neljapäev, 19. jaanuar 2023

TEADMUSJUHTIMISE ROLL MUUTUNUD TÖÖKESKKONNAS

 

Olenemata sellest, et maailmas on möllamas erinevad kriisid ja uued probleemid, mis kerkivad aeg-ajalt esile, siis lahendusi neile siiski ei leidu. Kõige selle tõttu on muutunud erinevate töökeskkondade teadmusjuhtimise roll. Varasemalt olime teadlikud, kuidas toimub mõni protsess ja selleks, et protsessid saaksid omale väärtuse, nägid selle nimel vaeva kõik, kes ettevõttes või organisatsioonis töötavad. Alates administraatorist lõpetades juhtidega. Kuidas ja kas on muutnud 2022. aastal teadmusjuhtimise roll töökeskkonnas? Võimalik, et nii mõnigi juba teab vastuseid, kuid selleks, et olla kindel, siis käesolev blogiartikkel annab sulle põhjalikuma ülevaate.

Me teame, mis asi on teadmusjuhtimine ja kuidas see toimib. Varasemalt on olnud juttu sellest, mis kõik käib teadmusjuhtimise alla ja kuidas seal tööd tehakse, kuid kas oled kunagi mõelnud, milline on teadmusjuhtimise roll töökeskkonnas 2022 aastal. Just siis, kui kogu maailma on raputanud igasugused muutused, milliseks muutub teadmusjuhtimine? Antud küsimusele proovibki käesolev blogiartikkel vastuse leida.

Miks inimesed arvavad, et 2022. aastal on teadmusjuhtimise roll olnud kriitiline? Põhilised murekohad on antud juhul töötajate suur voolavus ehk töötajad vahetavad töökohti või tehakse suuri koondamisi; inimesed hakkavad rohkem kodus töötama ja kommunikatsioon kolleegidega muutub harvemaks. Siin juures saab ka mainida, et kõikide nende probleemsete tegurite puhul võivad kõiksugu teadmised ja kogemused ettevõttest kaduda. (StackOverflow, 2022)

Praegusel aastal tuleks teadmusjuhtimist võtta kui teadmiste jagamist, et varem kogutud ja edaspidi saadavad teadmised ja kogemused oleksid jätkusuutlikult ja tõhusalt hallatavad. Mitmed ettevõtted ja organisatsioonid on võtnud eesmärgiks esikohale seade digimaailma, seal hulgas erinevad tehnoloogiad, mis aitavad teadmisi endasse talletada (dokumendid, failid jne). Kuid sellegi poolest tuleb öelda, et see on üsna ebainimlik, sest inimene, kes teab ja omab rohkem kogemusi on paigutatud teisele kohale. Jah, erinevad tehnoloogiad võivad olla kasulikud ning struktureerida teadmisi, aga selleks, et nad seda teha saavad peavad inimesed oma teadmisi jäädvustama, salvestades nad erinevatele dokumentidele, pilvedesse, paberitele. Ükskõik kuhu, kust saaks neid vajadusel üles leida. Tehnoloogia võib olla küll hea, kuid siiski peavad organisatsioonid ka nende kasutamise pärast maadlema erinevate probleemidega. Heaks näiteks saab tuua uued ja algajad töötajad, kellel pole kogemusi ega piisavalt teadmisi ning nende otsimine ja leidmine on keeruline, sest spetsiaalsed platvormid ei tee koostööd.  Teadmusjuhtimise alla saab suurepäraselt paigutada ka inimeste küsitlemise ja selle kaudu teadmiste kogumise. Jah, tööaja, kellel on pikk tööstaaž ja on nõus teistega neid jagama, teeb seda enamasti intervjuu vormis, sest nii on kindel, milline on sihtgrupp ja lähtepunkt. Kui sama inimene, kes on varasemalt kellelegi oma teadmisi intervjuu käigus jaganud, panna kirjutama spetsiaalset artiklit, siis heameelega töötaja keeldub, sest nii on raske leida endale see õige sihtgrupp ja ulatus, millest ja kuidas kirjutada. (StackOverflow, 2022)

Ühesõnaga 2022 saab olema teadmusjuhtimine tööstusmaastikul väga kriitiline, kui erinevad ettevõtted ja organisatsioonid, ei hakka oma töötajaid seadma esiplaanile. Kõiksugu töötajad on iga tööandja kasumitootjad, kui osatakse nendega korrektselt ümber käia. Selleks, et teadmised ei kaoks ja nende haldamine oleks tootmisele edutooja, tuleks investeerida erinevatesse lahendustesse, mis on seatud teadmistega ja nende talletamisega, et ei tekiks igasuguseid muresid, kui keegi peaks töölt lahkuma ja tema asemele tulema keegi uus.

Kui puudub õige suhtumine ja käitumine oma ettevõtte kui ka organisatsiooni teadmiste osas, siis ei toimu ka normaalselt haldamist. Sellisel juhul võib ükskõik milline vale lüke ettevõtte ohtu seada. Samas kui osatakse hallata oma ettevõtte teadmisi, aitab see kaasa organisatsiooni ja ettevõtte töötajate kasvule ning on kasulik ka kogu meeskonna arengule tulevikus.

Teadmusjuhtimise põhilised takistused ettevõttes/organisatsioonis

Antud e-raamatus on juttu küll 2022. aasta teadmusjuhtimisest töökeskkonnas, kuid sellegi poolest on vaja meenutada põhilisi teadmusjuhtimise takistusi, mis ei muutu ka 2022. aastal. Ei oma tähtsust, millal nendest rääkida. Teadmusjuhtimise takistustest, olemusest ja muust teadmusbaasi omamisest on räägitud ka varasemalt valminud e-raamatus „Teadmusbaas - tõhus tööriist teabe, teadmiste ja info haldamisel“.

Põhiline takistus on teadmusjuhtimise juures vananenud tehnoloogia. On oluline jälgida, et erinevad süsteemid ja võtted, mida ettevõtte kasutab oleks kaasaegne ja alati töökorras. Kui kasutusel on tehnoloogia, mis on vananenud, siis töötajatel on vajaliku informatsiooni leidmine ja jagamine tülikas, teabe salvestamine võtab oodatust kauem aega ning töötajad hakkavad vältima teadmusjuhtimise süsteemi. Üsna suureks takistuseks on ka olnud alati töötajate motivatsiooni puudumine. Näiteks, kui tööandja ei anna piisavalt palju teavitusi edusammude kohta, mis töötajad on teinud, kaob meeskonnal ajapikku ära motivatsioon, mis aitab teadmusjuhtimist väärtusliku ja tervena hoida. Muidugi on takistus olemas ka siis, kui teabe kättesaamine ei ole lihtsaks tehtud vaid nõuab omajagu aega. Nii võib juhtuda, kui tegemist on vale teadmusjuhtimise tööriistaga, mida ettevõte või organisatsioon kasutab. (Huettich, 2020)

Need kolm kitsaskohta on põhilised, mis on olnud teadmusjuhtimises alati olemas ning jäävad sinna ka praegusel aastal. Seda kõike juhul, kui ettevõtte juht ei mõista, et tema töötajate ja teadmusega on probleeme. Kui neid kolme takistavat tegurit alatihti kontrollida ning neid parandada, siis ei pea ükski juht ettevõttes ega organisatsioonis tundma muret oma teadmusjuhtimise tehnoloogia, töötajate motivatsiooni ja teabe kadumise pärast.


Kasutatud allikad


Stack Overflow. (3. jaanuar 2022). Why We Think Internal Knowledge Management Will be Critical in 2022, as per Gartner®. Cio blog. https://www.cio.com/article/302797/why-we-think-internal-knowledge-management-will-be-critical-in-2022-as-per-gartner.html


Huettich, J. (2. jaanuar 2020). What are the key challenges of knowledge management?. MindManager blog. https://blog.mindmanager.com/blog/2020/01/02/2020013-common-challenges-knowledge-management/



Kommentaare ei ole: