Jagan oma kogemust, mis võimaldas mul saada ülevaate infojuhi tööst ja ülesannetest läbides viie nädala pikkuse praktika ettevõttes, mida siinkohal nimetan Mission Completed AS-iks, sest leian et tähtis on kaitsta andmeid ja selleks, et rääkida ära see üdini positiivne lugu, keskendun sellele, mida ja kuidas ma kogesin jättes nimetamata asjaosaliste reaalsed nimed. See lihtsalt pole vajalik.
Tegevused ja ülesanded
Enne praktika algust kohtusin oma ettevõtte poolse
juhendajaga, kes töötas sisekommunikatsiooni juhi rollis. Temaga arutasime läbi
praktika eesmärgi, mida ma ise soovin praktika ajal teha ja mida Mission
Completed AS-i Kommunikatsiooni osakond saab ülesannete osas pakkuda. Kuigi
selles osakonnas on varemgi praktikante käinud, siis sobivate ülesannete
leidmine ei olnudki nii lihtne. Kuid jõudsime kokkuleppele kahe põhiülesande
osas, milleks olid ettevõttesisese Tervisenädala korraldamine ja läbiviimine
ning siseveebi analüüsi tegemine. Juhendaja
pooldas seda, et pigem olgu sellised 2-3 põhiülesannet, mida on võimalik
süvitsi sooritada. Praktika esimesel nädalal lisandus sellele loetelule veel
üks mahukam ülesanne, milleks oli ettevõtte väärika juubeli puhul koostatava
kalendri tähtpäevade valimisega seonduvate tegevuste tegemine. Neljandaks
ülesandeks kujunes erinevate osapooltega suhtlemine põhiliselt e-maili teel või
koosolekutel osalemine, et kuuleksin ülesannete täitmiseks vajalikku infot otse
töötajatelt. Nii oli võimalik ka erinevaid ülesandeid lihtsamini jagada. Enamus
inimesi, kellega oli vaja suhelda asusid samas majas või lähedal asuvas hoonete
kompleksis. Seega avanes võimalus ühe teise osakonna ruume põgusalt näha.
Paraku majas ja hoonete kompleksis tuleb ringi liikuda kindlate sisenemise ja
väljumise õiguste alusel. Igale poole ise sisse ei saa. Nii näiteks oli vaja
lahendada olukord, kus Haldusosakonda oli soov viia plakateid, kuid mina sinna
ligi ei pääsenud. Lahendasin selle Haldusosakonna juhiga selliselt, et jätsin
peahoone administraatori kätte plakatid ja ütlesin, et Halduse osakonnast tuleb
keegi neile järgi.
Kommunikatsiooni juht määras mind uue hoone nurgakivi
paigutamise ürituse külaliste nimekirja koostajaks ja vastutavaks halduriks.
Meediasuhete juhil tekkis mõte lisaülesandena pakkuda
võimalust väliskommunikatsiooni jaoks artikkel kirjutada. Võtsin selle ülesande
vastu ja tegin artikli valmis. See artikkel ei läinud avaldamisele sellisel
kujul nagu mina selle kirjutasin, kuid sellest sai meediasuhete juht häid
mõtteid edaspidiseks, mis ta enda jaoks salvestas ja usun, et ta kirjutab nende
ideede najal ühe hea artikli.
Ettevõtte juubeli aasta kalendri tähtpäevad
Selleks ajaks, kui minu praktika oktoobri alguses algas,
oli töötajate seas läbi viidud kalendritähtpäevade idee korje.
Sisekommunikatsiooni juht oli palunud saata endale e-maili teel mõtteid, kuidas
nimetada järgmisel aastal iga kuu viimast reedet. Lisaks tähtpäeva nimetusele
võis sellega kaasas käia ka tore tegevus kolleegidega osakonna põhiselt. Need
ideed saadeti mulle töö meiliaadressile ja minu ülesanne oli need esmalt
koondada kahte tabelisse erinevate kriteeriumide alusel. Selle tulemusena oli
eesmärk teada saada, kes kui palju ideid välja pakkus ja teha esmane
ideepakkumiste sorteerimine kuupäevade alla. Tehtud eeltöö najal valis
sisekommunikatsiooni juht iga kuupäeva jaoks 4 tähtpäeva nimetust, mille alusel
sai koostatud küsitlus juba minu poolt. Kasutasin selleks Google Docs
keskkonda, kus on võimalik hõlpsasti vajalikud andmed sisestada ja küsitlus
veebipõhiselt kättesaadavaks teha vastajatele.
Küsitlusele vastas umbes 300 inimest ja tegin tulemustest
kokkuvõtliku artikli, mis avaldati ettevõtte siseveebis siseuudisena.
Selle ülesande lahendamist alustasin väikese
ebakindlusega, sest nägin, kui kaua võtab aega kokku korjatud ideede tabelitesse
kandmine. Kuna ma ei olnud pikalt tabeli koostamisega Exceli programmis
tegelenud, siis oli vaja mõned töövõtted kiiresti meelde tuletada ja käe sisse
harjutada. Sellest vaeva nägemisest oli kasu, sest edaspidine tabelitega
töötamine läks juba oluliselt ladusamalt.
Küsitluse koostamine oli minu jaoks esmakordne kogemus
Google Docs keskkonnas. Seda ei olnud raske teha, kuid põnev oli näha enda
jaoks uut keskkonda ja teada, et tehtud töö läheb reaalselt kasutusse. Selle
teadmisega pingutasin, et võimalikult korrektselt saaks küsitlus koostatud.
Juhendajal oli vaja muuta vaid paari lauset küsitluse alguses, kus ta sõnastas
küsitlusele vastamise tähtaja pisut teisiti ja selgemalt.
Küsitlusest kokkuvõtte tegemine oli jõukohane ja põnev.
Kokkuvõtliku artikli koostamine mulle meeldis.
Mission Completed AS Tervisenädal ettevõtte töötajatele
Tervisenädal toimus küll üle Eestiliselt nii, kuidas
erinevad osakonnad seda tähistada otsustasid. Üks põnevamaid üle Eestilisi
ettevõtmisi oli sammude lugemise võistlus, mille raames näiteks ühel saarel
sammus tubli töömesilane ühe päevaga rekordilised 40 000 sammu. Neid
rekordeid sammuti erinevates kategooriates teisigi.
Kuid mina asusin peakontori hoones ja seetõttu sain mina
kaasa lüüa aktiivselt siiski oma majas läbiviidavate ürituste korraldamisel.
Praktika teise nädala alguses korraldati Tervisenädala kiirkoosolek, kus ka
mina osalesin. Korraldustiimiga sai jagatud ülesanded, millega keegi
ettevalmistavalt tegeleb ja mida keegi Tervisenädala raames reaalselt enda
kanda võtab. Minu ülesanneteks sai eelnevalt koostada tervise, toidu ja spordi
teemalistest aforismidest või tsitaatidest loetelu, mida oleks võimalik üle
peamaja erinevatesse koridoridesse, osakondadesse ja puhke ruumidesse laiali
kleepida. Ka plakatite ja kuulutuste üles panemine oli minu ülesanne.
Tervisenädalal käisin erinevaid loenguid kuulamas ja
tegin nendest Facebook LIVE ülekandeid, mis postitati ettevõtte töötajate jaoks
mõeldud Facebook’i grupis Tervisenädala uudisvoos. Pildistasin ka töötubades
toimuvat ja tegin postitused Facebook’is.
Tervisenädalal oli maja peal liikumist palju. Avati ka
tervisesiserada, mille kasutamise populariseerimiseks korraldati terviseraja challenge. Selleks, et inimesed rohkem
liiguksid suures majas ja ei istuks koosolekute ruumides paigal, sai välja
pakutud idee koostöös juhendajaga, et inimesed teeksid oma 2-3 inimese
koosolekud 10 minuti jooksul terviserajal liikudes ja võimalusel seda ka
filmides, mille salvestus oli võimalik Facebook’i grupis avaldada. Sarnased
koosolekud tõesti toimusid.
Tervisenädala raames oli mul vaja aktiivselt suhelda ennekõike silmast-silma ja e-maili teel oma kolleegidega. Esines olukordi, kus info ei saabunud minuni piisavalt kiiresti ja vastuse saamiseks oli vaja ise minna teise inimese juurde, kelle käest midagi küsitud sai. Saadud vastusest informeerisin vajadusel ka sisekommunikatsiooni juhti ja seejärel oli võimalik järgmiste tegevuste osas otsused vastu võtta.
Siseveebi analüüs
Siseveebi eesmärgiks on kättesaadavaks teha kogu
ettevõtte sisene informatsioon. Sellele peaks ligi pääsema iga töötaja, kellele
on loodud ettevõtte kasutajakonto mõne programmi või vähemalt e-maili
kasutamiseks. Selle veebipõhise keskkonna kaudu pääsetakse ligi väga paljudele
teistele veebipõhistele keskkondadele, mille ligipääsu lingid on tehtud hõlpsasti
leitavaks. Ka mitmed dokumendihaldussüsteemid on sealt kaudu avatavad.
Ligipääsuõigused peavad tööülesannetest tulenevalt vaid olemas olema. Kuna
praegune siseveeb on üsna noor keskkond, siis pole veel jõutud seda lõpuni üles
ehitada. Praegu on automatiseeritud funktsioonid loodud ja need ka töötavad.
Kuid paljud lehed on kas poolikud, info puudub, on aegunud, lingile ei pääse
ligi vms. Seetõttu tehti mulle ülesandeks läbi viia siseveebi testimine ja
analüüs, et üles leida kõikvõimalikud vead ja teada saada, mis töötab ja toimib
ning mis mitte.
Olles põgusalt tutvunud siseveebiga, mõtlesin enda jaoks
välja sobiva süsteemse lähenemise, et kõik vajalik saaks üle vaadatud ja vead
üles leitud. Vigade üles märkimisel kasutasin Exceli tabelit, kuhu esimesse
veergu märkisin konkreetse vea lühidalt ja selgelt. Teise veergu märkisin
vastava lehe haldaja-vastutaja nime, kelle poole on võimalik tulevikus pöörduda
vea parandamise eesmärgiga. Kolmandasse veergu sai kopeeritud vastava lehekülje
link, kust viga leiti.
Kõik siseveebi valdkonnapuu põhilehed ja nende alamlehed
sai üle vaadatud. Konkreetsel lehel teksti sees olevad kõik lingid vaatasin ka
üle, kas need töötavad ja viivad sinna, kuhu vaja. Selles osas esines vigu ja
need sai ka tabelisse märgitud. Pisteliselt oli võimalik kontrollida, kas
töötajate nimede lingid viivad nende andmete juurde. Enamasti see osa toimib
päris hästi. Ühe nime leidsin, mille puhul link ei toiminud. Kontrollitud sai
ka väga paljude failide ja kaustade avanemist. Tänu sellele tegevusele leidsin
üles kaustad, kus failid puudusid või neid oli lisatud sinna liiga vähe.
Arvestades asjaolu, et siseveeb on noor keskkond, siis on mõistetav, et jõudu
mööda sinna informatsiooni lisamisega tegeletakse. Olen aru saanud, et
osakondade arvutites kindlal kettal olev oluline informatsioon, failid jm
soovitakse koondada siseveebi. Nägin, et põhjalikku eeltööd selle nimel on
tehtud. Algus, näiteks kaustad erinevate osakondade jaoks ja lehekülgede põhjad
on mitmel pool loodud. Nüüd jääb vaid oodata, millal leitakse aega, et sobiv
informatsioon õiges kohas kättesaadavaks tehakse.
Olles ise kasutanud dokumendiotsingu funktsiooni pidin
kahjuks pettuma, sest sellisel kujul nagu see praegu on, on väga raske
spetsiifilist dokumenti üles leida. Tuleb kasutada sellist otsingustrateegiat,
mis võimaldab kõik kaustad läbi vaadata ja siis ehk kogemata jääb see otsitav
dokument silma. Kulutasin päris korralikult aega, et enda jaoks vajalik üles
leida. Kogu analüüsi läbi viies saatis mind mõte, et kas ma ikka leiaks need
dokumendid ja muu informatsiooni üles, kui ma midagi tööülesannetes tekkiva
vajaduse tõttu otsima asuksin. Pidin tõdema, et see osutuks keeruliseks ja
aeganõudvaks.
Praegune siseveeb on üles ehitatud nii, et kindla
valdkonna alla on koondatud suures osas kogu seda valdkonda puudutavate
osakondade informatsioon. Osakondade lehed on alamlehed, millel on leitavad
olulisemad töötajate nimed, osakonda puudutav info ja dokumendid. Keeruliseks
muudab siseveebi kasutamise linkimise süsteem. Küll suunatakse mitmete
erinevate kohtade pealt lingi abil täiendava info juurde. Veel dubleeritakse
mitmekordselt dokumentide haldamist. Iga valdkonna lehel on dokumendid
kättesaadavad eraldi, siis on dokumentide elektrooniline arhiiv olemas, kust
asjad on leitavad ja lisaks on veel keeruline dokumentide otsingu süsteem, kuhu
ei oskagi märksõnu sisestada, mille alusel otsida. Jääb mulje, et otsingu jaoks
tuleb kõikvõimalikud kaustade nimetused otsingusse panna, et avada ja vaadata
kaustade sisu.
Kokkuvõtteks, siseveebi testimise ja analüüsi tulemusena leidsin umbes 100 viga, millega on võimalik tulevikus edasi tegeleda.
Kõik sooritatud ülesanded on otseselt seotud
infojuhtimisega. Tänapäevases ettevõttes ja ärikeskkonnas on informatsioonil ja
infojuhtimisel kõige tähtsam roll teiste ressursside kõrval. Teised ressursid,
milleks on rahalised vahendid, hooned, tehnoloogia ja inimesed ei saa olla
eraldiseisvad. Informatsiooni abil pannakse toimima Mission Completed AS-i
näite varal ettevõtte kõikvõimalikud protsessid. Ettevõtted teevad koostööd, et
klient saaks parima klienditeeninduse ja ostukogemuse osaliseks. Selleks, et ettevõte
saaks oma teenuseid pakkuda peavad omavahel suhtlema väga suur hulk inimesi,
kes on koondunud erinevatesse osakondadesse. Igal osakonnal on oma ülesanded,
kuid ühine eesmärk on pakkuda kliendile kvaliteetset teenust.
Mina nägin, kogesin ja avastasin Mission Completed AS-i
viie nädala jooksul enda jaoks uue nurga alt. Nägin, kuidas
Kommunikatsiooniosakond korraldab infoliikumist ja infojuhtimist
ettevõttesiseselt erinevate kanalite kaudu, kuidas olulised uudised avalikustab
meediasuhete juht ja kuidas lahendab põletavaid probleeme kommunikatsioonijuht.
Alguses käis mu peast läbi mõte, kas need tegevused, mida ma teen, on ikka
infojuhtimine. Minu juhendaja rahustas mind ja ütles, et teen tausta
ülesandeid, mille abil juhitaksegi olulist informatsiooni ettevõtte sees. Ma
mõistan, et olen saanud väga väärtusliku kogemuse, sest nii nagu kõik suured
asjad saavad alguse väikestest asjadest, saab erinevaid informatsiooniga seotud
ülesandeid täites rääkida erinevatest infojuhtimise tasanditest. Olen unistanud
Eestis ühe suurettevõtte infojuhtimise süsteemile ligipääsust ja selle
avastamisest. Siinkohal võib öelda, et see unistus on täitunud.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar