Töötaja, meeskond, juht, juhtimine, liider, sisekommunikatsioon, suhtlus, side, ühendatus, ühtekuuluvus, suhted, teadmine, teadmised, teadmus, sisemine hääl, mina, tööülesanded, ametid, positsioon, kuuluvus, projektid, areng, arenemine, arendamine, tulemus, tulemused, eesmärk, teekond, karjäär, karjääriinfo, karjääriinfo raamatukogu, karjääriinfo spetsialist, karjääri konsultant, karjääriinfo teenused, töökoha infoteenused, äriinfo, ettevõtluse info, avaliku sektori info, tööturg, tööotsingud.
teisipäev, 11. aprill 2023
MIDA TÄHENDAB HIRM TÖÖKOHA VAHETUSE EES JA KUIDAS HIRMUST ÜLE SAADA?
Iga päev seisavad tuhanded töötajad Eestis ja kaugemalgi silmitsi halvava hirmuga töökoha vahetuse ees. Kahjuks on sellisel tugeval hirmul sageli negatiivne mõju emotsionaalsele heaolule, mis omakorda mõjutab negatiivselt töötajate professionaalset arengut.
Kuigi töötaja rahulolematus oma rolliga võib kahjulikult pärssida tema võimet oma tööga piisavalt heal tasemel tegeleda, jätab see ka lahenduse leidmisel üsna raskesse olukorda, kus karjääris edasiminekut ei toimu. Sellest artiklist siin saabki nüüd lähemalt lugeda, et mida teha taolisest hirmust üle saamiseks.
Hirm töökoha vahetamise ees
Kas vastab tõele, et kõik töötajad kardavad praeguselt ametikohalt lahkuda ja asuda tööle kuhugi mujale organisatsiooni? Kas hirm karjäärimuutust teha on suurim takistus? Alati ei ole siin vastus jaatav.
Osadel inimestel on lihtne töökohta vahetada ja nad ei koge seda tõsise sisemise konfliktina. Mõned inimesed on loomult väga otsustavad, mis võimaldab neil oma otsust omas tempos töödelda, ilma et nad tunneksid ohtu oma teadmata tööalase tuleviku pärast väljaspool oma praegust ettevõtet. Teised inimesed on impulsiivsed: nad tegutsevad nii rutakalt, et neil on vaevalt aega töökohavahetuse hirmu endale teadvustada. Sellised inimesed saavad teha olulisi otsuseid kohe, kui neil on vajalik info otsuse tegemiseks olemas ja enamasti toimub see protsess väga kiiresti.
Miks me kardame töökohta vahetada?
Töö on inimese elu tõsine aspekt; seda ei saa käsitleda kergekäeliselt, ilma et see avaldaks meie elule olulisi tagajärgi. Paljud töötajad näevad tõepoolest vaeva, et jõuda enda jaoks õigele otsusele. Millised aspektid teevad otsustamise raskeks?
Töö mängib olulist rolli meie eluviisi määratlemisel ja suhtlusringkonna kujundamisel. Sageli on see tõesti peamine tegevus, mis meie elu struktureerib. Töökoha vahetamine tähendab enda avamist uuele eluviisile, mis pealtnäha on täis stressi ja ebakindlust. Sellega kaasneb tööülesannete, ruumide, kolleegide, kohustuste jms muutumine. Uudsus võib kujuneda kurnavaks, demotiveerivaks või hirmutavaks.
Kardame töökohta vahetada, sest muutus iseenesest tähendab ebakindlusesse astumist ning seda võib kogeda ohuna meie turvalisusele ja psühholoogilisele stabiilsusele.
Mis saab siis, kui otsustame töökohta vahetada?
Oleneb olukorrast. Uurides oma hirmu töökoha vahetamise ees, peame mõistma, et see ei ole sama, mis pelgalt ühe töökoha asendamine teisega, mille oleme juba kindlustanud (saame teha oma otsuse kontrollitult, olles jõudnud selle üle järele mõelda). Tegemist on meie praegusest töökohast ilma alternatiivita lahkumine. Samuti pole siin tegemist sellega, et meid vallandatakse ootamatult ja peame alustama tööotsinguid ilma igasuguse turvavõrguta. Selle stsenaariumi korral ei ole otsust eelnevalt läbi mõeldud, millest saaks kirjutada mõne teise artikli.
Energia, mida peame pärast töökoha vahetamise otsustamist tööotsingutesse investeerima, sõltub esiteks meie käsutuses olevast energiast. Teiseks sõltub see otsinguprotsessi nõudmistest kuni uue ametikoha leidmiseni.
Mõnikord, kui teeme oma tööalases karjääris olulisi muudatusi – antud juhul töökoha vahetamine –, asetatakse meid väga pikale ja nõudlikule teekonnale, kus meie töövõimalused on ebakindlad. Muuhulgas on tegureid, mis mõjutavad ka seda, kuidas me uue töökoha otsimist kogeme: kui palju me uut ametikohta vajame või tahame, kuidas me sellesse olukorda sattusime ja kuidas see meid psühholoogiliselt mõjutab…
Muidugi mõjutab ka meie hoiak seda teekonda. Mõned inimesed kipuvad asja rahulikult ja vabalt võtma ning usaldavad rohkem ennast ja oma tulevikku. Samas teised kipuvad olema murelikud ja kärsitud. Viimastel on sellistes olukordades ilmselt keerulisem toime tulla.
Uue töökoha leidmine: mis tunne see on?
Olulised muutused on peaaegu alati stressirohked, kuna need võivad tekitada ebakindlust oma otsuste või töökvalifikatsiooni osas. Seetõttu võib kergesti vallanduda hirmu tunne vallandamise ees, ehk puudub turvatunne. See näib peaaegu kinnitavat mõtet: "Pole ime, et kartsin töökohta vahetada."
Oluliste muutustega võib aga kaasneda ka elevus, motivatsioon ja õnnelikkus (eriti siis, kui varasemast töökohast eriti head tunded ei olnud). Võime tunda positiivset stiimulit uue töökeskkonna ja kohustuste, uue elustiili, uute töökaaslaste ja muu uudsuse poolt, mis uue töökohaga kaasnevad.
Uue ettevõttega kohanemine: mis ootab ees?
See varieerub olenevalt inimesest (inimese psühholoogilised omadused ja konkreetsed asjaolud) ja uuest rollist (peamiselt töötaja nõudluse ja talle pakutava toe tasemest).Seetõttu on väga oluline tegeleda sisseelamisprotsessiga ettevaatlikult ja teha uuele töötajale kättesaadavaks vahendid, mis on vajalikud tööülesannete alustamiseks ja uute kolleegidega hästi sulandumiseks.
Kõik eeldab piisavat kohanemisaega nii töötajalt kui ka ettevõttelt. Mõlemad peavad andma oma panuse, et vältimatud väljakutsed ei oleks takistuseks mõlema poole edule. Ideaalis peaksid mõlemad lõpuks mõistma, et nende otsus teha koostööd on olnud õige valik, isegi kui tundub, et kõik ei klapi ideaalselt.
Kuidas saab ettevõte aidata meil alustada?
Meeskonda saabunud uus liige teeb seda pärast valikuprotsessi läbimist, mis loodetavasti on võimaldanud neil ettevõtte ja uue ametikohaga tutvuda. Siiski on nad haavatavad, sest nad peavad kiiresti kohanema erineva keskkonnaga, kus on palju pikaaegset isiklikku ja ettevõtte dünaamikat, mida nad peavad õigeaegselt omaks võtma ja töösse integreerima.
Ettevõte peaks oma juhi ja töötajate kaudu püüdlema selle poole, et uuel töötajal oleks võimalikult lihtne tehniliste aspektidega (tugi esmasel töökorraldusel, tõhus juhendamine, järkjärguline väljaõpe, ettevõttekultuuri alane koolitus) ja isiklikes küsimustes sisseelamise aspektid (kontakttsoonide hõlbustamine töökaaslastele ja jõupingutused nendega sidemete loomiseks ning kättesaadavuse ja kannatlikkuse näitamiseks…).
Need üldised juhised tuleb tõlgendada vastavalt igale töötajale, meeskonnale ja ettevõttele. Alguses tunnetatav loomulik hirm töökoha vahetamise ees tuleks võimalikult kiiresti neutraliseerida.
Kuigi praktikas viiakse need tegevused tavaliselt läbi teatud spontaansusega, oleks ideaalne, kui need protsessid oleksid oma faaside, eesmärkide ja ülesannete osas standardiseeritud, et nende loomulik spontaansus ei muutuks improvisatsiooniks, mis seaks ohtu töötaja sujuva ja õige kaasamise meeskonda.
Töökoha vahetamise hirmu ja tegeliku töö saamise vahepeal edukalt toimetulek
Ükskõik, kas kardame töökohta vahetada või oleme hiljuti uue vastu vahetanud, on oluline olla enda vastu lahke ja andestav. Mõnikord on praegusest töökohast lahkumine inimese jaoks lihtne ja rahuldust pakkuv protsess. Teisel juhul võib see kahjuks olla väga nõudlik ja väljakutsuv olukord erinevate meist sõltumatute tegurite tõttu.
Tasub meeles pidada, et töölt lahkumine ja uue ettevõttega liitumine võib kujuneda veidi keeruliseks. Sa pead andma endale aega kohanemiseks. See on õppimiskogemus, mis nõuab aega, et jõuaks selguda kõik selle eelised ja saaksime selle protsessi edukalt läbida.
Endale aja andmise tähtsus
Pikaajaline kartlikus või kahtlevas meeleolus olemine võib olla stressirohke. Seetõttu peame õppima vahet tegema regulaarsel ja ettenähtaval raskusel seda tüüpi protsessides ning saama teadlikuks sellest, mis on ebamugavuse tegelik põhjus.
Isegi kui oleme need, kes on otsustanud oma töö mõne teisega asendada, on selles otsuses aspekte, mida me kardame või mis meile ei meeldi. Me ei peaks püüdma korraga kohaneda ega eeldada, et armastame kõike, mis meie uues ametis juhtub. Elu ei ole täiuslik, seetõttu on oluline, et me püüaksime vähemalt usaldada iseennast, usaldada oma intuitsiooni ja oma väärtuseid, et jätta järk-järgult seljataha esialgne hirm töökoha vahetamise ees ja lasta sellel uuel professionaalsel ja mitteprofessionaalsel etapil areneda ning soovitud kuju võtta.
Emotsionaalse heaolu edendamine organisatsioonides
Väga raske on astuda samm ja ületada hirm töökoha vahetamise ees, et jätkata professionaalset arengut. Üks viis selle emotsiooni mõju vähendamiseks, eriti kui see näib meid takistavat, on liituda ettevõttega, mille osaks saamine ei ole liiga hirmutav, vaid pigem selline, mis suudab omaks võtta meie haavatavuse.
Vaatame üle mõned levinumad küsimused:
Kas hirm töökoha vahetamise ees on normaalne?
Muidugi on hirm loomulik emotsioon ja aitab meil kohaneda keeruliste olukordadega, näiteks töökoha vahetamisega.
Millal võib töökoha vahetamise hirm muutuda probleemiks?
Kui see moonutab liigselt ohutaset ja lõppeb inimese halvamisega, takistades tema arengut.
Kas töökohavahetuse hirmule on võimalik vastu seista?
Muidugi, mõeldes oma tõelistele hirmumotiividele ja hinnates õigesti selle tähtsust, mis võib juhtuda, kui astume töökoha vahetamise sammu.
Miks me kardame töökohta vahetada?
Sest muutustega kaasneb ebakindlus ja seda võib kogeda ohuna meie julgeolekule, kuna see lõhub stabiilsust, milles me oleme.
On täiesti normaalne, et uue töökoha saamise pärast tekib vähemalt mingisugune hirm või ärevus. Teie töö on märkimisväärne aja- ja energiainvesteering, kuna enamik inimesi veedab oma tööl umbes 40 tundi nädalas. Seega on täiesti normaalne tunda muret selle üle, kas naudite oma tööd, juhti, keskkonda jne.
Äärmuslikel juhtudel võivad mõned inimesed kannatada nn ergofoobia all. Ergofoobia on sotsiaalse ärevuse vorm, mis seisneb intensiivses ja püsivas hirmus töö ees. Sümptomiteks on iiveldustunne, higistamine, õhupuudus ja intensiivne soov tööd vältida.
Kuigi teatud määral hirm tööga seoses on normaalne, ei ole intensiivne hirm nagu ergofoobia nii levinud ja kui arvate, et võite selle all kannatada, oleks kõige parem otsida professionaalset abi.
MIKS KARDETAKSE TÖÖ SAAMIST?
Töö leidmisega seotud palju ja seega on palju põhjuseid, miks võite töö saamise pärast hirmu tunda. Allpool on toodud mõned kõige levinumad põhjused, miks võite tunda hirmu töö saamise ees:
Hirm läbikukkumise ees on üks levinumaid põhjusi, miks inimesed kardavad tööd saada. Üldiselt tahame me kõik tunda end pädevana ja justkui panustame ühiskonda positiivselt. Ja meie töö on meie jaoks üks parimaid viise seda teha.
Seega on loogiline, et kui saame esimest korda või mõnel muul moel esimest korda tööle, kardame, et ei saa sellel töökohal hästi hakkama.
Meid suunatakse uude keskkonda, kus hinnatakse meie võimet täita teatud ülesandeid või saavutada eesmärki. Ja kui me neid ülesandeid hästi ei täida, võivad sellel olla tagajärjed, millega ei ole lõbus tegeleda.
Võite silmitsi seista asjadega, nagu ärritunud juhi sõimamine, töö kaotamine, negatiivne suhtlemine kliendiga või piinlik tunne, mis on kõik meie töö ebaõnnestumise tegelikud tagajärjed.
Kõike seda arvestades on hirm ebaõnnestumise ees reaalne ja täiesti tavaline põhjus.
Teine levinud põhjus, miks kardetakse tööd saada, on sotsiaalne ärevus. Kõik tööd nõuavad teatud tasemel suhtlemist teiste inimestega. Ja isegi midagi, mis kipub olema vaiksem ja eraldatum, nagu tarkvaraarendaja või raamatupidaja, nõuab teilt juhiga või kaaslastega suhtlemist.
Ja kui olete keegi, kes läheb teistega suheldes väga närvi, eriti kui teil on mingisugune pinge nagu tööga seoses, võib sotsiaalne ärevus olla vägagi peamine põhjus, miks te kardate tööd saada.
HIRM TUNDMATU EES
Eriti kui see on teie esimene töökoht, on tööle sattumine hirmutav, sest seal on nii palju tundmatut.
Ühtäkki veedate 40 tundi nädalas uues keskkonnas, koos uute inimestega ning uute ootustega teie käitumise ja soorituste suhtes. Ja kui te neid ootusi ei täida, võib tagajärjeks olla töökoha kaotus.
SENSITIIVNE KÄITUMINE
Nimekirja viimane põhjus, miks te võite karta tööd saada, on seotud teie käitumise ja isiksusega. Kui olete keegi, kes on oma olemuselt pisut tundlikum, võib töö teie isiksuse jaoks olla raske.
Eriti kui töötate jaemüügi- või klienditeeninduses, kus peate võib-olla suhtlema vihaste klientidega, võib olla raske toime tulla, kui olete tundlikum inimene.
KUIDAS SAADA ÜLE TÖÖ SAAMISE HIRMUST?
Nüüd, kui on lahti kirjutatud mõned levinumad põhjused, miks võite hirmu tunda töö saamise ees, pakub järgmine osa soovitusi selle kohta, mida teha oma hirmuga toimetulemiseks ja töökohal edukalt toime tulemiseks.
TUNNISTAGE OMA HIRMU
Esimene viis oma hirmust töökoha ees üle saamiseks on seda hirmu tunnistada.
Dr Daniel Siegel mõtles selle taltsutamiseks välja termini “name it”, mis tähendab põhimõtteliselt seda, et märkad ja märgistad oma intensiivseid emotsioone nende toimumise ajal.
Ainuüksi emotsiooni tuvastamise toiming võib vähendada stressi ja olla emotsioonist lahti laskmise teguriks.
Teatud mõttes annab see teile võimaluse emotsioonist analüütilisemalt välja astuda, seda märgata ja tegutseda selle juhtimiseks.
KIRJUTA SELLEST
Üks isiklikumaid lemmikvõtteid hirmu, stressi või ärevusega toimetulemiseks on selle kohta päeviku pidamine.
Kui ma olen millegi pärast ärevil, siis mul on isiklikult kalduvus selle üle mõtiskleda. Sageli saame selle endast välja lastud ja seejärel saame millelegi muule keskenduda.
Päeviku pidamine või sellest mingil moel kirjutamine aitab meil selle peast välja ajada. See on peaaegu nii, nagu ütleksin oma ajule, et ok, jah, ma tunnistan, et see asi häirib mind ja nüüd tegelen sellega, sest ma kirjutan sellest.
Sellest kirjutamine ei aita meil mitte ainult seda peast välja saada, vaid aitab meil ka probleemile veidi analüütilisema pilgu heita ja selle paberile panemisel ette võtta ning otsustada, mida peaksime edasi tegema.
Kirjutamine sellest, miks tunneme hirmu töö leidmise ees ja mida kavatseme sellega toime tulekuks teha, võib olla väga julgustav viis jätkata järgmiste sammude astumisega uuele töökohale asudes.
SEISKE OMA HIRMULE VASTU VÄHESE RISKIGA KESKKONNAS
Kui hirmu põhjuseks on sotsiaalärevus ja mõte regulaarselt teistega töötamisest on hirmutav, siis võib teha vabatahtlikku tööd, liituda mõne seltskonnaklubiga, osaleda spordimeeskonnas või midagi ette võtta, mis aitab anda kindlustunde, et saada sotsiaalses keskkonnas hakkama.
VALMISTU
Teine tehnika, mis aitab stressi või hirmuga toimetulemisel, on ettevalmistus. Põhimõtteliselt mõelge läbi kõik takistused, millega võite tööl kokku puutuda, ja valmistuge ette, mida teha, kui olete selles olukorras.
Näiteks kui tunnete jaemüügikeskkonnas vihaste klientidega suhtlemise pärast läete närvi, kujutage ette, milline negatiivne suhtlus võib välja näha, ja harjutage, kuidas te sellega toime tulete.
Stressiolukorraga toimetulemine on palju lihtsam, kui olete eelnevalt läbimõeldult ette valmistunud, kuidas sellega toime tulla. Nii laheneb reaalajas emotsionaalne olukord palju lihtsamalt ja saate olla enesekindel ning rahulik.
MINE KOHALE JA ASU TEGUTSEMA
Viimane asi, mida teha, kui kardad töökohta vahetada, on lihtsalt uude tööpaika kohale ilmuda.
Oma hirmuga silmitsi seistes, tunnete end üha mugavamalt ja suudate toime tulla tööga kaasnevate pingetega. Samuti arendate oma võimeid, mis muudab töö tegemise aja jooksul paremaks ja nauditavamaks.
laupäev, 8. aprill 2023
Karjääriinfo ülevaated - kellele ja miks?
InfiBirdi teenuseid luues olen kokku puutunud inspireerivate inimestega, kes töötavad hariduse valdkonnas, tegutsevad ise koolitajatena ja seda tehes on nad jaganud uut vaatenurka juhtimise teemadel. Leian, et inimestele tuleb neid uusi põhimõtteid tutvustada ka teistsuguses võtmes, mis aitab kujundada uue arusaama tekkimist juba tänastes õpilastes, kes hakkavad tegema oma esimesi karjäärivalikuid. Lisaks on ühiskonnas ka mitmel tasandil töötavad inimesed, kes enam ei püsi 10, 20 või 30 aastat ühes ja samas organisatsioonis. Tööjõu liikumine ja sellega koos ka uute ideede ja teadmiste liikumine on muutunud äärmiselt võimaluste rohkeks. Kuid kas tänased noored koolipingis, kogenud spetsialistid ja juhid on valmis tooma ühiskonda põhimõttelisi muutuseid, mida praegune organisatsioonide mudel lähitulevikus vajab?
Sisendamaks enesekindlust ja näitamaks erinevaid võimalusi kõige vajalikumal hetkel inimestele, kes on jõudnud punkti, et iseendale lähemale jõudmiseks tuleb teha karjääri pööre või ametikoha vahetus, olen otsustanud kättesaadavaks teha karjääriinfo ülevaated kindlat teemade struktuuri järgides. Edaspidi on võimalik InfiBirdi veebilehelt rubriigist "Karjääriinfo ülevaated" leida ülevaateartikleid järgmistel teemadel:
- Esmaspäeviti ilmub ülevaade esmatasandi töötajatele pühendatud teemadel;
- Teisipäeviti ilmub ülevaade õpilaste valikuid mõjutavast olulisest infost;
- Kolmapäeviti ilmub inspireeriv ülevaade juhtimise teemadel;
- Neljapäev on pühendatud spetsialistidele olulistest teemadest ülevaate andmiseks.
- Reedel võtame töönädala kokku ja vaatame, mida olulist on toimunud hariduspoliitika ja tööelu poliitika valdkonnas.
Uus artikkel jõuab lugejateni kas kell 12 keskpäeval või hiljemalt kell 18 õhtul. Selle sisu kirjutamise kõrval tegelen ka mõnede klienditöö projektidega ning on väga oluline, et suudan olla paindlik ja õigel ajal vajalikud prioriteedid õigesti paika sean. Seega loodan, et vähemalt selliste kellaaegade seadmine annab väikese eelinfo, millal on reaalne uut artiklit lugema asuda.
kolmapäev, 25. jaanuar 2023
Teadmusjuhtimise olulisus töömaastikul ja distantsilt töötamine
Me teame, et
teadmusjuhtimine on iga ettevõtte ja organisatsiooni jaoks väga olulise
tähtsusega. Kuid kas olete mõelnud, kelle poole praegusel aastal pöörduda, kui
tekivad erinevad probleemid meeskonna või ettevõtte endaga. Ilmselt mitte.
Vaatame, kui oluline on teadmusjuhtimine praegusel aastal.
Peamised küsimused,
mida praegu iseenda käest iga töötaja küsib on kust leida infot, kes mind
aidata saaks ja kelle poole ma pöörduma pean. Praegusel ajal, kui kogu maailm on
peapeale pööratud võib olla raske leida neid õigeid kolleege ja tegevusi, mis
aitaksid kogu meeskonnal teha tööd nii, et see oleks ettevõtte jaoks
väärtuslik. Teadmusjuhtimine on iga inimese igapäevane tegevus hallates oma
erinevaid faile, teadmisi ja oskusi. Inimene, kes oskab hallata teadmisi ja
neid hoida, pannes kokku kõik varasemalt tehtud toimingud, käesolevad tegevused
ja tulevikus toimuvad salvestamised, on igale ettevõttele kasulik. Ainult nii
on olenemata olukordadest ettevõttel kui ka mistahes organisatsioonil võimalik
hoida oma teadmusjuhtimine esiplaanil ja toimivana. Isegi kui kogu maailma
tööstusmaastik on ohus. (MJV Team, 2021)
Igal organisatsioonil
ja ettevõttel on teadmusjuhtimine oluline ja selle tähtsus kasvab iga aastaga,
olenemata probleemidest, mis ette võivad tulla. Varasemalt olid ettevõtted oma
teadmusjuhtimisega hõivatud, sest nii oli võimalik olla konkurentsivõimelisem
ning püsida turul. Käesolevaks aastaks on muutunud teadmiste haldamise olulisus
täielikult. Suurte muutuste kiuste tuleb ettevõtetel koondada oma vanemaid
töötajaid, kellel on suur pagas kogemusi ja teadmisi, mille tõttu tuleb hakata
neid kuidagi talletama ning uute töötajate värbamisel, soovitakse, et inimesed
oleksid võimelised tegema tööd iseseisvalt kui ka meeskonnas. (Valamis, 2021)
Miks on oluline hoida
oma teadmusjuhtimist just praegu? Peamine põhjus on kindlasti see, et eelmisel
aastal oli paljude ettevõtete töötajatel võimalus minna tagasi oma tavapärase
töörutiini juurde, kuid mitmed keeldusid sellest. Nende jaoks oli olulisem
säilitada tervislik era- ja tööelu tasakaal ning seda kõike võimaldas neile
kodust töötamine. Samas ei saa ka ettevõtte juhid oma töötajaid sundida, sest
on näha, et kodukontor on tõstnud nende töötajate üldist tootlikust ja töökust.
Samas kõige selle tagajärjel on tekkinud ka hübriidsed töökohad, mis pakub
töötajatele mitmekülgset paindlikust. Ettevõtted peavad olema vastutulelikud
oma töötajate soovidele, kui nad eelistavad oma töö- ja eraelu tasakaalus
hoida. (Kumar, 2021)
Kokkuvõtvalt saab öelda, et teadmusjuhtimine on 2022 aasta töömaastikul oluline, sest kõik ettevõtted, organisatsioonid ja nende töötajad on leidnud kolme aasta jooksul endale parimad võimalused, kuidas oma teadmisi, kogemusi ja oskusi töö tootlikkuse jaoks tööle panna. Selleks, et teadmised jääks püsima ning kogu meeskond omavahel suhtleks ja suudaks oma ideid teostada ja jagada, tuleb ettevõtte juhtidel teha kõik, et nende töötajatele vajalikud platvormid, rakendused, failid jms oleks ühes kohas ja kättesaadav. Niisiis saabki öelda - teadmusjuhtimine on oluline, kuna töötajaid on kahte sorti.
Töökeskkonna uus suund on kaugtöö ja hübriidvõimalus – kumba eelistada ja miks?
Nii nagu sai eelmises
peatükkis mainitud, siis kaugtöö on suurim muutus praeguse aasta töömaastikul. See
töökeskkonna muutus on olnud nende aastate jooksul üks suuremaid. Kuid mida
toob endaga kaasa kaugtöö või kahe töötamise variandi sidumine omavahel?
Millised on riskid ja kuidas neid ennetada? Kuidas on kaugtöö mõjutanud
töökeskkonda ja meeskonna vahelist suhtlust? Nendele küsimustele proovime leida
vastused.
Kaugtöö üldiselt on
igapäevaste tööülesannete tegemine väljaspool tööandja tööruume. Töötajal on
võimalik kaugtöö tegemise ajal ülesandeid täita, kas kodus, kohvikus,
raamatukogus või teises riigis olles. (RMP, 2021) Hübriid töötamine omakorda
tähendab seda, et töötaja võib teha tööd nii kodus kui ka tööandja etteantud
ruumides. Oluline on ka mainida, et kui töötaja on otsustanud tööd teha vaid kaugtööna,
tuleks see tööandjaga kokku leppida. Ilmselt kolme aastaga on see selgemaks
saanud, kuid sellegi poolest leidub nii palju neid, kes tegelikult ei mõista
neid riske, mida toob endaga kaasa kaugtöö tegemine või selle pooldamine. Kas
sa tead, millised on kaugtöö riskid ja eelised?
Kodukontori puhul
leidub nii mõnigi eelis ja risk, mida tuleks teada. Peamiseks eeliseks kaugtöö
puhul on paindlik tööaeg, miks mitmed ettevõtted eelistavad pakkuda oma
töötajatele kodukontori võimalust. Ettevõtte ja organisatsiooni juhtidel on
suurem võimalus leida töötajaid üle kogu maailma, töötajatel jääb püsima senine
palk ning nende panus töökeskkonda kasvab. Oluline on märkida ka, et inimesed,
kellel on vähenenud töövõime saavad kodukontori puhul panustada oma töösse
rohkem kui nad on seda varem teinud. Kõige selle keskel on kodukontori puhul
olemas kaks kõige suuremat eelist, millepärast inimesed eelistavad antud
võimalust töökeskkonnas. Keskkonnasõbralikkuse eelis annab inimesele võimaluse olla
säästlikum, kui ei pendelda töö ja kodu vahelt mõne transpordivahendiga. Riskiks
võib siin lugeda erinevad terviseprobleemid, näiteks tihti arvuti taga istumine.
Panustamisvõime suurendedes kaovad paljud segavad faktorid, näiteks kolleegide
pidevad jutuajamised, telefonikõned. Kui inimene suudab kodus töötades end
ümbritsevast keskkonnast välja lülitada, toimub märkimisväärne võimete
suurenemine ja panustamine töösse, sest töötaja saab ise valida oma aja, millal
ta antud ülesanded tehtud saab. Samas võib kodukontor tuua ajaplaneerimisel
probleeme. Töötaja ei oska teha vahet sellel, millal hakkab tööaeg läbi saama
ja millal peaks enda eraeluga toimetama hakkama. (Janza, 2020)
Kas sa tahad teada,
kas sinu ettevõttele on hübriidtöötamine sobilik? Ettevõtted saavad enda
töötajatele pakkuda nelja erinevat mudelit, mis võimaldavad teha kontor-kodu
töötamise paremaks.
Kaughübriid koosneb
kaugtöö tegijatest, kes külastavad füüsiliselt ka kontorit. Erinevad koosolekud
tööandjate ja meeskonnaga toimuvad võimalusel füüsiliselt, kuid on võimalus
teha neid ka veebipõhiselt. Segahübriid on töökoht, kus töötajad saavad ise
valida, kas töötavad kontorist või eemal kontoriruumidest. Lisaks neile kahele
on veel kaks hübriidtöökoha mudelit. Üks nendest on isiklik hübriidtöökoht.
Selle mudeli juures on olemas töötajad, kes teevad tööd etteantud tööruumides,
kuid saavad võimalusel seda teha ka kodust. Eriti kasutavad seda mudelit
töötajad, kes teavad, et nende isiklik interneti ühendus ei ole kõige parem,
samas ka algajad, kes vajavad pisut rohkem juhendamist pikemaaegsete töötajate
poolt. Poolitatud hübriid töökoht on mudel, kus ettevõtte või organisatsiooni
töötajad teevad tööd vahetustega. Paar korda nädalas käivad ühed füüsiliselt
koha peal, teised teevad samal ajal kaugtööd. (Lavri, 2021)
Olenemata erinevatest
töömudelitest tuleb meeles pidada, et isegi hübriid võimalust kasutades on
olemas omad eelised ja riskid. Eelised töötajale hübriidtöö puhul on eraelu ja
töö tasakaalustamine, erinevate terviseprobleemide vähendamine, rohkem
sihipärasemat tööd ja sobiliku töökoha saavutamine. Samas leidub ka
ettevõtetele ja organisatsioonidele eeliseid seoses hübriid töökoha loomisel.
Tekivad tunduvalt madalamad kontorikulud, võimalik on töötajaid värvata üle
kogu maailma ning võimaldab olla paindlik igas olukorras. Samas tuleb olla
ettevaatlik, sest hübriid töötamine takistab töötajate edutamist või tööd
hakatakse tegema ettenähtud ajast kauem. Tööandjad võivad aga tunda muret, et
nende töötajatel puuduvad vajalikud tööriistad, et tööd teha, interneti
ühendused ei pruugi olla turvalised ning tööriistad, millega tööd tehakse ei
ole usaldusväärsed. (Lavri, 2021)
Need on kaugtöö ja
hübriidtöö plussid ja miinused. Selleks, milline mudel ja variant sobib sinule
kõige paremini sõltub sellest, millist tööd sa teed ja kas tööandja koos
ettevõttega suudab sulle võimaldada ühte nendest variantidest. Siin juures
tuleb ka mainida, et see on üks suuremaid põhjuseid, miks töötajad vahetavad
töökohti. Ettevõtted ja organisatsioonid peavad ise leidma need mudelid, mis
sobivad neile kõige paremini. Pole vaja häbeneda katsetamist ja seejuures
eksimuste tegemist, sest igast eksimusest on võimalik midagi õppida. Nii võibki
leida selle parima variandi oma ettevõtte töötajatele.
Kasutatud allikad
MJV Team. (24. juuni
2021). The importance of Knowledge Management. MJV Innovation blog. https://www.mjvinnovation.com/blog/the-importance-of-knowledge-management/
Valamis. (2021). Knowledge
Management. Why is knowledge management important? https://www.valamis.com/hub/knowledge-management
Kumar, S. (6.
detsember 2021). 2022 Workplace Trends and Why Employee Experience Matters. Chron.
https://www.chron.com/business/article/2022-Workplace-Trends-and-Why-Employee-Experience-16676349.php
RMP. (19. august 2021). Mis on kaugtöö? Millal võib kaugtööd teha? https://www.rmp.ee/toooigus/toosuhte-erisused/mis-on-kaugtoo-millal-voib-kaugtood-teha
Janza, N. (11.
detsember 2020). Remote Work – Advantages and Disadvantages. Spica blog.
https://www.spica.com/blog/remote-work-advantages-disadvantages
Lavri, O. (15.
detsember 2021). Benefits and pitfalls of a hybrid workplace. HRForcast
blog. https://hrforecast.com/hybrid-workplace-benefits-and-pitfalls-to-avoid/
neljapäev, 19. jaanuar 2023
TEADMUSJUHTIMISE ROLL MUUTUNUD TÖÖKESKKONNAS
Olenemata sellest, et maailmas on möllamas erinevad kriisid ja uued probleemid, mis kerkivad aeg-ajalt esile, siis lahendusi neile siiski ei leidu. Kõige selle tõttu on muutunud erinevate töökeskkondade teadmusjuhtimise roll. Varasemalt olime teadlikud, kuidas toimub mõni protsess ja selleks, et protsessid saaksid omale väärtuse, nägid selle nimel vaeva kõik, kes ettevõttes või organisatsioonis töötavad. Alates administraatorist lõpetades juhtidega. Kuidas ja kas on muutnud 2022. aastal teadmusjuhtimise roll töökeskkonnas? Võimalik, et nii mõnigi juba teab vastuseid, kuid selleks, et olla kindel, siis käesolev blogiartikkel annab sulle põhjalikuma ülevaate.
Me teame, mis asi on
teadmusjuhtimine ja kuidas see toimib. Varasemalt on olnud juttu sellest, mis
kõik käib teadmusjuhtimise alla ja kuidas seal tööd tehakse, kuid kas oled
kunagi mõelnud, milline on teadmusjuhtimise roll töökeskkonnas 2022 aastal.
Just siis, kui kogu maailma on raputanud igasugused muutused, milliseks muutub
teadmusjuhtimine? Antud küsimusele proovibki käesolev blogiartikkel vastuse
leida.
Miks inimesed
arvavad, et 2022. aastal on teadmusjuhtimise roll olnud kriitiline? Põhilised
murekohad on antud juhul töötajate suur voolavus ehk töötajad vahetavad
töökohti või tehakse suuri koondamisi; inimesed hakkavad rohkem kodus töötama
ja kommunikatsioon kolleegidega muutub harvemaks. Siin juures saab ka mainida,
et kõikide nende probleemsete tegurite puhul võivad kõiksugu teadmised ja
kogemused ettevõttest kaduda. (StackOverflow, 2022)
Praegusel aastal
tuleks teadmusjuhtimist võtta kui teadmiste jagamist, et varem kogutud ja
edaspidi saadavad teadmised ja kogemused oleksid jätkusuutlikult ja tõhusalt
hallatavad. Mitmed ettevõtted ja organisatsioonid on võtnud eesmärgiks
esikohale seade digimaailma, seal hulgas erinevad tehnoloogiad, mis aitavad
teadmisi endasse talletada (dokumendid, failid jne). Kuid sellegi poolest tuleb
öelda, et see on üsna ebainimlik, sest inimene, kes teab ja omab rohkem
kogemusi on paigutatud teisele kohale. Jah, erinevad tehnoloogiad võivad olla
kasulikud ning struktureerida teadmisi, aga selleks, et nad seda teha saavad
peavad inimesed oma teadmisi jäädvustama, salvestades nad erinevatele
dokumentidele, pilvedesse, paberitele. Ükskõik kuhu, kust saaks neid vajadusel
üles leida. Tehnoloogia võib olla küll hea, kuid siiski peavad organisatsioonid
ka nende kasutamise pärast maadlema erinevate probleemidega. Heaks näiteks saab
tuua uued ja algajad töötajad, kellel pole kogemusi ega piisavalt teadmisi ning
nende otsimine ja leidmine on keeruline, sest spetsiaalsed platvormid ei tee
koostööd. Teadmusjuhtimise alla saab
suurepäraselt paigutada ka inimeste küsitlemise ja selle kaudu teadmiste
kogumise. Jah, tööaja, kellel on pikk tööstaaž ja on nõus teistega neid jagama,
teeb seda enamasti intervjuu vormis, sest nii on kindel, milline on sihtgrupp
ja lähtepunkt. Kui sama inimene, kes on varasemalt kellelegi oma teadmisi
intervjuu käigus jaganud, panna kirjutama spetsiaalset artiklit, siis
heameelega töötaja keeldub, sest nii on raske leida endale see õige sihtgrupp
ja ulatus, millest ja kuidas kirjutada. (StackOverflow, 2022)
Ühesõnaga 2022 saab
olema teadmusjuhtimine tööstusmaastikul väga kriitiline, kui erinevad
ettevõtted ja organisatsioonid, ei hakka oma töötajaid seadma esiplaanile.
Kõiksugu töötajad on iga tööandja kasumitootjad, kui osatakse nendega
korrektselt ümber käia. Selleks, et teadmised ei kaoks ja nende haldamine oleks
tootmisele edutooja, tuleks investeerida erinevatesse lahendustesse, mis on
seatud teadmistega ja nende talletamisega, et ei tekiks igasuguseid muresid,
kui keegi peaks töölt lahkuma ja tema asemele tulema keegi uus.
Kui puudub õige suhtumine ja käitumine oma ettevõtte
kui ka organisatsiooni teadmiste osas, siis ei toimu ka normaalselt haldamist. Sellisel
juhul võib ükskõik milline vale lüke ettevõtte ohtu seada. Samas kui osatakse
hallata oma ettevõtte teadmisi, aitab see kaasa organisatsiooni ja ettevõtte
töötajate kasvule ning on kasulik ka kogu meeskonna arengule tulevikus.
Teadmusjuhtimise põhilised takistused ettevõttes/organisatsioonis
Antud e-raamatus on
juttu küll 2022. aasta teadmusjuhtimisest töökeskkonnas, kuid sellegi poolest
on vaja meenutada põhilisi teadmusjuhtimise takistusi, mis ei muutu ka 2022.
aastal. Ei oma tähtsust, millal nendest rääkida. Teadmusjuhtimise takistustest,
olemusest ja muust teadmusbaasi omamisest on räägitud ka varasemalt valminud
e-raamatus „Teadmusbaas - tõhus tööriist teabe, teadmiste ja info haldamisel“.
Põhiline takistus on teadmusjuhtimise
juures vananenud tehnoloogia. On oluline jälgida, et erinevad süsteemid ja
võtted, mida ettevõtte kasutab oleks kaasaegne ja alati töökorras. Kui
kasutusel on tehnoloogia, mis on vananenud, siis töötajatel on vajaliku
informatsiooni leidmine ja jagamine tülikas, teabe salvestamine võtab oodatust
kauem aega ning töötajad hakkavad vältima teadmusjuhtimise süsteemi. Üsna
suureks takistuseks on ka olnud alati töötajate motivatsiooni puudumine.
Näiteks, kui tööandja ei anna piisavalt palju teavitusi edusammude kohta, mis
töötajad on teinud, kaob meeskonnal ajapikku ära motivatsioon, mis aitab
teadmusjuhtimist väärtusliku ja tervena hoida. Muidugi on takistus olemas ka
siis, kui teabe kättesaamine ei ole lihtsaks tehtud vaid nõuab omajagu aega.
Nii võib juhtuda, kui tegemist on vale teadmusjuhtimise tööriistaga, mida
ettevõte või organisatsioon kasutab. (Huettich, 2020)
Need kolm kitsaskohta
on põhilised, mis on olnud teadmusjuhtimises alati olemas ning jäävad sinna ka
praegusel aastal. Seda kõike juhul, kui ettevõtte juht ei mõista, et tema
töötajate ja teadmusega on probleeme. Kui neid kolme takistavat tegurit
alatihti kontrollida ning neid parandada, siis ei pea ükski juht ettevõttes ega
organisatsioonis tundma muret oma teadmusjuhtimise tehnoloogia, töötajate
motivatsiooni ja teabe kadumise pärast.
Kasutatud allikad
Stack Overflow. (3.
jaanuar 2022). Why We Think Internal Knowledge Management Will be Critical in
2022, as per Gartner®. Cio blog. https://www.cio.com/article/302797/why-we-think-internal-knowledge-management-will-be-critical-in-2022-as-per-gartner.html
Huettich, J. (2.
jaanuar 2020). What are the key challenges of knowledge management?. MindManager
blog. https://blog.mindmanager.com/blog/2020/01/02/2020013-common-challenges-knowledge-management/
reede, 6. jaanuar 2023
Väärtuslik kogemus andis infojuhi tööst ülevaate, mis julgustas kindlal sammul tegutsema asumist järgmise eesmärgi saavutamise teel
Jagan oma kogemust, mis võimaldas mul saada ülevaate infojuhi tööst ja ülesannetest läbides viie nädala pikkuse praktika ettevõttes, mida siinkohal nimetan Mission Completed AS-iks, sest leian et tähtis on kaitsta andmeid ja selleks, et rääkida ära see üdini positiivne lugu, keskendun sellele, mida ja kuidas ma kogesin jättes nimetamata asjaosaliste reaalsed nimed. See lihtsalt pole vajalik.
Tegevused ja ülesanded
Enne praktika algust kohtusin oma ettevõtte poolse
juhendajaga, kes töötas sisekommunikatsiooni juhi rollis. Temaga arutasime läbi
praktika eesmärgi, mida ma ise soovin praktika ajal teha ja mida Mission
Completed AS-i Kommunikatsiooni osakond saab ülesannete osas pakkuda. Kuigi
selles osakonnas on varemgi praktikante käinud, siis sobivate ülesannete
leidmine ei olnudki nii lihtne. Kuid jõudsime kokkuleppele kahe põhiülesande
osas, milleks olid ettevõttesisese Tervisenädala korraldamine ja läbiviimine
ning siseveebi analüüsi tegemine. Juhendaja
pooldas seda, et pigem olgu sellised 2-3 põhiülesannet, mida on võimalik
süvitsi sooritada. Praktika esimesel nädalal lisandus sellele loetelule veel
üks mahukam ülesanne, milleks oli ettevõtte väärika juubeli puhul koostatava
kalendri tähtpäevade valimisega seonduvate tegevuste tegemine. Neljandaks
ülesandeks kujunes erinevate osapooltega suhtlemine põhiliselt e-maili teel või
koosolekutel osalemine, et kuuleksin ülesannete täitmiseks vajalikku infot otse
töötajatelt. Nii oli võimalik ka erinevaid ülesandeid lihtsamini jagada. Enamus
inimesi, kellega oli vaja suhelda asusid samas majas või lähedal asuvas hoonete
kompleksis. Seega avanes võimalus ühe teise osakonna ruume põgusalt näha.
Paraku majas ja hoonete kompleksis tuleb ringi liikuda kindlate sisenemise ja
väljumise õiguste alusel. Igale poole ise sisse ei saa. Nii näiteks oli vaja
lahendada olukord, kus Haldusosakonda oli soov viia plakateid, kuid mina sinna
ligi ei pääsenud. Lahendasin selle Haldusosakonna juhiga selliselt, et jätsin
peahoone administraatori kätte plakatid ja ütlesin, et Halduse osakonnast tuleb
keegi neile järgi.
Kommunikatsiooni juht määras mind uue hoone nurgakivi
paigutamise ürituse külaliste nimekirja koostajaks ja vastutavaks halduriks.
Meediasuhete juhil tekkis mõte lisaülesandena pakkuda
võimalust väliskommunikatsiooni jaoks artikkel kirjutada. Võtsin selle ülesande
vastu ja tegin artikli valmis. See artikkel ei läinud avaldamisele sellisel
kujul nagu mina selle kirjutasin, kuid sellest sai meediasuhete juht häid
mõtteid edaspidiseks, mis ta enda jaoks salvestas ja usun, et ta kirjutab nende
ideede najal ühe hea artikli.
Ettevõtte juubeli aasta kalendri tähtpäevad
Selleks ajaks, kui minu praktika oktoobri alguses algas,
oli töötajate seas läbi viidud kalendritähtpäevade idee korje.
Sisekommunikatsiooni juht oli palunud saata endale e-maili teel mõtteid, kuidas
nimetada järgmisel aastal iga kuu viimast reedet. Lisaks tähtpäeva nimetusele
võis sellega kaasas käia ka tore tegevus kolleegidega osakonna põhiselt. Need
ideed saadeti mulle töö meiliaadressile ja minu ülesanne oli need esmalt
koondada kahte tabelisse erinevate kriteeriumide alusel. Selle tulemusena oli
eesmärk teada saada, kes kui palju ideid välja pakkus ja teha esmane
ideepakkumiste sorteerimine kuupäevade alla. Tehtud eeltöö najal valis
sisekommunikatsiooni juht iga kuupäeva jaoks 4 tähtpäeva nimetust, mille alusel
sai koostatud küsitlus juba minu poolt. Kasutasin selleks Google Docs
keskkonda, kus on võimalik hõlpsasti vajalikud andmed sisestada ja küsitlus
veebipõhiselt kättesaadavaks teha vastajatele.
Küsitlusele vastas umbes 300 inimest ja tegin tulemustest
kokkuvõtliku artikli, mis avaldati ettevõtte siseveebis siseuudisena.
Selle ülesande lahendamist alustasin väikese
ebakindlusega, sest nägin, kui kaua võtab aega kokku korjatud ideede tabelitesse
kandmine. Kuna ma ei olnud pikalt tabeli koostamisega Exceli programmis
tegelenud, siis oli vaja mõned töövõtted kiiresti meelde tuletada ja käe sisse
harjutada. Sellest vaeva nägemisest oli kasu, sest edaspidine tabelitega
töötamine läks juba oluliselt ladusamalt.
Küsitluse koostamine oli minu jaoks esmakordne kogemus
Google Docs keskkonnas. Seda ei olnud raske teha, kuid põnev oli näha enda
jaoks uut keskkonda ja teada, et tehtud töö läheb reaalselt kasutusse. Selle
teadmisega pingutasin, et võimalikult korrektselt saaks küsitlus koostatud.
Juhendajal oli vaja muuta vaid paari lauset küsitluse alguses, kus ta sõnastas
küsitlusele vastamise tähtaja pisut teisiti ja selgemalt.
Küsitlusest kokkuvõtte tegemine oli jõukohane ja põnev.
Kokkuvõtliku artikli koostamine mulle meeldis.
Mission Completed AS Tervisenädal ettevõtte töötajatele
Tervisenädal toimus küll üle Eestiliselt nii, kuidas
erinevad osakonnad seda tähistada otsustasid. Üks põnevamaid üle Eestilisi
ettevõtmisi oli sammude lugemise võistlus, mille raames näiteks ühel saarel
sammus tubli töömesilane ühe päevaga rekordilised 40 000 sammu. Neid
rekordeid sammuti erinevates kategooriates teisigi.
Kuid mina asusin peakontori hoones ja seetõttu sain mina
kaasa lüüa aktiivselt siiski oma majas läbiviidavate ürituste korraldamisel.
Praktika teise nädala alguses korraldati Tervisenädala kiirkoosolek, kus ka
mina osalesin. Korraldustiimiga sai jagatud ülesanded, millega keegi
ettevalmistavalt tegeleb ja mida keegi Tervisenädala raames reaalselt enda
kanda võtab. Minu ülesanneteks sai eelnevalt koostada tervise, toidu ja spordi
teemalistest aforismidest või tsitaatidest loetelu, mida oleks võimalik üle
peamaja erinevatesse koridoridesse, osakondadesse ja puhke ruumidesse laiali
kleepida. Ka plakatite ja kuulutuste üles panemine oli minu ülesanne.
Tervisenädalal käisin erinevaid loenguid kuulamas ja
tegin nendest Facebook LIVE ülekandeid, mis postitati ettevõtte töötajate jaoks
mõeldud Facebook’i grupis Tervisenädala uudisvoos. Pildistasin ka töötubades
toimuvat ja tegin postitused Facebook’is.
Tervisenädalal oli maja peal liikumist palju. Avati ka
tervisesiserada, mille kasutamise populariseerimiseks korraldati terviseraja challenge. Selleks, et inimesed rohkem
liiguksid suures majas ja ei istuks koosolekute ruumides paigal, sai välja
pakutud idee koostöös juhendajaga, et inimesed teeksid oma 2-3 inimese
koosolekud 10 minuti jooksul terviserajal liikudes ja võimalusel seda ka
filmides, mille salvestus oli võimalik Facebook’i grupis avaldada. Sarnased
koosolekud tõesti toimusid.
Tervisenädala raames oli mul vaja aktiivselt suhelda ennekõike silmast-silma ja e-maili teel oma kolleegidega. Esines olukordi, kus info ei saabunud minuni piisavalt kiiresti ja vastuse saamiseks oli vaja ise minna teise inimese juurde, kelle käest midagi küsitud sai. Saadud vastusest informeerisin vajadusel ka sisekommunikatsiooni juhti ja seejärel oli võimalik järgmiste tegevuste osas otsused vastu võtta.
Siseveebi analüüs
Siseveebi eesmärgiks on kättesaadavaks teha kogu
ettevõtte sisene informatsioon. Sellele peaks ligi pääsema iga töötaja, kellele
on loodud ettevõtte kasutajakonto mõne programmi või vähemalt e-maili
kasutamiseks. Selle veebipõhise keskkonna kaudu pääsetakse ligi väga paljudele
teistele veebipõhistele keskkondadele, mille ligipääsu lingid on tehtud hõlpsasti
leitavaks. Ka mitmed dokumendihaldussüsteemid on sealt kaudu avatavad.
Ligipääsuõigused peavad tööülesannetest tulenevalt vaid olemas olema. Kuna
praegune siseveeb on üsna noor keskkond, siis pole veel jõutud seda lõpuni üles
ehitada. Praegu on automatiseeritud funktsioonid loodud ja need ka töötavad.
Kuid paljud lehed on kas poolikud, info puudub, on aegunud, lingile ei pääse
ligi vms. Seetõttu tehti mulle ülesandeks läbi viia siseveebi testimine ja
analüüs, et üles leida kõikvõimalikud vead ja teada saada, mis töötab ja toimib
ning mis mitte.
Olles põgusalt tutvunud siseveebiga, mõtlesin enda jaoks
välja sobiva süsteemse lähenemise, et kõik vajalik saaks üle vaadatud ja vead
üles leitud. Vigade üles märkimisel kasutasin Exceli tabelit, kuhu esimesse
veergu märkisin konkreetse vea lühidalt ja selgelt. Teise veergu märkisin
vastava lehe haldaja-vastutaja nime, kelle poole on võimalik tulevikus pöörduda
vea parandamise eesmärgiga. Kolmandasse veergu sai kopeeritud vastava lehekülje
link, kust viga leiti.
Kõik siseveebi valdkonnapuu põhilehed ja nende alamlehed
sai üle vaadatud. Konkreetsel lehel teksti sees olevad kõik lingid vaatasin ka
üle, kas need töötavad ja viivad sinna, kuhu vaja. Selles osas esines vigu ja
need sai ka tabelisse märgitud. Pisteliselt oli võimalik kontrollida, kas
töötajate nimede lingid viivad nende andmete juurde. Enamasti see osa toimib
päris hästi. Ühe nime leidsin, mille puhul link ei toiminud. Kontrollitud sai
ka väga paljude failide ja kaustade avanemist. Tänu sellele tegevusele leidsin
üles kaustad, kus failid puudusid või neid oli lisatud sinna liiga vähe.
Arvestades asjaolu, et siseveeb on noor keskkond, siis on mõistetav, et jõudu
mööda sinna informatsiooni lisamisega tegeletakse. Olen aru saanud, et
osakondade arvutites kindlal kettal olev oluline informatsioon, failid jm
soovitakse koondada siseveebi. Nägin, et põhjalikku eeltööd selle nimel on
tehtud. Algus, näiteks kaustad erinevate osakondade jaoks ja lehekülgede põhjad
on mitmel pool loodud. Nüüd jääb vaid oodata, millal leitakse aega, et sobiv
informatsioon õiges kohas kättesaadavaks tehakse.
Olles ise kasutanud dokumendiotsingu funktsiooni pidin
kahjuks pettuma, sest sellisel kujul nagu see praegu on, on väga raske
spetsiifilist dokumenti üles leida. Tuleb kasutada sellist otsingustrateegiat,
mis võimaldab kõik kaustad läbi vaadata ja siis ehk kogemata jääb see otsitav
dokument silma. Kulutasin päris korralikult aega, et enda jaoks vajalik üles
leida. Kogu analüüsi läbi viies saatis mind mõte, et kas ma ikka leiaks need
dokumendid ja muu informatsiooni üles, kui ma midagi tööülesannetes tekkiva
vajaduse tõttu otsima asuksin. Pidin tõdema, et see osutuks keeruliseks ja
aeganõudvaks.
Praegune siseveeb on üles ehitatud nii, et kindla
valdkonna alla on koondatud suures osas kogu seda valdkonda puudutavate
osakondade informatsioon. Osakondade lehed on alamlehed, millel on leitavad
olulisemad töötajate nimed, osakonda puudutav info ja dokumendid. Keeruliseks
muudab siseveebi kasutamise linkimise süsteem. Küll suunatakse mitmete
erinevate kohtade pealt lingi abil täiendava info juurde. Veel dubleeritakse
mitmekordselt dokumentide haldamist. Iga valdkonna lehel on dokumendid
kättesaadavad eraldi, siis on dokumentide elektrooniline arhiiv olemas, kust
asjad on leitavad ja lisaks on veel keeruline dokumentide otsingu süsteem, kuhu
ei oskagi märksõnu sisestada, mille alusel otsida. Jääb mulje, et otsingu jaoks
tuleb kõikvõimalikud kaustade nimetused otsingusse panna, et avada ja vaadata
kaustade sisu.
Kokkuvõtteks, siseveebi testimise ja analüüsi tulemusena leidsin umbes 100 viga, millega on võimalik tulevikus edasi tegeleda.
Kõik sooritatud ülesanded on otseselt seotud
infojuhtimisega. Tänapäevases ettevõttes ja ärikeskkonnas on informatsioonil ja
infojuhtimisel kõige tähtsam roll teiste ressursside kõrval. Teised ressursid,
milleks on rahalised vahendid, hooned, tehnoloogia ja inimesed ei saa olla
eraldiseisvad. Informatsiooni abil pannakse toimima Mission Completed AS-i
näite varal ettevõtte kõikvõimalikud protsessid. Ettevõtted teevad koostööd, et
klient saaks parima klienditeeninduse ja ostukogemuse osaliseks. Selleks, et ettevõte
saaks oma teenuseid pakkuda peavad omavahel suhtlema väga suur hulk inimesi,
kes on koondunud erinevatesse osakondadesse. Igal osakonnal on oma ülesanded,
kuid ühine eesmärk on pakkuda kliendile kvaliteetset teenust.
Mina nägin, kogesin ja avastasin Mission Completed AS-i
viie nädala jooksul enda jaoks uue nurga alt. Nägin, kuidas
Kommunikatsiooniosakond korraldab infoliikumist ja infojuhtimist
ettevõttesiseselt erinevate kanalite kaudu, kuidas olulised uudised avalikustab
meediasuhete juht ja kuidas lahendab põletavaid probleeme kommunikatsioonijuht.
Alguses käis mu peast läbi mõte, kas need tegevused, mida ma teen, on ikka
infojuhtimine. Minu juhendaja rahustas mind ja ütles, et teen tausta
ülesandeid, mille abil juhitaksegi olulist informatsiooni ettevõtte sees. Ma
mõistan, et olen saanud väga väärtusliku kogemuse, sest nii nagu kõik suured
asjad saavad alguse väikestest asjadest, saab erinevaid informatsiooniga seotud
ülesandeid täites rääkida erinevatest infojuhtimise tasanditest. Olen unistanud
Eestis ühe suurettevõtte infojuhtimise süsteemile ligipääsust ja selle
avastamisest. Siinkohal võib öelda, et see unistus on täitunud.
kolmapäev, 4. jaanuar 2023
INFOJUHTIMISE ERINEVAD OSAKONNAD JA NENDE VAHELINE KOOSTÖÖ
Administratsioon
ja asjaajamine infojuhtimises
On teada, et
administratsioon on iga organisatsiooni edu alus ning mängib üsna suurt rolli,
et ükskõik milline ettevõte ja/või organisatsioon töötaks ilma tõrgeteta.
Administratsioon on üks suurimaid võtmeelemente, mis ongi seotud tavaliselt
töökoha tõhususega. Mida parem on administratsioon, seda parem on ka
organisatsiooni juhtimine, sest administraator on see, kes teeb reegleid,
määruseid ja rakendab neid organisatsioonis. Lisaks vahendab administraator
enamasti organisatsioonisiseste inimeste vahel erinevat teavet. (IAM, n.d;
Mishra, 2014)
Ettevõttest ning
sealsest keskkonnast sõltub see, millist tööd ja ülesandeid sekretärid ja
administraatorid vastavalt oma oskustele ja kogemustele täidavad. Kuna
sekretärid ja administraatorid töötavad mitme erineva ülesande kallal, siis on
neil organisatsioonis üsna toetav roll. Nagu eespool mainitud, siis nad aitavad
ettevõttel tõrgeteta toimida, hoolitsedes erinevate ülesannete eest, mis võivad
mõjutada suurepärast ettevõtte toimimist. Enamasti on peamisteks ülesanneteks
vastamine kõnedele ja kirjadele, kohtumiste ja koosolekute korraldamine,
aruannete koostamine, erinevate andmebaaside haldamine, organisatsiooni ja
klientidega suhtlemine, reklaamtegevus, arvete töötlemine. Selleks, et olla hea
administraator ja sekretär peab olema hea suhtleja, klienditeeninduskogemuse
või oskusega, võimeline töötama meeskonnas, organiseerimisvõimega,
tähelepanelik, enesekindel, paindlik ja muidugi iseseisev. (TargetJobs, n.d)
Siinjuures on hea
välja tuua võrdluseks Eesti töökuulutuste portaalidest leitud töökuulutused,
kus otsitakse või on otsitud samale ametikohale töötajat ning milliseid
kriteeriumeid ja ülesandeid neile antakse. CV Keskuses on otsinud
Rahandusministeeriumi Infotehnoloogiakeskus endale Linux
süsteemiadministraatorit. Antud juhul haldab ja hooldab administraator Maksu-
ja Tolliameti, Rahandusministeeriumi, Eesti Rahvusraamatukogu ja
Statistikaameti erinevaid servereid ja teenuseid, tagab nende igapäevase
toimimise, uuendab süsteeme ja aitab lahendada kasutajate poolt tulenevaid
probleeme. (RMIT, 2021)
Lisaks
administraatoritele ja sekretäridele on olemas ka tugiteenuseid pakkuvad
töötajad, keda võib kutsuda administratiivseteks tugitöötajateks. Enamasti
hoolitsevad nad kantseleiülesannete täitmise eest. Nad tegelevad kontorit
korraldavate ülesannetega nagu näiteks failide salvestamine ja andmete
sisestamine süsteemidesse. Tugitöötajad peavad olema suhtlejad, sest nende
ülesandeks on tegeleda ka sisekommunikatsiooniga (koosolekud, suhtlus telefoni
ja e-posti teel). Selleks, et teised töötajad saaks oma eesmärke
organisatsioonis saavutada, on tugitöötajad hästi kursis oma töökaaslaste ja
klientide murede ja küsimustega. (Zippia, 2020)
Personaliosakond
ja ametikohad
Ükskõik kellelt küsides, vastavad enamus inimesed, et
personaliosakonna töö on see, mis on kõige raskem ja ebamugavam, sest
personaliosakonnas tuleb silmitsi seista töötajate koondamistega, vallandamiste
kui ka erinevate rikkumistega. Lühidalt öeldes on personaliosakond rühm
inimesi, kes vastutavad töötajate elutsükli juhtimise ning hüvitiste haldamise
eest. Siia alla võivad kuuluda töötajate värbamine, palkamine, koolitamised
jms. (Lucid Content Team, n.d) Personaliosakonna meeskonnas on olemas
mitu erinevat tasandit ja nendele vastavad ametikohad. Sellegipoolest on
alljärgnevalt välja toodud ainult personaliosakonna esimese tasandi tähtsamad
ametikohad.
1.
Personalipraktikant teeb enamasti kõike, alates
kohvi tegemisest lõpetades kohtumiste korraldamisega. Praktikantidele antakse
tavaliselt ülesanded, mida kõrgemad juhid ise teha ei soovi, sest need võtavad
liiga kaua aega. Peamine praktikandi roll on aidata nii palju kui võimalik, et saaks
läbi selle endale kogemusi ja ülevaate personaliosakonnast. Personaliassistent
on sarnane praktikandi rolliga, välja arvatud siis, kui on tasustatud ja
pikaajaline. Assistent töötab enamasti kõrgemal personalimeeskonna astmel,
tegeledes igapäevaste haldusülesannetega. Nii nagu assistendil on ka personalipartneril
sarnased ülesanded;
2. Praktikant on
personalitöötaja, keda koolitatakse spetsiaalselt vastavate rollide jaoks. Praktikandid
on algtasemel, kuid neil võib olla ka varasem kogemus üldise assistendi või
praktikandina;
3. Koordinaatorid on üldjuhul
haldusassistendid, kes täidavad personaliga seotud ülesandeid. Koordinaatorid
aitavad tasandada teed madalatasemeliste töötajate, juhtide ja direktorite
vahel ning aitavad töötajate dokumentide esitamisel, töötajate toimingute
tegemisel, töötajatele märguannete saatmisel ja koosolekuteks materjalide
ettevalmistamisel. Personalikoordinaatorid on personaliosakonna
praktikantide ja üksikisikute juhtideks. Nad aitavad värbamisel, filtreerimisel
ja uuele ametikohale asumisel;
4.
Personali värbaja ülesandeks on töötajate igapäevane tööle võtmine. Nad
vaatavad ja filtreerivad CV-sid, haldavad töökuulutusi, planeerivad
intervjuusid. Analüütikud analüüsivad ja koguvad andmeid, et koostada
aruandeid töötajatele, kes on kõrgemal, sh direktorid, juhatajad. Analüütikud
on kõigil tasanditel, kuigi kõrgema taseme analüütikud on pigem välised konsultandid
kui organisatsiooni sisesed ametnikud. (Greenberg, 2014)
Siinjuures on hea tuua näitena üks Eesti tööpakkumiste
portaalist leitud töökuulutus, kus Euro Work OÜ otsib endale merepersonali assistenti.
Peamisteks kriteeriumiteks on varasem kogemus personalitöös, sh oleks hea kui
on olemas kogemus ka värbamises. Oluline on, et kandidaat oskaks inglise ja
eesti keelt suuliselt ja kirjalikult, arvuti kasutamine peab olema hea, sest
vajalik on kasutada erinevaid programme (MS Word, Outlook, Excel), kõrgel kohal
on ka pingetaluvus, täpsus,
otsustusvõime, optimism ja hea suhtlemisoskus. Oluline on, et töötajal oleks
kogemus värbamises, sest põhiline ülesanne saab olema uute töötajate värbamine
ja koolituste organiseerimine, küsimustele vastamine, mis on seotud töötava
personaliga, andmebaaside korrashoid ning muu personalialane assisteerimine.
(Euro Work OÜ, 2021)
Dokumendihaldurid
ja nende toetus organisatsioonile
Lisaks eelnevale on
infojuhtimise osakondade seas ka dokumendihaldus, kus tegutsevad
dokumendihaldurid. Kuid kes on dokumendihaldur ja millega ta tegeleb? Dokumendihaldur
vastutab enamasti kogu organisatsiooni dokumentatsiooni järelevalve eest
vastavalt organisatsiooni eesmärkidele, põhimõtetele ja eelarvele.
Dokumentatsiooni haldamise eest vastutamine hõlmab kõigi dokumentide
turvalisuse, juurdepääsetavuse ja õigeaegsuse tagamist. Dokumendihalduri ülesanne
on kavandada ja arendada standardseid meetodeid, mida organisatsioon saab
kopeerida ja kasutada kvaliteetse dokumentatsiooni tõhusaks koostamiseks.
Samuti peab dokumendihaldur tegelema dokumendiprojektidega, koolitama töötajaid
ja tagama projekti eesmärkide ja verstapostide saavutamise. (Zippia, 2020)
Selleks, et olla hea
ja asendamatu dokumendispetsialist ehk dokumendihaldur, peab olema
vastutustundlik, professionaalne, omama vastavat kõrgharidust ning omama ka
teadmisi kontoritööst. Peamisteks dokumendihalduri oskusteks loetakse veel
analüüsivõimet, organiseerimisoskust, arvutikasutamist, ajaplaneerimist,
väljendusoskust ja tähelepanelikkust. Kuna dokumendispetsialistil on ettevõttes
üsna suur roll, siis peamisteks ülesanneteks on ettevõtte eeskirjade ja teiste
dokumentide ülevaatamine, koostöö teiste töötajate ja osakonnajuhtidega, õigete
dokumentide hankimine, andmekogumite analüüsimine, oluliste andmete säilitamine
ja osalemine erinevatel kontrollidel. Lühidalt öeldes vastutavad
dokumendihaldurid organisatsioonis üldiste toimingute eest, teevad koostööd
teiste osakondadega ning aitavad töötajaid, et kõik vajalikud eesmärgid saaks
täidetud. (Indeed Editorial Team, 2021) Kuna dokumendihalduril on niigi palju
ülesandeid, siis peamine viis kuidas ta teisi organisatsioonis aitab on läbi
õpetamise ning erinevate dokumentide koostamise toetamise, kui abi soovitakse
(Getreskilled, n.d).
Kaks aastat tagasi
otsis Eesti Rahvusringhääling (ERR) CV Online’i keskkonnas endale
dokumendihalduse spetsialisti. Kuna eelnevalt sai märgitud millised on
kriteeriumid, et kandideerida, siis Eesti töökuulutuse puhul näeme, et enamasti
on vaja dokumendihalduse, teabehalduse, arhiivinduse või muud infoteaduse
erialast haridust, töökogemust elektrooniliste haldussüsteemidega, erinevaid
teadmisi avaliku sektori teabehalduse ja dokumendi arhiveerimise põhimõtetest
ja andmekaitse seadusest ja andmekogude haldamisest. Põhiliste tööülesannetena
toodi välja dokumendihaldussüsteemi administreerimine ja väljatöötamine,
töötajate nõustamine, koolitamine ja juhendamine (dokumendihalduses,
asjaajamises kui ka arhiivi valdkonnas). Lisaks sellele veel dokumendihaldust
ja asjaajamist puudutavate dokumentide väljatöötamine ja ajastamine, dokumentide
avalikustamine ning erinevate ülesannetega tegelemine, mis on kantselei või
asutuse poolt etteantud. (ERR, 2019)
Protsessi
juhtimise osakond ja ametikohad
Protsesside juhtimise
osakonna peamine ülesanne on viia erinevad ärifunktsioonid vastavusse klientide
vajadustega ning aidata juhtidel otsustada, kuidas ettevõtte ressursse
juurutada, jälgida ja mõõta. Protsessi juhtimise tavade rakendamine aitab kaasa
usaldusväärsele finantsjuhtimisele ja annab enamasti ülevaate sellest, kui
hästi organisatsioon oma eesmärke täidab. (iGrafx, n.d) Kuna protsesside
juhtimise osakond on suur, siis kuulub sinna viis põhilist ametikohta, kes
omavahel tihedalt koostööd teevad, et asjad toimiks.
Esimene ning kõige
olulisem on protsesside juht, kes on pühendunud äriprotsesside täiustamisele,
hinnates olemasolevaid protsesse, arendades ja täiustades uusi protsesse ning
jälgides ja kohandades protsesside erinevaid rakendusi. Lühidalt öeldes tegeleb
protsessijuht hindamise, kirjeldava dokumentatsiooni loomise, parandamise,
analüüside ja osakonna eeskirjade värskendamisega. Enamasti on tänu juhi
tegutsemisele tulemused kooskõlas organisatsiooni eesmärkidega. Selleks, et töö
sujuks nii nagu vaja, töötavad nad koos kõikide organisatsiooni osakondadega.
(Villanova University, 2020)(JobHero, n.d) Selleks, et olla hea
protsessijuht ja osata kõike eelpool mainitut, tuleb leida need spetsiaalsed
oskused, mis tulevad antud ametikohal kasuks. Protsessijuhi jaoks on kõige
olulisem analüüsi-, suhtlemis- ja organiseerimisoskus, millele järgnevad
orienteeritus probleeme lahendada, ajaplaneerimine, iseseisvus ja meeskonnatöö.
(JobHero, n.d)
Protsessijuhile
järgneb protsesside haldur, kes on samuti kõrgel kohal nagu juhtki. Sellepärast
saab öelda, et protsesside haldur on isik, kes kuulub juhtrühma ja aitab
juhtida kõrgema juhtkonna tegevuskava. Näiteks on Eesti puhul protsessihaldurile
seatud peamisteks ülesanneteks protsesside haldamine ja arendamine, muudatuste
eesvedamine ja ettepanekute tegemine, osalemine juhtimiskvaliteedi
arendamises/haldamises, kasutajate vajaduste kaardistamises, alternatiivide
välja selgitamises (EAS, 2019). Oluline
on ka see, et protsessihalduri ametikohale sobivad tavaliselt inimesed, kellel
on hea suhtlemisoskus, kiire õppimisvõime, pingetaluvus ning erinevad
baasteadmised protsesside kaardistamisest, optimeerimisest, projektijuhtimisest
ja selle elutsüklist. (EAS, 2019) Protsessi
omanik on samuti juhtkonna üks liige, kuid erineb teistest sellega, et temale
kuulub kogu organisatsiooni protsess, mida ta juhib. (Villanova University,
2020) Samas võib ka öelda, et protsessi omanik on isik, kelle vastutada ja
volitada on konkreetse protsessi juhtimine. Kõige tavalisem on määrata
organisatsiooni protsessi juhtima üksikud inimesed, kellele määratakse
konkreetsed kohustused, mida peavad protsessi juhtimise ajal rakendama ja
täitma. (NQA, 2017)
Kommunikatsioon
ja ametikohad
Igal ettevõttel kui
ka ükskõik millisel organisatsioonil on olemas kommunikatsiooni osakond.
Kommunikatsiooni osakond teeb tihedat koostööd teiste osakondadega, et mõista,
millist informatsiooni on vaja edastada – kommunikatsioon on organisatsioonis
ülioluline (Bloom, 2018). Põhiline tähtsus kommunikatsioonil on see, et suhtlus
loob erinevate meeskondade vahel usalduse, parema klienditeeninduse ja aitab
vältida konflikte ja teisi probleeme (Root III, 2019). Enamasti kuuluvad
kommunikatsiooni osakonna alla väliskommunikatsiooni juht, sisekommunikatsiooni
juht, PR ja meediasuhete juht, seetõttu teeme järgnevalt juttu ka antud ametikohtade
pikematest kirjeldustest ja olulisusest.
Öeldakse, et sisekommunikatsiooni
juht on terve organisatsiooni silmadeks, kõrvadeks ja hääleks. Nende ülesandeks
on vastutada erinevate osakondade töötajate ja juhtkonna vahelise suhtluse
eest. Sisekommunikatsiooni juht teeb koostööd meeskonnaga (sh turundus,
personal jne), et arendada ja toetada missiooni ja eesmärke, mida
organisatsioon omab. Lisaks eelnevale töötab sisekommunikatsioon välja
erinevaid plaane, tekitab töötajate vahelist suhtlust, haldab erinevaid
kommunikatsiooni kanaleid ja toetab juhtimist ning koosolekuid. (Khan, 2021)
Kuid kuidas olla see kõige õigem sisekommunikatsiooni juht? Selleks, et saada
sisekommunikatsiooni juhiks on välismaal enamasti nõutud 5-10 aastane kogemus
kirjutamises, kus on võimalus olnud hallata erinevaid suhtluskanaleid (sh
ettevõtte sisevõrk, sotsiaalmeedia), oluline on ka hea suhtlemis- kui ka
kirjutamisoskus, julgus katsetada uusi asju, organiseerimisvõime ja loomingulisus
on kõrgelt hinnatud oskused (Khan, 2021).
Enamasti on sise- ja
väliskommunikatsiooni juhi ametikohal üks inimene, kuna nende vastutused ja
ülesanded on sarnased. Sellegipoolest sisaldab väliskommunikatsioon endas
enamasti erinevat e-posti suhtlust, infolehtede, plakatite, reklaamide ja
brošüüride abil sõnumite levitamist, millega proovib ettevõtte saada rohkem
kliente ja teisi partnereid, et sooritada tasuvaid tehinguid (Duggan, 2019). Eelmisel
aastal otsis Tervise ja Heaolu Infosüsteemide Keskus läbi CV Online keskkonna
endale väliskommunikatsiooni juhti. Välja toodi 4 suuremat kriteeriumit,
millega tuli arvestada. Nendeks olid soov teha head tööd, kõrgharidus ja eelnev
töökogemus samal erialal, teadmised erinevatest digikanalitest ning
veebiarendus ja hea suhtlemis- ja kirjutamisoskus eesti, inglise kui ka vene
keeles. Peamiste tööülesannetena toodi välja erinevad kommunikatsiooniplaanide
ja pressiteadete koostamised ja elluviimised, sihtrühmade määramine, peamiste suhtluskanalite
valik, sõnumite väljatöötamine, kirjutamine ja toimetamine. Lisaks neile
sotsiaalmeedia haldus, infomaterjalide koostamine ja rahvusvahelised koostööd. (TEHIK,
2020)
Avalike suhete
osakond on kommunikatsioonis vägagi oluline, sest jälgib ja hindab avalikkust
ning säilitab organisatsiooni ja avalikkuse vahelisi suhteid. Antud juhul on
võimalik parandada erinevaid suhtluskanaleid, et kahepoolne mõistmine ja teabe
esitamine oleks korralik. (PMU, n.d) Ühesõnaga avalike suhete juhid
korraldavad ja kavandavad klientide ja töötajate omavahelisi suhteid. Kuid
millised on avalike suhete juhi ülesanded? Enamasti arendab avalike suhete juht
organisatsiooni või kliendi mainet ning identiteeti, määrab sihtrühma ja leiab
võimalused nendeni edaspidi jõuda, kirjutab pressiteateid ja töötab välja
reklaame. (Bureau of Labor Statistics, 2021) Selleks, et olla hea avalike
suhete juht, on põhiliseks oskuseks suhtlemine nii kirjalikult kui ka
suuliselt, olemas peab olema ka IT kasutamisoskus, esinemine heal tasemel,
algatusvõime, planeerimisoskus ning loovus (TargetJobs, n.d). Nimetatud
oskused on põhilised, et tulla toime ja teha suurepärast tööd avalike suhete
juhina.
Selleks, et olla meediasuhete
juht, peab olema meedias päris pädev. Meediasuhete juht on kohustatud töötama
välja strateegiaid, mida tuleb rakendada ja jälgida (sh trükimeedia, videod,
sotsiaalmeedia). Lisaks sellele sisaldab meediasuhete juhi töö digitaalsete ja
trükimaterjalide järelevalvet (monitooringut), erinevate uuringute läbiviimist
ja sisu koordineerimist. (Zippia, 2021) Oskused, mis peavad olema meediasuhete
juhil on üsna sarnased avalike suhete juhiga väikeste erinevustega. Peamisteks
oskusteks on suurepärane suhtlemisoskus (kirjalikult ning suuliselt),
organiseerimisvõime, oskus kirjutada erinevaid pressiteateid/uudiseid,
pingetaluvus, meeskonnas töötamine, loovus, sõbralikkus ja enesekindlus
(Helling, 2020).
Tuleb välja, et kommunikatsiooni ametikohad on kõik üksteisega päris sarnased ning sealsed töötajad teevad omavahel piisavalt palju koostööd, et kommunikatsioon saaks toimima nii nagu peab. Nii avalike suhete juhil, meedia suhete juhil kui ka sise- ja väliskommunikatsiooni juhil lasub oluline ülesanne, milleks on hoida suhteid klientidega ning hallata sotsiaalmeediat, et inimesed oleksid nende ettevõtte tegemistega kursis. Kommunikatsioon ise on tõhus tööriist meeskonna omavahelise suhtluse ja koostöö toimivuse tagamise vahendina.
KASUTATUD ALLIKAD
Abt Associates.
(2015). Knowledge Management Business Analyst. Job description. Devex. https://www.devex.com/jobs/knowledge-management-business-analyst-380816
Bloom, L.
(2018). The Role of the Communication Department in an Organization. Bizfluent.
https://bizfluent.com/info-8673875-role-communication-department-organization.html
Bureau of
Labor Statistics. (2021). Occupational Outlook Handbook. Public Relations
and Fundraising Managers. https://www.bls.gov/ooh/management/public-realtions-managers.htm#tab-2
Duggan, T.
(2019). Examples of External Communications in the Workplace. Chorn. https://smallbusiness.chron.com/responsibilities-marketing-department-69931.html
Ettevõtluse
Arendamise Sihtasutus. (2019). Protsessihaldur. CV.ee https://www.cv.ee/et/vacancy/31208/ettevotluse-arendamise-sihtasutus/protsessihaldur?
Eesti
Rahvusringhääling. (2019). Dokumendihalduse spetsialist. CV.ee https://www.cv.ee/et/vacancy/30979/eesti-rahvusringhaaling/dokumendihalduse-spetsialist
Euro Work OÜ.
(2021). Merepersonali assistent. CVKeskus.ee https://www.cvkeskus.ee/merepersonali-assistent-tallinnas-euro-work-ou-720947
Getreskilled.
(n.d). What is a Documentation Specialist? Pharma blog. https://www.getreskilled.com/what-is-a-documentation-specialist/
Great Sample
Resume. (n.d). Knowledge Manager Job Description. https://www.greatsampleresume.com/jobdescription/examples/administrative/knowledge-manager
Greenberg, A.
(2014). The Complete List of Human Resources Job Titles and Descriptions. Contractrecruiter.
https://www.contractrecruiter.com/human-resources-job-descriptions/
Hajric, E.
(2015). Knowledge Management Positions and Roles. Knowledge Management Tools.
https://www.knowledge-management-tools.net/roles.php
Helling, B.
(2020). Press & Media Relations Officer. Responsibilities. https://www.myjobsearch.com/careers/press-media-relations-officer/
IAM. (n.d).
Administrative Management. https://instam.org/administrative-management
Igrafx. (n.d).
Why Business Process Management? Innovate and Transform Your Business. https://cdn2.hubspot.net/hubfs/3439270/Articles/Why-Business-Process-Management.pdf
Indeed
Editorial Team. (2021). How To Become a Successful Document Specialist. https://www.indeed.com/career-advice/finding-a-job/how-to-become-document-specialist
JobHero. (n.d).
Process Manager Job Description. Process Manager Duties and
Responsibilities. https://www.jobhero.com/job-description/examples/production/process-manager
Khan, H. (20.
aprill 2021). How to Hire for Internal Communications: Internal Communications
Manager Job Description. Simpplr blog. https://www.simpplr.com/blog/2021/hire-internal-communication-manager-job-description/
Knowledge
engineer. (30. juuli 2020). https://en.wikipedia.org/wiki/Knowledge_engineer
Knowledge
broker. (29. mai 2021). https://en.wikipedia.org/wiki/Knowledge_broker
Lucid Content
Team. (n.d). What Does HR Actually Do? 11 Key Responsibilities. https://www.lucidchart.com/blog/what-does-hr-do
Lumen. (n.d).
Defining Teams and Teamwork. Boundless Management. https://courses.lumenlearning.com/boundless-management/chapter/defining-teams-and-teamwork/
Micro Focus.
(19. september 2018). Knowledge Management roles and permissions. https://docs.microfocus.com/ITSMA/2018.02/NG/SM_X/Content/1500_KnowledgeManagement/kmRoles.htm
Micro Focus.
(19. september 2018). Knowledge Administrator role. https://docs.microfocus.com/SM/9.60/Hybrid/Content/knowledgemgmt/concepts/knowledgebase_administrator_role.htm
Mishra, P.
(2014). Effective Role Of Administration In An Organization. Linkedin. https://www.linkedin.com/pulse/20140714095925-34031211-effective-role-of-administration-in-an-organization
NQA. (6. juuli
2017). Who is the process owner? NQA blog. https://www.nqa.com/en-me/resources/blog/july-2017/process-owner
PMU. (n.d).
Functions of Public Relations. https://www.pmu.edu.sa/about/functions_pr
Prickett, P.
(2019). What Does a Systems Engineer Do? The Balance Careers. https://www.thebalancecareers.com/tech-career-profile-systems-engineer-2071298
RMIT. (2021). Linux
süsteemiadministraator. CVKeskus.ee. https://www.cvkeskus.ee/linux-susteemiadministraator-eestis-rmit-722755
Root III, G.N.
(2019). The Importance of Communication Between Different Departments in an
Organization. Chorn. https://smallbusiness.chron.com/problems-within-organizational-structure-3828.html
Servicenow.
(26. juuli 2018). Knowledge Management roles. https://docs.servicenow.com/bundle/quebec-servicenow-platform/page/product/knowledge-management/reference/r_KnowledgeRoles.html
Skyrme, D.
(19. märts 2011). Organizing for Knowledge Management. http://www.skyrme.com/kmroadmap/roles.htm#skills
TargetJobs. (n.d).
Public relations (pr) officer: job description. https://targetjobs.co.uk/careers-advice/job-descriptions/278247-public-relations-pr-officer-job-description#skills
TargetJobs. (n.d).
Secretary: job description. https://targetjobs.co.uk/careers-advice/job-descriptions/278955-secretary-job-description
TEHIK. (2020).
Väliskommunikatsiooni juht. CV.ee https://cv.ee/et/vacancy/14076/tervise-ja-heaolu-infosusteemide-keskus/services
Zippia (a).
(2. oktoober 2020). Administrative support. Overview. https://www.zippia.com/administrative-support-jobs/
Zippia (b).
(2. oktoober 2020). Document manager. Overview. https://www.zippia.com/document-manager-jobs/
Zippia (e).
(18. august 2021). Media relations manager. Overview. https://www.zippia.com/media-relations-manager-jobs/
Zippia (d).
(2. oktoober 2020). What does a knowledge manager do? Knowledge manager
what they do. https://www.zippia.com/knowledge-manager-jobs/what-does-a-knowledge-manager-do/
Zippia (e).
(2. oktoober 2020). What does a knowledge management specialist do?
Knowledge management specialist what they do. https://www.zippia.com/knowledge-management-specialist-jobs/what-does-a-knowledge-management-specialist-do/
Vollanova
University. (2020). Key Business Process Management (BPM) Skills and
Organizational Roles. https://www.villanovau.com/resources/bpm/business-process-management-skills-roles/
Woods, P. (n.d).
How do I Become a Knowledge Engineer? Wisegeek. https://www.wise-geek.com/how-do-i-become-a-knowledge-engineer.htm
Yelsky, S. (n.d).
What Makes a Good Knowledge Champion and Why You Need One. Upland blog. https://uplandsoftware.com/rightanswers/resources/blog/makes-good-knowledge-champion-need-one/