja jagamine tülikas, teabe salvestamine võtab oodatust
kauem aega ning töötajad hakkavad vältima teadmusjuhtimise süsteemi. Üsna
suureks takistuseks on ka olnud alati töötajate motivatsiooni puudumine.
Näiteks, kui tööandja ei anna piisavalt palju teavitusi edusammude kohta, mis
töötajad on teinud, kaob meeskonnal ajapikku ära motivatsioon, mis aitab
teadmusjuhtimist väärtusliku ja tervena hoida. Muidugi on takistus olemas ka
siis, kui teabe kättesaamine ei ole lihtsaks tehtud vaid nõuab omajagu aega.
Nii võib juhtuda, kui tegemist on vale teadmusjuhtimise tööriistaga, mida
ettevõte või organisatsioon kasutab. (Huettich, 2020)
Need kolm kitsaskohta
on põhilised, mis on olnud teadmusjuhtimises alati olemas ning jäävad sinna ka
praegusel aastal. Seda kõike juhul, kui ettevõtte juht ei mõista, et tema
töötajate ja teadmusega on probleeme. Kui neid kolme takistavat tegurit
alatihti kontrollida ning neid parandada, siis ei pea ükski juht ettevõttes ega
organisatsioonis tundma muret oma teadmusjuhtimise tehnoloogia, töötajate
motivatsiooni ja teabe kadumise pärast.
Kasutatud allikad
Stack Overflow. (3.
jaanuar 2022). Why We Think Internal Knowledge Management Will be Critical in
2022, as per Gartner®. Cio blog. https://www.cio.com/article/302797/why-we-think-internal-knowledge-management-will-be-critical-in-2022-as-per-gartner.html
Huettich, J. (2.
jaanuar 2020). What are the key challenges of knowledge management?. MindManager
blog. https://blog.mindmanager.com/blog/2020/01/02/2020013-common-challenges-knowledge-management/
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar